محمد علی افشانی، شهردار تهران به مناسبت روز خبرنگار به موسسه مطبوعاتی همشهری رفت تا ضمن بازدید از این کارتل بزرگ مطبوعاتی، در دیدار خود با مدیران و خبرنگاران این موسسه دیدگاه های رسانه ای خود را برای القا و ایجاد تهران به شهر زیست پذیر و البته مشارکت پذیر یک بار برای همیشه دیکته کند. نکته دیگری که در این بازدید وجود داشت، این بود که تنها راه حل شهردار تهران برای خروج همشهری از بن بست های مالی مشارکت این مجموعه در مناقصات شهرداری بود. راهکاری که اجرایی شدنش با توجه به ماهیت عملکردی این مجموعه خود نیاز به تامل بیشتری دارد.
کد خبر: ۶۴۱۱۹۸
تاریخ انتشار: ۱۸ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۱:۱۹ 09 August 2018
به گزارش تابناک : در طول یک سال اخیر روزنامه همشهری که در طول بیش از دو دهه اخیر از آن به عنوان بزرگترین کارتل مطبوعاتی کشور یاد می شود؛ دچار فراز و نشیب های زیادی بود. تعدیل نیرو، تعطیلی ضمائم و مجلات همشهری به عنوان محصولات فرهنگی این مجموعه از جمله دستاوردهایی بود که مدیریت اصلاحات در این سازمان بزرگ مطبوعاتی رقم زد.
 
البته  تحلیلگران بر این باورند که آهنگ ورشکستگی روزنامه همشهری که در یک دهه گذشته به عنوان پول سازترین سازمان وابسطه به شهرداری تهران در عرصه مطبوعات فعالیت می کرد؛ از اواخر دوره گذشته مدیریت شهری شروع شد.
 
البته برخی نیز این مشکلات مالی را ناشی از فروش املاک و دارایی های موسسه مطبوعاتی همشهری در طول یک دهه اخیر می دانند که باعث شد تا در سال های آخر مدیریت شهری این کارتل بزرگ مطبوعاتی با مشکلات عدیده مالی روبه رو شود.
 
در کنار مشکلات اقتصادی، عدم تغییر شیوه مدیریت رسانه ای در این مجموعه بزرگ از یک سو و از سوی دیگر عقب ماندن این موسسه رسانه ای نسبت به بهره گیری از شیوه های نوین اطلاع رسانی در عرصه رسانه باعث شد تا مجموعه های نوظهور و کوچک از خلاء حضور موسسه همشهری استفاده کرده و بعد از گذشت چند سال به یک برند بزرگ در این عرصه تبدیل شود.
 
البته در این میان نباید از مشکلات داخلی این مجموعه و چند دستگی ای که در میان خبرنگاران و مدیران این مجموعه ایجاد شده به راحتی گذشت.
 
این در حالی است که با استعفای مرتضی حاجی مدیر بازنشسته موسسه همشهری، این مجموعه دوباره در سراشیبی مشکلات قرار گرفت. موضوعی که حداقل در هفته های اخیر نگرانی های زیادی را برای کارکنان و خبرنگاران این موسسه به وجود آورد.
 

شرکت در مناقصات شهرداری؛ راهکار افشانی برای خروج موسسه همشهری از بحران اقتصادی

 
هر چند حضور افشانی در روزنامه همشهری و قرار گرفتن وی در میان خبرنگاران را می توان اولین حضور شهردار تهران به دلیل روز خبرنگار دانست؛ اما به نظر می رسد که افشانی با این حضور خود آن هم در دوران متلاطم این روزنامه قصد داشت تا ضمن بررسی ابعاد مشکلات بزرگترین رسانه شهرداری تهران آخرین خط و نشان های خود را برای مدیران و تصمیم گیران این مجموعه بکشد.
 
به گونه ای که وی در میان صحبت های خود  به مشکلات مالی موسسه همشهری اشاره کرد و گفت: اميدواريم موسسه با اجراي برنامه هاي جديد، استفاده از ابزارهاي نو و فناوري هاي نوين از حالت فعلي خارج شود.
 
در واقع افشانی به خوبی می داند که تنها راه برون رفت بزرگترین موسسه مطبوعاتی کشور که جزئی از زیر مجموعه های شهرداری تهران است، تغییر شیوه های مدیریتی سنتی است. به گونه ای که وی حتی با طرح این موضوع که اگر یک دهم ثروت برخی از موسسات و شرکت های تابعه شهرداری تهران در اختیار بخش خصوصی بود؛ تحولات بزرگی در حوزه اقتصادی به وجود می آمد؛ در نظر داشت تا به مدیران این مجموعه القاء کند که بی برنامگی آنها در اداره این موسسه بزرگ که بعد از گذشت بیش از دو دهه به یک برند بزرگ مطبوعاتی در داخل کشور تبدیل شده؛ باعث بروز مشکلات اقتصادی در این موسسه شده است. 
 

شرکت در مناقصات شهرداری؛ راهکار افشانی برای خروج موسسه همشهری از بحران اقتصادی

 
افشاني در این دیدار به صراحت اعلام کرد که قرار نیست شهرداری تهران به موسسات تابعه شهرداری که اتفاقا این روزها به ورشکستگی و زیان دهی رسیده اند، تزریق مالی کند.
 
وی در این باره یادآور شد: اخيراً اعلام كرده ام كه از شهريورماه هيچ بودجه اي به سازمان هاي زيان ده نمي دهم و سازمان ها، خود موظف به تامين بودجه هستند. زیرا  نبايد تمام ماه نگران حقوق پرسنل باشيم و اين موضوع به دغدغه جدي تبديل شود.
 
اما راهکار قاطعی که شهردار تهران برای خروج همشهری از بن بست اقتصادی مطرح کرد، حضور این موسسه در مناقصات عمومی شهرداری بود. حتی افشانی این امتیاز را به همشهری داد که برای شرکت و برنده شدن همشهری در این معاملات هوای این موسسه را خواهد داشت.
 
وی در این رابطه توضیح داد: شهرداري تهران با كمال ميل از موسسه «همشهري» حمايت مي كند، گفت: اين حمايت به اين معنا است كه اگر موسسه در مناقصات شركت كند، حتي اگر قيمتي كه اعلام مي كند مساوی با  قیمت اعلامی ساير موسسات و شركت ها باشد، پروژه به «همشهري» واگذار می شود، اما اگر «همشهري» از حضور در چنين رقابت هايي خودداري كند، ديگر حمايتي صورت نمي گيرد.
 

شرکت در مناقصات شهرداری؛ راهکار افشانی برای خروج موسسه همشهری از بحران اقتصادی

 
به گفته افشانی؛  مجموعه مديريت شهري را بسيج مي كنيم تا در شرايط مساوي در كنار موسسه همشهري باشند و با يكديگر تحولاتي هر چند كوچك ايجاد كنند.  جز مديراني نيستم كه وعده دهم در يك ماه تحول گسترده ايجاد مي كنم، همين كه رو به جلو قدم برداريم كافي است؛ در اين زمينه اميدوارم تا موسسه «همشهري» در آينده در سالم سازي سيستم ها و اقتصادي كردن ساير سازمان هاي تابعه شهرداري الگو و ياري گر باشد.
 
حال باید دید که شرایط حضور موسسه همشهری در مناقصات شهرداری تهران و همایت افشانی با هدف برنده شدن این موسسه در مناقصات چقدر به مذاق شورای شهر تهران و سایر موسساتی که با هدف کسب درآمد شرکت می کنند؛ خوش خواهد آمد و اینکه این حمایت برای رفع مشکلات اقتصادی یک موسسه مطبوعاتی آن هم در معاملات اقتصادی قانونی خواهد بود یا خیر!
 
 

شرکت در مناقصات شهرداری؛ راهکار افشانی برای خروج موسسه همشهری از بحران اقتصادی

 

 

منبع : تیترشهر 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار