تخلفات ساختمانی و شهرفروشی از عمده ترین نگرانی های مدیران شهری است؛ مدیرانی که از یک سو می خواهند با این قضیه مقابله کنند و از سوی دیگر بدون کمک قوه قضائیه این امر را امکان پذیر نمی بینند و این سرنوشت ده ها پرونده این روزهای پالادیوم است که از شورای چهارم همچنان در کش و قوس قرار دارد.
کد خبر: ۶۴۲۲۵۲
تاریخ انتشار: ۲۱ مرداد ۱۳۹۷ - ۰۹:۴۹ 12 August 2018
به گزارش تابناک : هفتاد و یکمین جلسه شورای شهر به تذکر در رابطه با پرونده پر سر و صدای پالادیوم گذشت؛ پرونده ای که در روزهای اخیر مجددا سر و صدا به پا کرده است.

شورای شهر تهران بیان کرد که در جلسه مشترک با معاون دادستانی کل کشور در خصوص پرونده پالادیوم ورود شده و پرونده‌های مانند آن قابل توجه بوده است .

اگرچه این رویکرد نیز قابل تقدیر است که مسئولین مقابل این تخلفات ایستاده‌اند و اقدامات لازم را انجام خواهند داد اما در دوره گذشته شاهد چنین اتفاقی بودیم که پاسخ مناسبی از سوی یکی از مدیران شهر تهران به یکی از اعضای شورای شهر داده نشده بود و آن دوره با توجه به اینکه اعضای شورا از طیف اصلاح طلب و اصولگرا بودند شهردار و آن مدیر مجابب شدند که در صحن شورا عذرخواهی کنند.

پرونده تخلفات مال هاي تجاري به خصوص پالاديوم مدت هاست به صدر اخبار رسانه آمده است. زير پاگذاشتن قوانين شهرسازي و لابي سرمایه گذاران و مالکان با شهرداري مناطق اتفاق جدیدی در شهر تهران نیست و می توان گفت که در دو دهه اخیر این تخلفات و لابی گری ها توسط رسانه ها و اعضای شورای شهر تهران افشا شده است. اما این بار خبر از برخورد غذایی با متخلفینی شد که معبر عمومی را در زمره اندوخته خود پنداشته و شهر را غصب کرده اند.

رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران با بیان اینکه شکایت مردم، پالادیوم را به قوه قضائیه کشاند، گفت: قوه‌قضایه در مورد تخلفات مجتمع‌‌های تجاری مواضع جدی‌تری اقتباس کرده است. پرونده این مجموعه به کمیسیون ماده 100 ارسال شده است. اعضای این کمیسیون برای آنکه بتواند نظر دقیق‌تری بدهند از شهردار منطقه خواستند به سوالاتی که توسط آن‌ها مطرح شده، پاسخ دهند تا بتوانند ابعاد مساله را تبیین کنند و با گرفتن یک تصمیم درست جلوی بروز مشکل را بگیرند. منطقه نیز پاسخ داده است هرچند این پاسخ به نظر قانع‌کننده نبوده اما منتظر نظر نهایی کمیسیون ماده 100 هستیم.
 
اولین قدم ها برداشته شد؛برخورد قوه قضائیه با تخلفات پالادیم

وی در پاسخ به این سوال که اگر پرونده در کمیسیون ماده 100 است چرا دادستانی به آن ورود کرده است، افزود: تعدادی از ساکنین خانه‌های مجاور پالادیوم به قوه قضائیه در خصوص مشکلات ترافیکی که پالادیوم برایشان ایجاد کرده، شکایت کرده‌اند. در پی شکایت ساکنین، قوه قضائیه با دادستانی جلسه‌ای تشکیل داد که در این جلسه از من برای حضور و اظهارنظر دعوت شد. در این جلسه شهردار منطقه یک و معاون معماری و شهرسازی منطقه و معاون نظارت شورای شهر نیز حضور داشتند.

سالاری با بیان اینکه در این نشست ابعاد مختلف تخلفات پالادیوم مورد بررسی قرار گرفت، افزود: نمایندگان قوه قضائیه این تخلفات و موارد را یادداشت کردند، البته موضع قوه قضائیه کلی  و جامع است. علاوه بر آن قصد دارد به موضوع مجتمع تجاری پالادیوم  ورود کند. از آنجا که پروژه‌های این چنینی در سطح شهر در حال افزایش هستند، قوه قضائیه تصمیم دارد روی تخلفات آنها تمرکز کند.

این عضو شورای شهر تهران با بیان اینکه پروژ‌ه‌های بزرگ دارای تبعات متعدد اجتماعی، فیزیکی و فرهنگی هستند و قوه قضائیه قصد ورود به آنها را دارد، افزود: آنها در حال رصد کردن چالش‌هایی هستند که این گونه ساختمان‌ها برای شهروندان ایجاد می‌کنند. ما باید از حضور آنها استقبال کنیم. متاسفانه در سطح تهران شاهد شکل‌گیری مجموعه‌های متعددی همچون پالادیوم هستیم. هر چند وجود چنین مجموعه‌هایی به صورت کلی خالی از اشکال است و می‌توانند خدمات و نیازهای مردم را تامین کنند.

رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران ادامه داد: مساله اساسی این است که این مجتمع‌ها بدون درنظر گرفتن پیوست‌های اجتماعی و فرهنگی جاگذاری شده و ساخته شده‌اند. در حقیقت پیش از آنکه مطالعات مربوط به این ساختمان‌ها توسط کارشناسان انجام شود، اقدام به جای‌گذاری و ساخت آن می‌کنند، بدون آنکه کاربری‌های مورد نیاز مردم در آن محل مورد بررسی قرار گیرد. وقتی بدون انجام مطالعات کافی اقدام به ساخت این گونه مجتمع‌ها می‌کنند، برای ساکنین اطراف آن مشکلات جدی ایجاد کرده و از آنجا که اصول رعایت نمی‌شود، این مساله تبدیل به یک مساله عمومی شده و قوه قضائیه ورود کرده است.
در این راستا نیاز است ساختمان هایی چون ارگ، کوروش و... که محسن هاشمی، رئیس شورای شهر تهران بدان ها اعتراض داشته با همکاری قوه قضائیه و شهرداری نیز مورد بررسی قرار بگیرد.
 
 
 
 
منبع : تیترشهر 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار