یک کارشناس اقتصادی گفت: اقتصاد ایران درگیر چرخه‌ی رکود و تورم شده و اگر تورم فراتر از پیش‌بینی‌ها شود، بازار پول مجبور می‌شود برای مقابله با ابرتورم، نرخ‌های سود را بالاتر از نرخ فعلی ببرد.
کد خبر: ۶۴۴۷۰۷
تاریخ انتشار: ۲۷ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۲:۳۸ 18 August 2018

به گزارش تابناک : محمد ماهیدشتی با بیان اینکه تورم ایران نسبت به تورم جهانی بالا است، اظهار کرد: اگر تورم به صورت لجام‌گسیخته افزایش یابد و از نرخ بهره‌ مؤثر، یعنی ۲۹ درصد بیشتر شود، کالاها و خدمات نیز با همان سفته‌بازی بازار طلا و ارز و در نتیجه کمیابی مواجه می‌شوند.

این کارشناس اقتصادی با اشاره به تاثیر افزایش نرخ تورم بر بازار پول، افزود: اقتصاد ایران در چرخه‌ رکود و تورم به دلیل مشکلات سیستم بانکی درگیر شده و اگر تورم فراتر از پیش‌بینی‌ها بشود، تبدیل به مشکل خواهد شد و در آن زمان بازار پول مجبور می‌شود برای مقابله با ابرتورم، نرخ‌های بهره را بالاتر از نرخ فعلی ببرد.

وی تاکید کرد: بنابراین، برای حل اساسی مشکل چرخه‌ رکود-تورم بهترین کاری که می‌شود کرد این است که سیستم بانکی درمان شود و چاره‌ای برای بهبود این سیستم اندیشیده شود.

ماهیدشتی در خصوص تاثیر نرخ ارز بر تورم، گفت: نرخ ارز به صورت مستقیم در نرخ تورم اثر ندارد، اما ممکن است با کاهش ظرفیت تولید داخلی، مصرف عمومی به سمت کالاهای وارداتی سوق پیدا کند و از آن طریق نرخ ارز بر تورم اثر بگذارد.

این کارشناس اقتصادی در رابطه با اینکه نرخ تورم در اقتصادهای پیشرفته چه تأثیری بر نرخ ارز دارد؟ تصریح کرد: افزایش تورم در سطوح پایین در اقتصادهای پیشرفته منجر به تقویت ارز ملی آن کشور می‌شود زیرا نشانه‌ افزایش تولید، اشتغال و صادرات است و بانک‌های مرکزی را برای افزایش نرخ‌های بهره تشویق می‌کند و این به جلب سرمایه‌های خارجی، تقاضا برای پول ملی و بهبود نرخ ارز منجر می‌شود.

وی افزود: اما در ایران تورم تبدیل به چالش می‌شود زیرا نرخ تورم بسیار بالاتر از میانگین جهانی است. از این رو نیاز به اصلاحات ساختاری داریم تا نرخ تورم در محدوده‌ ۳ تا ۴ درصد نوسان کند.

ماهیدشتی گفت: همین تورم ۸ درصدی که برای اقتصاد ما خوب است برای کشورهای دیگر جهان وحشتناک است، چرا که تخصیص منابع را به شدت ناکارآ و سرمایه‌گذاری را به دلیل عدم پیش‌بینی‌پذیری آینده تضعیف می‌کند.

منبع: مهر
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار