ریيس اداره میراث فرهنگی و صنایع دستی دزفول می‌‌گوید: مرمت و بهسازی هشت بنا و اثر تاریخی در این شهرستان در دست انجام است.
کد خبر: ۶۴۲۵۴۳
تاریخ انتشار: ۲۲ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۵:۰۷ 13 August 2018

حجت‌الله آریایی‌نیا با بیان این خبر اظهار کرد: سال گذشته با دریافت اعتبارات استانی هشت پروژه اجرایی و چهار پروژه مطالعاتی از جمله مرمت و بهسازی پل قدیم و خانه‌های تاریخی و ثبت ملی خانه‌های تاریخی سوزنگر، زرگر، صنیعی و طلوعی توسط اداره میراث فرهنگی دزفول اجرا شد.

وی افزود: برای سال جاری نیز با پیگیری‌های متعدد موفق به تصويب و تخصیص اعتبار استانی برای مرمت، مقاوم‌سازی و بهسازی هشت اثر و بنای ارزشمند تاریخی در دزفول شدیم.

رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری دزفول با بیان این که قرارداد مرمت و بهسازی بسیاری از آثار منعقد شده و در دستور کار اداره میراث فرهنگی دزفول قرار گرفته‌اند اضافه کرد: هشت پروژه در دستور کار داریم که شامل مقاوم‌سازی و مرمت خانه‌های تاریخی دارابی، پای زراعت و جوکار، مرمت دوپایه آسیب دیده از پل باستانی، مرمت بخشی از آسیاب‌های آبی، مرمت مسجد شاه رکن‌الدین، کاوش در محوطه باستانی جندی شاپور و مرمت بخشی از آرامگاه یعقوب لیث صفاری هستند.

آریایی‌نیا با بیان این که برای مرمت و بهسازی هر یک از این آثار و بناها اعتباری بالغ بر 400 تا 800 میلیون ریال از سوی استان تخصیص یافته گفت: این اعتبارات با پیگیری‌های فراوان در اداره میراث فرهنگی دزفول و با توجه به لزوم مرمت و احیای بافت تاریخی محقق شده است. ضمن این که بیشترین اعتبارات مرمت و بهسازی میراث فرهنگی خوزستان نیز نصیب دزفول شده است.

وی یادآور شد: پروژه‌های مرمتی در بافت تاریخی دزفول با نظارت کارشناسان اداره میراث فرهنگی دزفول و با رویکرد مرمت اضطراری، رفع خطر و احیای مجدد این بناهای تاریخی برنامه‌ریزی شده است.

آریایی‌نیا ادامه داد: علاوه بر این طرح‌ها، اداره میراث فرهنگی دزفول همواره با همکاری سازمان نوسازی و بهسازی شهرداری نیز به اجرای طرح‌های مرمت و بهسازی متعددی در طول سال گذشته و امسال اقدام کرده که این روند ادامه دارد.

 بافت تاریخی دزفول شامل ۲۸ محله قدیمی و در هم تنیده است که تزیینات معماری بی‌نظیر آن دزفول را به «شهر آجری» معروف کرده است. در محدوده بافت تاریخی دزفول که مساحت آن ۲۷۰ هکتار است بیش از 100 اثر تاریخی ثبت ملی شده که شامل خانه، مسجد، حمام، گذر و بقعه است. همچنین به گفته کارشناسان بالغ بر ۲۰۰ اثر دیگر در این بافت نیازمند ثبت ملی هستند.

 

منبع: ایسنا

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار