برای سال ۲۰۲۰ ؛
رئیس کمیته ملی رباتیک جمهوری اسلامی ایران فیرا از میزبانی ایران در بزرگترین رویداد ورزشی ربات ها در جهان در سال ۲۰۲۰ خبر داد.
کد خبر: ۶۴۲۳۵۷
تاریخ انتشار: ۲۱ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۱:۲۴ 12 August 2018

ایران میزبان مسابقات جهانی رباتیک فیرا شد

به گزارش تابناک قزوین به نقل از دانشگاه صنعتی امیرکبیر، سروش صادق نژاد در نشست سالیانه هیئت رئیسه فدراسیون جهانی رباتیک فیرا با اشاره به حمایت های وزارت علوم تحقیقات و فناوری و دانشگاه صنعتی امیرکبیر در توسعه فعالیت های رباتیک و هوش مصنوعی در چندسال گذشته در کشور افزود: امسال توانستیم در جلسه هیئت رئیسه فدراسیون جهانی رباتیک فیرا در زمان برگزاری مسابقات جهانی سال ۲۰۱۸ در کشور تایوان حضور داشته باشیم.

وی افزود: با ارائه پیشنهادی قوی از سوی کمیته ملی رباتیک جمهوری اسلامی ایران فیرا و دانشگاه صنعتی امیرکبیر (پلی تکنیک تهران)، ایران با توجه به سابقه حضور موفق گروه های مختلف ایرانی در بخش های دانش آموزی و دانشجویی و فعالیت های علمی و پژوهشی کشور ایران در این حوزه، به عنوان میزبان رقابتهای بیست و پنجمین دوره مسابقات جهانی رباتیک فیرا ۲۰۲۰ برگزیده شد. 

صادق نژاد اضافه کرد: این افتخار بزرگی برای جامعه علمی کشور است که با حضور کشورهای قدرتمند عضو فدراسیون جهانی رباتیک فیرا از مناطق مختلف دنیا از جمله کانادا، ژاپن، انگلستان، آلمان، روسیه، ترکیه، چین، مالزی، کره جنوبی، سنگاپور، برزیل، مکزیک، تایوان، اندونزی و فیلیپین، ایران را به عنوان میزبان این رقابت ها در سال ۲۰۲۰ و در ۲۵ سالگرد تاسیس فدراسیون برگزید تا ایران در مرداد ماه ۱۳۹۹ میزبان این رقابتها در جزیره کیش باشد. 

عضو هیئت رئیسه فدراسیون جهانی رباتیک فیرا افزود: برگزاری این رقابتها در ایران زمینه ساز ورود تیمهای مطرح رباتیک دنیا به کشور ما و شکل گیری فعالیت های مشترک با دانشگاه ها و مراکز علمی دیگر کشورها است. 

وی با تاکید بر ضرورت توسعه علم رباتیک و هوش مصنوعی در کشور اضافه کرد: این علم روز در دنیا که بسیاری از صنایع مختلف را در برمی گیرد؛ علاوه بر توسعه اقتصاد دانش بنیان و ایجاد خودکفایی در بسیاری از صنایع، به نخبگان ایرانی برای راه-اندازی کسب و کارهای نوپا نیز کمک خواهد کرد.

وی افزود:خوشبختانه برنامه های مختلفی در این حوزه مسابقاتی در سطح کشور توسط دانشگاه های مختلف برگزار می شود اما برگزاری مسابقاتی در این سطح برای اولین بار در کشور می تواند زمینه ساز ایجاد نگرشی جدید در فعالیت های علمی و پژوهشی و همچنین توسعه دانشگاه های نسل سوم کشور داشته باشد.

به گفته صادق نژاد، نگاه ویژه کشورهای منطقه به این علم و همچنین راه اندازی وزارتخانه هوش مصنوعی در برخی از کشورهای همسایه، نشان دهنده اهمیت این حوزه در صنعت و توسعه کشورها بوده و ما را ملزم می کند که می بایست برنامه ریزی، سیاست گذاری و سرمایه گذاری درستی در این بخش انجام داد.

وی به توانمندی‌های محققان کشور در عرصه‌های تولید نرم‌افزار و سخت‌افزار اشاره کرد و افزود: در حال حاضر شرکتهای مختلف دانش بنیان در سطح کشور و در مراکز رشد و پارکهای علمی و فناوری داخل مستقر هستند که می بایست با شناسایی ظرفیتها و زمینه سازی فعالیت گسترده این مجموعه ها به حمایت از آنها پرداخت. با پذیرفتن قابلیت ها و توانمندی های جوانان محقق ایرانی در این حوزه،جوانگرایی و سیاست گذاری درست، میتوان امید داشت تا این حوزه، کشور را از مسیرخام فروشی رهایی بخشد.

رئیس اداره انجمن های علمی و دانشجویی دانشگاه صنعتی امیرکبیر با اشاره به تمرکز کشور بر حمایت از تولیدات داخل و با توجه به شعار سال جاری در حمایت از کالای ایرانی گفت: تولیدات با کیفیت و قیمت مناسب در داخل در حوزه رباتیک و هوش مصنوعی امکان پذیر بوده و برگزاری مسابقات بهانه ای برای تشویق، ترغیب، ترویج و بالابردن اطلاعات محققین این حوزه، حمایت از کسب مهارت پژوهشگران و در نهایت محلی برای تبادل این دانش با دنیاست.

صادق نژاد گفت: با برنامه های جدید وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در توسعه این علم و حمایت و پشتیبانی دولت ، دانشگاه صنعتی امیرکبیر به عنوان پیشتاز توسعه پایدار در کشور و یکی از پیشگامان این حوزه، بتواند با همکاری سایر دانشگاههای مطرح کشور، نهادهای دولتی و خصوصی این رویداد را به بهترین نحو ممکن برگزار کنیم.

 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار