مدیر انجمن دوستداران و پژوهشگران دزفول می‌گوید: پرونده ثبت جهانی دزفول هنوز پیش نرفته است.
کد خبر: ۶۴۳۴۳۷
تاریخ انتشار: ۲۳ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۲:۵۹ 14 August 2018

محمد آذرکیش با اشاره به این که دزفول در مسیر جهانی شدن همت بالاتری می‌خواهد اظهار کرد: طی نامه‌ای که برای اداره میراث فرهنگی و گردشگری کشور فرستادیم ویژگی‌هایی از دزفول را که به جهانی شدن دزفول کمک می‌کند معرفی کردیم اما هنوز هیچ پیشرفتی در روند ثبتجهانی شدن دزفول حاصل نشده است.

وی با یادآوری این نکته که در سال 95 سیل خسارات جبران‌ناپذیری را به سازه‌های تاریخی و فرهنگی دزفول وارد آورد افزود: بعد از سیلی که اتفاق افتاد خسارات وارد شد هیچ گاه جبران نشد و بودجه‌ای برای مرمت و بازسازی سازه‌های آسیب دیده اختصاص پیدا نکرد. برای مثال ما انتظار داشتیم که از جانب ستاد حوادث و سوانح غیر مترقبه استان بودجه‌ای برای بازسازی آسیاب‌های آبی ـ تاریخی دزفول اختصاص داده شود اما این اتفاق تاکنون رخ نداده است.

مدیر انجمن دوستداران و پژوهشگران دزفول با بیان این که دفتر تدوین پرونده ثبت جهانی دزفول از سال 90 شروع به کار کرده خاطرنشان کرد: متاسفانه با وجود پیگیری‌های فراوان هنوز بعد از سال‌ها این پرونده به سرانجام مشخصی نرسیده است و با توجه به این که دزفول کارشناس‌های محدودی دارد یا میراث فرهنگی استان خوزستان باید پیگیر این پرونده باشد و یا میراث فرهنگی کشور به عنوان متولی اصلی این پرونده باید مسایل مربوط به آن را پیگیری کند اما هیچ کدام از این ارگان‌ها به خوبی دنباله رو این موضوع نبوده‌اند.

 آذرکیش با اشاره به این که خوزستان تاکنون سه اثر ثبت جهانی در خود جای داده است گفت: با توجه به این که دزفول به همراه دو شهر دیگر یعنی شوش و شوشتر مثلث طلایی خوزستان را تشکیل می‌دهند با ثبت جهانی نشدن دزفول این شهر از این حلقه گم شده است. بنده پیشنهاد می‌دهم با وجود ظرفیت‌هایی که در سازمان میراث فرهنگی و گردشگری استان وجود دارد کمیته‌ای ویژه برای بهره‌برداری درست از آثار ثبت جهانی خوزستان تشکیل شود.

وی با اشاره به ویژگی‌هایی از دزفول که پتانسیل جهانی شدن آن را تثبیت می‌کند تصریح کرد: از ویژگی‌های ملی و جهانی دزفول می‌توان به پل تاریخی دزفول به عنوان قدیمی‌ترین پل تاریخی جهان، تپه‌های چغامیش، دانشگاه باستانی جندی شاپور، پل بند ساسانی و پل پاپیلا اشاره کرد.

 

منبع: ایسنا

برچسب ها: ثبت جهانی دزفول
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار