مدیرکل دامپزشکی استان : طرح واکیسناسیون دام های استان در مقابل تب برفکی از 27 مردادماه آغاز می شود.
کد خبر: ۶۴۲۶۵۹
تاریخ انتشار: ۲۲ مرداد ۱۳۹۷ - ۰۹:۲۰ 13 August 2018

به گزارش «تابناک یزد»، مدیرکل دامپزشکی استان یزد با اشاره به شیوع تب برفکی دربین دام های استان از دامداران خواست تا با همکاری دراین طرح از پیامدهای این بیماری پیشگیری کنند.

حدادزاده افزود: دام هاي سنگين در سال سه نوبت و دام هاي سبک يک نوبت واکسيناسيون مي شوند که دام ها دراین شرایط یک نوبت واکیسناسیون می شوند .آغاز اجرای طرح واکیسناسیون دام های سبک و سنگین دراستان

حدادزاده رعایت نکاتی مانند خارج نکردن دام بعد از واکسيناسيون،تخليه کود در خارج از دامداري،کنترل ترددهاي غيرضروري،رعايت نکات بهداشتی در ايستگاه هاي جمع آوري شيرو کارخانه هاي خوراک دام را نیز خواستار شد.

مديرکل دامپزشکي استان افزود: از راه های جلوگيري از شيوع اين بيماري می توان به تعبیه حوضچه آهک و آهک پاشی ورودی دامداری ها و تغذيه مناسب دام ها اشاره کرد.

تب برفکی یا بیماری دهان و پا یک بیماری عفونی و گاهی کشنده ویروسی است که موجب بیمار شدن حیوانات زوج سم از جمله گاو اهلی و اعضای خانوادهٔ گاوسانان می‌شود.

این ویروس عامل بیماری در ابتدا به مدت دو تا سه روز تب شدید ایجاد نموده و متعاقباً تاولهایی در داخل دهان و روی پا ظاهر می‌شود که ممکن است پاره شده و موجب لنگش حیوان شود.

این بیماری بسیار واگیردار است و دراثر تماس با تجهیزات دامداری، غذا، وسایل نقلیه، البسه آلوده و حیوانات شکارچی اهلی و وحشی موجب گسترش بیماری می‌شوند.

این بیماری بعنوان طاعون برای صنعت دامداری محسوب می‌شود. کنترل بیماری منوط به واکسیناسیون، مراقبت شدید نقل و انتقال حیوانات، قرنطینه نمودن حیوانات مبتلا، اعمال محدودیت در خرید و فروش حیوانات و گاهی معدوم نمودن میلیون‌ها راس دام است

 

 

//خبرگزاری صداوسیما

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار