با اقدامات پیشگیرانه و انجام واکسیناسیون برای دام‌ها، کمترین وقوع بیماری تب برفکی امسال در مقایسه با 10 سال اخیر گزارش شده است.
کد خبر: ۶۴۱۶۰۹
تاریخ انتشار: ۱۹ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۶:۰۶ 10 August 2018

به گزارش تابناک قم، پیشگیری از ابتلای دام‌ها به بیماری‌ از جمله مواردی است که باید همواره از سوی دامداران مورد توجه قرار گیرد. برخی اوقات بیماری‌های دام نه تنها تهدیدکننده سلامت آنها است بلکه سلامت انسان‌ها را نیز تهدید می‌کند. از جمله این بیماری‌ها تب کریمه کنگو است که از سه طریق به انسان منتقل می شود که شامل گزش کنه دام آلوده، تماس با خون دام مبتلا و فرد مبتلا است.

دام‌ها به بیماری‌های دیگر نیز مبتلا می‌شوند که جان آنها را به خطر می‌اندازد بنابراین رعایت نکات و هشدارهایی در این بخش ضروری است.

نبود علایم خاص در زمینه بیماری کریمه کنگو در دام

محمدمهدی رفیعی، مدیرکل دامپزشکی استان قم در گفت‌وگو با خبرنگار فارس با بیان اینکه بیماری تب کریمه کنگو علایم خاصی در دام‌ها ندارد گفت: به همین دلیل نمی‌توان بیان کرد که بیماری در دام قابل مشاهده است. مرکز بهداشت نیز موردی در زمینه این بیماری گزارش نکرده است.

وی با اشاره به اقدامات دامپزشکی گفت: آموزش به دامداران از جمله فعالیت‌ها است تا اصول بهداشتی در بحث پیشگیری از بیماری را رعایت کنند که در قالب بسته‌های آموزشی و بروشورهای مختلف توضیح داده شده و کلاس‌های آموزشی در روستاها در بخش‌های قنوات و جعفرآباد برگزار شده است.

اهمیت آموزش در زمینه پیشگیری از بیماری کریمه کنگو

مدیرکل دامپزشکی استان قم خاطرنشان کرد: آموزش مهمترین اصل در دستور کار در زمینه پیشگیری از تب کریمه کنگو است که در این حوزه یک سری توصیه‌های پیشگیرانه باید در کشتارگاه‌ها رعایت شود.

وی با اشاره به سم پاشی در مناطق محروم و روستایی گفت: سم پاشی در بخش‌های کهک، خلجستان، مرکزی منطقه قمرود و دامشهر انجام شده ولی بدون تردید سم‌پاشی نمی‌تواند تنها راه پیشگیری باشد زیرا امکان حذف کنه به طور کامل وجود ندارد و سم پاشی در سه نوبت مؤثر است.

رفیعی عنوان کرد: دامدار لازم است بداند اگر دامش در معرض گزش کنه قرار گرفت چه تمهیداتی داشته باشد و کنه‌ها را له نکند.

وی با اشاره به نقش کشتار در مسیر انتقال بیماری کریمه کنگو گفت: کشتار مهمترین راه انتقال بیماری است و چندین مورد برای کشتارهای قاچاق اقدام و به مرجع قضایی معرفی شده است.

کاهش کانون‌های بیماری تب برفکی

مدیرکل دامپزشکی استان قم تصریح کرد: بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک یا PPR در این فصل برای گوسفند و بز واگیردار و خطرناک است که خوشبختانه اقدامات گسترده واکسیناسیون برای پیشگیری انجام شده است.

وی خاطرنشان کرد: طرح واکسیناسیون رایگان از سوی دامپزشکی در حال انجام است و سال گذشته رشد قابل توجهی در عملیات مایه کوبی وجود داشت که کانون‌های بیماری به مراتب کاهش پیدا کرده است.

رفیعی تب برفکی را از دیگر بیماری‌های گاو و گوساله ذکر کرد و افزود: کانون بیماری تب برفکی با پوشش واکسیناسیون خوبی که در استان انجام شده و اقدامات و توصیه‌هایی که در بحث‌های قرنطینه‌ای و مراقبتی به دامداران بیان شده از ابتدای سال تاکنون نسبت به سال‌های گذشته بسیار کاهش پیدا کرده است.

وی به دامداران توصیه کرد در زمینه طرح‌های واکسیناسیون دامپزشکی همکاری کنند و واکسیناسیون دام‌ها را انجام دهند البته می‌توان بیان کرد امسال در مقایسه با 10 سال اخیر کمترین وقوع بیماری گزارش شده است.

مدیرکل دامپزشکی استان قم تأکید کرد: دامداران پرواری در مناطق واکسیناسیون لمپی اسکین را انجام دهند البته بهترین زمان واکسیناسیون اسفند و فروردین ماه است که انجام شده و اگر کسی دام جدیدی خریداری کند می‌تواند واکسیناسیون را انجام دهد.

وی از دامداران خواست برای پیشگیری از بیماری تب مالت که می‌تواند در گوسفند و بز سقط جنین ایجاد کند و خسارت سنگینی به همراه آورد و سبب بروز بیماری بروسلوز انسان شود در زمینه اجرای طرح واکسیناسیون همکاری کنند و اگر در دام‌هایی واکسیناسیون بروسلوز صورت نگرفته طی این یک ماه واکسیناسیون را انجام دهند.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار