رئیس اداره میراث فرهنگی دزفول خبرداد:
رئیس اداره میراث فرهنگی دزفول گفت:در سال جاری هشت پروژه مرمتی در بافت تاریخی دزفول با دریافت اعتبارات استانی اجرا می شود که مرمت برخی از این آثار آغاز شده است.
کد خبر: ۶۴۰۶۷۴
تاریخ انتشار: ۱۸ مرداد ۱۳۹۷ - ۲۰:۲۷ 09 August 2018

حجت اله آریایی نیا اظهار کرد: در سال گذشته با دریافت اعتبارات استانی، هشت پروژه اجرایی و چهار پروژه مطالعاتی از جمله مرمت و بهسازی پل قدیم و خانه های تاریخی و ثبت ملی سوزنگر ، زرگر، صنیعی و طلوعی توسط اداره میراث فرهنگی دزفول اجرا شد.

وی افزود: برای سال جاری نیز با پیگیری های متعدد موفق به تصویب و تخصیص اعتبار استانی برای مرمت، مقاوم سازی و بهسازی هشت اثر و بنای ارزشمند تاریخی در دزفول شدیم.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری دزفول تصریح کرد: این هشت پروژه شامل مقاوم سازی و مرمت خانه های تاریخی دارابی، پای زراعت و جوکار، مرمت دوپایه آسیب دیده از پل باستانی، مرمت بخشی از آسیاب های آبی، مرمت مسجد شاه رکن الدین، کاوش در محوطه باستانی جندی شاپور و مرمت بخشی از آرامگاه یعقوب لیث صفاری هستند که قرارداد مرمت و بهسازی این آثار منعقد شده و در دستور کار اداره میراث فرهنگی دزفول قرار گرفته اند.

آریایی نیا با بیان اینکه برای مرمت و بهسازی هر کدام از این آثار و بناها اعتباری بالغ بر ۴۰۰ تا ۸۰۰ میلیون ریال از سوی استان تخصیص یافته است، گفت: این اعتبارات با پیگیری های فراوان ما در اداره میراث فرهنگی دزفول و با توجه به لزوم مرمت و احیای بافت تاریخی محقق شده ضمن اینکه بیشترین اعتبارات مرمت و بهسازی میراث فرهنگی خوزستان نیز نصیب دزفول شده است.

وی یادآورشد: این پروژه های مرمتی دربافت تاریخی دزفول با نظارت کارشناسان اداره میراث فرهنگی دزفول و با رویکرد مرمت اضطراری، رفع خطر و احیای مجدد این بناهای تاریخی برنامه ریزی شده است.

آریایی نیا ادامه داد: علاوه بر این طرح ها، اداره میراث فرهنگی دزفول همواره با همکاری سازمان نوسازی و بهسازی شهرداری نیز به اجرای طرح های مرمت و بهسازی متعددی در طول سال گذشته و امسال اقدام کرده که این روند ادامه دارد.

بافت تاریخی دزفول که تلاقی فرهنگ و تاریخ مردم این دیار کهن است، شامل ۲۸ محله قدیمی و در هم تنیده است که تزئینات معماری بی نظیر آن، دزفول را به «شهر آجری» معروف کرده است. در محدوده بافت تاریخی دزفول که مساحت آن ۲۷۰ هکتار است، بیش از یک صد اثر تاریخی ثبت ملی شده شامل خانه، مسجد، حمام، گذر و بقعه وجود دارد که به گفته کارشناسان بالغ بر ۲۰۰ اثردیگر نیز دراین بافت نیازمند ثبت ملی هستند.

 

منبع: مهر

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار