معاون عمرانی شهرداری شیراز با اشاره به حدود ۱۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار در پروژه‌های عمرانی این شهر از ساخت ۵ تقاطع برای ایمن‌سازی کمربندی شیراز خبر داد.
کد خبر: ۶۴۰۱۰۰
تاریخ انتشار: ۱۵ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۶:۲۳ 06 August 2018

تابناک فارس به نقل از تسنیم: بر اساس ماده 55 قانون شهرداری‌ها وظایفی به عهده این نهاد گذاشته شده که یکی از آنها بهبود فضای شهری با اجرای پروژه‌های عمرانی است. احداث کمربندی‌ها و تقاطع‌ها یکی از این پروژه‌های عمرانی است که نقش مهمی در بهبود شرایط زندگی شهروندان دارد.

کمربندی شیراز متاسفانه به قربانگاهی برای مردم شیراز تبدیل شده به گونه‌ای که بارها از سوی مردم، پلیس راهور و حتی مسئولان شهرداری اعلام شده که این کمربندی به دلیل وضعیت نامطلوب و در برخی از جاها غیراستاندارد به یکی نقاط بسیار حادثه‌خیز شهر تبدیل شده است.

حسین آرگیو، معاون عمرانی شهرداری شیراز درباره اقداماتی که برای ایمن‌سازی و استانداردسازی کمربندی شیراز از سوی شهرداری شده، به گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم نشست. مشروح این گفت‌وگو را در ادامه می‌خوانید.

تسنیم: ابتدا درباره پروژه‌های عمرانی که در سطح شیراز در حال انجام است، توضیح بفرمایید.

آرگیو: رسالت اصلی شهرداری اجرای پروژه‌های عمرانی است که در همین راستا شهرداری شیراز اقدام به اجرای پروژه‌های عمرانی در نقاط مختلف شهر شیراز کرده است. در حال حاضر در بیش از 500 نقطه شهر شیراز پروژه‌های عمرانی ریز و درشت در دست اجرا داریم که از نظر ریالی هزار و 500 میلیارد تومان اعتبارات این پروژه‌ها است.

این پروژه‌ها در نقاط مختلف گسترده شده و بحث عدالت‌محوری در اجرای پروژه‌های عمرانی نیز لحاظ شده است.

تسنیم: کمربندی شیراز یکی از نقاط بسیار حادثه‌خیز شهر است که به گفته بسیاری از مسئولان اغلب تصادفات نیز در این محور رخ می‌دهد. چه اقداماتی برای ایمن‌سازی این مسیر انجام شده یا در دست اقدام است؟

آرگیو: کمربندی شهر شیراز در حال حاضر وضعیت مطلوبی ندارد. تصادفات زیادی در طی سال‌های اخیر در همین محور رخ داده است. کارهای کوتاه مدت انجام شده از جمله پل‌های عابر پیاده، اصلاح هندسی تعدادی از دور برگردان‌ها و راست گردهایی که از کمربندی در قسمت‌های مختلف منشعب می‌شود اما این اقدامات لازم و کافی نیست.

ما شهر شیراز را به خیابان‌ها در 4 رینگ تقسیم‌بندی کردیم که یکی دو تا در محدوده میانی شیراز است. برای رفع مشکلات ترافیکی شیراز در رینگ‌های میانی نیاز به تقاطع‌های غیرهمسطح وجود ندارد ولی رینگ پیرامونی شهر شیراز که کمربندی‌ها در آن واقع شده بسیار حساس است تقاطع‌های غیرهمسطح ضرورت دارد چراکه هم شهروندان و هم مسافرانی که قصد گذر از شهر شیراز را دارند از این مسیر استفاده می‌کنند.

نخستین بحث ایمن‌سازی تقاطع‌ها بود که شهرداری شیراز اقدام به طراحی و اجرای تقاطعات غیرهمسطح در تعدادی از چهارراه‌ها کرده و آنها را در دستور کار قرار داده است. براساس تفاهم‌نامه‌ای که قبلا منعقد شده بود، قرار بوده که سه تقاطع غیرهمسطح هم اداره راه و شهرسازی انجام دهد که تاکنون هیچ اقدامی از سوی راه و شهرسازی انجام نشده است.

تسنیم: درباره این تقاطع‌ها توضیح بفرمایید.

آرگیو: از جمله این تقاطع‌ها، تقاطع غیر همسطح جوادیه است که در حال حاضر یکی از باندهای آن افتتاح شده و با برنامه‌ریزی که انجام شده امید است در هفته دولت نیز باند دوم آن به بهره‌برداری برسد.

تقاطع غیرهمسطح رودکی که بسیار حساس است، دیگر تقاطعی است که در نقطه شمالی و جنوبی شهر را به هم وصل می‌کند و در انتهای همت جنوبی قرار دارد. بر این اساس افرادی که قصد دارند از سمت همت جنوبی به سمت شرق شیراز یا اینکه سمت غرب حرکت کنند نیاز است که از این تقاطع عبور کنند. در حال حاضر مسافران و شهروندان عزیز 4 کیلومتر در طول کمربندی می‌روند و 4 کیلومتر برمی‌گردند تا به یک دور برگردان مناسب و استاندارد برسند.

براساس برنامه‌ریزی انجام شده فاز اول این پروژه که همت جنوبی را به بلوار امیرکبیر و جاده بوشهر متصل می‌کند در هفته دولت به بهره‌برداری می‌رسد و هدف این است که ترافیکی روان و آرام داشته باشیم و مردم با طیب خاطر رفت و آمد کنند.

کل کمربندی را باید استاندارد کنیم به همین دلیل برای سایر نقاط و جاهایی که نیاز است تقاطع غیرهمسطح ساخته شود، برنامه‌ریزی شده و هیچ نقطه دیگری ابتر نمانده است. 3 تقاطع در تعهدات راه و شهرسازی است و مابقی هم در تعهد شهرداری که در حال حاضر یا شروع کرده یا در دست مطالعه است یا به زودی شروع می‌شود تا کمربندی به طور کامل استاندارد شود.

در همین زمینه تقاطع غیرهمسطح باهنر به کمربندی هم در دستور کار قرار داریم. انتهای باهنر جنوبی در ضلع مقابل و جنوب کمربندی فعلی شهرک‌های بسیاری شکل گرفته از جمله شهرک فرزانگان و فرهنگیان و غیره که باید استاندارد شود در همین راستا تقاطع غیرهمسطح باهنر به کمربندی راهگشا است. این تقاطع شمال کمربندی را به جنوب بدون هیچ برخورد ترافیکی متصل می‌کند.

تقاطع غیرهمسطح دیگری که بسیار مهم و در نوع خود بی‌نظیر است، تقاطع غیرهمسطح امیرکبیر - مطهری است که در راستای کاهش ترافیک در محدوده بلوار امیرکبیر ساخته می‌شود. این بلوار در حال حاضر مقداری مشکلات ترافیکی خاصی دارد.

تقاطع دیگر، غیرهمسطح مهدیه - امیرکبیر است. این تقاطع تازه شروع شده و 2 سال طول می‌کشد. دهه فجر سال 98 این 5 پروژه کامل می‌شود و به بهره‌برداری می‌رسد و با تکمیل اینها تقریبا کمربندی به ساماندهی می‌رسد.

تسنیم: راه و شهرسازی چقدر به تعهدات خود در زمینه ساماندهی کمربندی عمل کرده است؟ و ماجرای صحبت‌هایی که در باب اختلاف راه و شهرسازی و شهرداری مطرح می‌شود چیست.

آرگیو: راه و شهرسازی هنوز اقدامی انجام نداده است اما اختلافی هم نداریم. تفاهم‌نامه‌ای منعقد شده و شهرسازی هم قبول کرده حتی استاندار نیز نامه‌ای نوشتند به وزارتخانه که تکلیف این قضیه مشخص شود تا اگر بشود در همین سال اعتباراتی بگذارند تا راه و شهرسازی هم آن 3 تقاطع غیرهمسطح را شروع کند و و قول هم دادند که تا پایان سال کلنگ‌زنی‌اش را آغاز می‌کنند.

تسنیم: در کل مسیرکمربندی چند نقطه حادثه‌خیز وجود دارد و با احداث این تقاطع‌ها چه مقدار مسیر ایمن می‌شود.

آرگیو: کمربندی از ابتدا تا انتها حدود 85 کیلومتر است که در این مسیر 9 نقطه حادثه‌خیز است. با این پروژه‌ها 3 نقطه کامل ایمن شده و 5 نقطه هم در دست ساخت داریم.

در هر صورت متولی اصلی کمربندی از نظر قوانین و مقررات وزارت راه و شهرسازی است و با توجه به اینکه کمربندی‌های دوم شیراز ساخته نشده در حال حاضر کمربندی اصلی شیراز همین کمربندی است و شهرداری بنا به وظیفه و کرامتی که برای شهروندان قائل است، در این زمینه ورود کرده تا کمربندی فعلی را ساماندهی کند.

تسنیم: یکی دیگر از محورهای شیراز که همواره با ترافیک روبه‌رو بوده محور سپیدان است. با توجه به اینکه با افتتاح آزاد راه شیراز - اصفهان میل سفر از این محور افزایش می‌یاید. چه اقداماتی برای کاهش ترافیک در این منطقه انجام شده است.

آرگیو: مورد دیگر که بسیار حساس است برای شهر از نظر ترافیکی، ورودی آزادراه است. آزادراه شیراز - اصفهان در حال ساخت است و مراحل پایانی را طی می‌کند و بنا بر قولی که دادند در دهه فجر امسال یا بعد از عید افتتاح می‌شود. به محض اینکه این آزادراه افتتاح شود تقاضای سفر در محور سپیدان بسیار بیشتر می‌شود و باید فکری می‌کردیم چراکه این محور در حال حاضر نیز مشکلات ترافیکی زیادی دارد.

در همین راستا نسبت به ساماندهی این محور اقدام کردیم. کندروهایی که مورد نیاز بوده طراحی شده، ورودی منطقهگویم و دوکوهک ساماندهی شد و زیر گذر گلستان هم در حال اجرا و کارهای نهایی در حال انجام است که مشکلات ترافیکی این محور هم برطرف شود.

علاوه بر ساماندهی محور سپیدان با توجه به تقاضای سفر و پس از افتتاح آزادراه مبادی ورودی و خروجی آن جوابگو نیست به همین دلیل اقدام به طراحی 2 بزرگراه در 2 طرف جاده سپیدان کردیم. یک بزرگراه به طول 20 کیلومتر در سمت شمال که مقداری از آن در محدوده شهر صدرا قرار دارد که از شهردار صدرا می‌خواهیم عملیات تملک آن را انجام دهند و آن قسمت‌هایی هم که در شهر شیراز است ما مطالعاتش رو شروع کردیم و پیمانکار هم مشخص شده است.

بزرگراه 20 کیلومتری هم در جنوب این محور طراحی شده که این بزرگراه 12 کیلومتر آن براساس تفاهم نامه بر عهده راه و شهرسازی و 8 کیلومتر از تعهدات شهرداری است. در قسمتی که تعهد شهرداری بوده پیمانکارش مشخص شده و طراحی آن در حال تصویب است به محض تصویب عملیات اجرایی را آغاز می‌کنیم.

تسنیم: اعتبارات پروژه‌های در دست اقدام شهرداری چقدر بوده است و غیر از پروژه‌های عمرانی در بحث فرهنگی چه اقداماتی انجام شده است.

آرگیو: حدود 1500 میلیارد تومان پروژه در شیراز در دست اجرا داریم که این پروژه‌ها در نقاط مختلف شهر شیراز پراکنده شده است و 20 پروژه شاخص است.

تعدادی پروژه‌های فرهنگی و ورزشی از جمله فرهنگسرای فرزانگان و حکمت در دست اقدام است و هدف این است که شهروندان یک زندگی با کیفیت و خوب داشته باشند به همین دلیل برخی از پروژه‌ها احداث پیاده‌راه سلامت است که یکی از آنها در محور عرفان یا قران است که از دروازه قران شروع می‌شود از پل علی بن حمزه عبور می‌کند به سمت بازار و حرم مطهر شاهچراغ و نهایتا به قبرستان دارالسلام ختم می‌شود

این پروژه بسیار فاخر و گردشگر پذیر است و سعی شده که در آن نکاتی لحاظ شود که گردشگری که وارد شیراز می‌شود از همان ورودی شهر بتواند مسیری پیاده تا حرم مطهر را طی کند.

بازآفرینی مجموعه زندیه یکی دیگر از پروژه‌ها است که حمام وکیل، مسجد وکیل و بازار وکیل و حتی ارگ کریم خانی و اطراف آن را شامل می‌شود که این پروژه در حال طراحی است. بناست این محور زیباسازی شود و به صورت پیاده‌محور در آید.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار