ورزش اصفهان از دید 90 تابناک؛
تابناک:با توجه به ظرفیت مناسب و گسترده ورزش اصفهان و با وجود باشگاه های مهم ورزشی کشور در این شهر قرار دارند در نظر گرفتیم در روزهای دوشنبه به بررسی رویدادهای رخ داده در استان اصفهان بپردازیم.
کد خبر: ۶۳۹۹۲
تاریخ انتشار: ۲۹ تير ۱۳۹۴ - ۱۸:۵۳ 20 July 2015
به گزارش تابناک اصفهان، با توجه به ظرفیت مناسب و گسترده ورزش اصفهان و با وجود باشگاه های مهم ورزشی کشور در این شهر قرار دارند در نظر گرفتیم در روزهای دوشنبه به بررسی رویدادهای رخ داده در استان اصفهان بپردازیم.
تسنیم نوشت:
بسکتبال در دیار نصف جهان همواره از رشته‌های پرطرفدار و البته قهرمان‌پرور به شمار می‌رفته و می‌رود، به گونه‌ای که توانمندی‌های بسکتبال اصفهان در معرفی بازیکنان بزرگ و نامی و همچنین کمک به ارتقای سطح بسکتبال کشور برکسی پوشیده نیست.

از زمانی که بسکتبال کشور جانی تازه گرفت تا در میادین آسیایی و حتی جهانی حرفی برای گفتن داشته باشد، همواره بازیکنان اصفهانی در کسب این موفقیت‌ها نقش بسزایی داشته‌اند و در شکل گیری ترکیب اصلی تیم ملی حضوری موثر را تجربه کرده‌اند.

در وصف این ظرفیت قابل توجه همین بس که در حال حاضر هم که بسکتبال اصفهان در بخش باشگاهی حال و روز چندان خوشی ندارد 5 بازیکن دعوت شده به اردوی تیم ملی بزرگسالان (اوشین ساهاکیان، جواد داوری، آرن داودی، ارسلان کاظمی، محمد ترابی) اصفهانی هستند و تعدادی از بازیکنان کلیدی تیم ملی جوانان اعزامی به مسابقات جهانی هم از بسکتبالیست‌های جوان اصفهانی بودند.

در تمامی رشته‌های ورزشی از جمله بسکتبال حضور تیم‌های قدرتمند باشگاهی در لیگ‌های کشور در معرفی استعدادهای آن رشته به تیم‌های ملی و ترغیب جوانان آن منطقه برای گرایش به رشته ورزشی بسیار موثر است امری که در سال‌های اخیر در بسیاری از رشته‌ها از جمله بسکتبال کمرنگ و کمرنگ‌تر شده است.

زمانی تیم‌های باشگاهی اصفهان در لیگ بسکتبال کشور حرف نخست را می‌زدند، ملی‌پوشان اصفهانی در تیم‌های بومی استان فعالیت می‌کردند و تماشاگران استقبال خوبی از مسابقات لیگ برتر بسکتبال داشتند اما امروز شرایط کاملا برعکس شده نه تیم قدرتمندی از اصفهان در لیگ حاضر است، ستاره‌های بسکتبال اصفهان در تیم‌های سایر شهرها توپ می‌زنند و مسابقات بسکتبال دیگر شاهد حضور پرشور تماشاگران نیست.

در سال‌های اخیر بر اثر مشکلات متعدد تیم‌هایی مانند شهرداری اصفهان، توزین الکتریک کاشان، ذوب‌آهن(رکورددار قهرمانی در لیگ برتر) و حتی فولاد ماهان(قهرمان جام باشگاه‌های آسیا و قهرمان باشگاه‌های غرب آسیا) یکی پس از دیگری از تیم‌داری در لیگ برتر بسکتبال انصراف دادند تا سال گذشته که اصفهان در آستانه آغاز لیگ ملی نماینده‌ای نداشته باشد.



اما در دقیقه 90 با تلاش هیئت بسکتبال استان باشگاه کاله مازندران با حمایت از بسکتبال اصفهان تیمی به نام پمینا را تشکیل داد و به لیگ برتر فرستاد؛ تیمی که متشکل از بازیکنان جوان و کم‌تجربه و البته نیمکتی خالی از یارهای پشتیبان بود و اثری از ستاره‌های بسکتبال اصفهان در این تیم دیده نمی‌شد چون تیم‌هایی مدعی مانند مهرام، پتروشیمی و دانشگاه آزاد از خیلی قبل‌تر برای جذب این بازیکنان اقدام کرده بودند.

اما امسال شرایط باز هم بدتر شد و با انصراف پمینا از تیم‌داری و منحل شدن این تیم، ممکن است اصفهان برای نخستین بار در لیگ برتر بسکتبال کشور نماینده نداشته باشد و امسال در سطح نخست بسکتبال اسمی از بسکتبال اصفهان شنیده نشود.

رئیس هیئت بسکتبال اصفهان در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم باابراز نارضایتی از کم‌توجهی‌ها به بسکتبال استان اظهار داشت: امروز تمام هم و غم 2 باشگاه بزرگ اصفهان به فوتبال معطوف شده و رشته‌هایی مانند والیبال و بسکتبال بدون حامی مالی قدرتمند در تیم‌داری به مشکل برخورده‌اند، از طرفی سرمایه‌گذاران بخش خصوصی هم به دلیل مشکلات اقتصادی و برخی قوانین دست و پاگیر تمایلی برای تیم‌داری ندارند.

محسن صادق‌زاده گفت: وقتی تیمی قدرتمند از اصفهان در لیگ حضور نداشته باشد بازیکنان بزرگ ما جذب تیم‌های دیگر می شوند و مانند والیبالیست‌های اصفهانی در باشگاه‌های دیگر پراکنده می‌شوند و دیگر اصفهان با این ظرفیت بالا سهمی در بین مدعیان بسکتبال کشور نخواهد داشت.

سرمایه‌گذاری صنایع در ورزش تک قطبی شده است

مسئول کمیته آموزش هیئت بسکتبال اصفهان و مدرس فدراسیون بسکتبال نیز درباره مشکلات به وجود آمده در تیم‌داری بسکتبال اصفهان به خبرنگار تسنیم گفت: بسیار متاسف هستم از اینکه امسال برای نخستین بار اصفهان در لیگ بسکتبال نماینده ندارد و به طور قطع این مسئله لطمه سنگینی به پیکره بسکتبال اصفهان می‌زند.

مسعود انصاری‌مهر با اشاره به ظرفیت‌های فوق‌العاده بسکتبال اصفهان افزود: متاسفانه امروز سرمایه‌گذاری صنایع در ورزش تک قطبی شده و همه حامیان مالی خروجی کار خود را در فوتبال می‌بینند که البته به دلیل پخش تلویزیونی و مطرح شدن نام تجاری آنها به این سمت ترغیب شده‌اند.

وی بیان کرد: در این شرایط که سرمایه‌گذاران اهمیتی به بسکتبال نمی‌دهند اداره کل ورزش و جوانان، مسئولان شهری و حتی مسئولان فدراسیون باید با کمک وزرات ورزش و رایزنی با صنایع بزرگ استان اصفهان آنها را برای سرمایه‌گذاری در رشته‌هایی مانند بسکتبال ترغیب کنند.



مدرس فدراسیون بسکتبال گفت: نداشتن نماینده‌ای شایسته در لیگ بسکتبال به آینده این ورزش در استان هم لطمه می‌زند چون نوجوانان و جوانان علاقمند و فعال در این رشته وقتی خروجی و سرنوشت بازیکنان بزرگ استان را می‌بینند آرام آرام سرد می‌شوند و انگیزه‌ای برای فعالیت در این رشته نخواهند داشت.

وی با بیان اینکه اصفهان قطب بازیکن‌سازی در بسکتبال کشور است، تصریح کرد: این مسئله درباره مسئولان هیئت بسکتبال هم صدق می‌کند چون وقتی ویترینی برای ارائه فعالیت‌ها و معرفی استعداها و حفظ ستاره‌ها نداشته باشند به مرور زمان انگیزه خود را برای تلاش و ارتقای این رشته از دست می‌دهند.

انصاری‌مهر با بیان اینکه انگیزشی که توسط این تیم‌ها در جوانان ایجاد می‌شود قیمت ندارد، خاطرنشان کرد: بلایی که سر والیبال استان آمد امروز دامن بسکتبال را گرفته و همه باید برای جلوگیری از این مسئله تلاش کنند چون این موضوع حتی از نظر تغذیه بازیکنان هم می‌تواند به بدنه تیم ملی هم ضربه بزند.

وی تاکید کرد: اگر ما سهمیه لیگ برتری خود را از دست بدهیم باید در سال‌های آینده برای بازگشت به لیگ برتر از زیرگروه‌ها شروع کنیم که در شان بسکتبال اصفهان نیست و حتی فاصله‌ای که در این مدت ایجاد می‌شود ممکن است مانند والیبال سال‌ها بسکتبال را از لیگ برتر دور کند.

مسئول کمیته آموزش هیئت بسکتبال اصفهان گفت: در حال حاضر غیر از سپاهان و ذوب‌آهن صنایع بسیار عظیم و بزرگ دیگری هم در استان وجود دارند که با رایزنی‌ها و ورود مسئولان به این مسئله شاید بتوان آنها را برای تیم‌داری در سایر رشته‌ها ترغیب کرد که البته این امر به کمک و همدلی مسئولان بخش‌های مختلف نیاز دارد.

به گزارش تسنیم، تا روزهای باقیمانده به آغاز لیگ برتر بسکتبال هرچند اندک اما هنوز هم فرصتی هست تا مسئولان ورزشی و اجرایی استان همدل و همراه شوند تا با کمک فدراسیون و همچنین مذاکره با صنایع بزرگ استان گامی برای مجاب کردن سرمایه‌گذاران برای تیم‌داری در بسکتبال بردارند تا این رشته دانشگاهی و پرطرفدار به سرنوشت والیبال استان دچار نشود که اگر شد دیگر بازگشت به روزهای خوب و دوران اوج امری محال خواهد بود.



برنامه 5 هفته ابتدایی لیگ برتر فوتبال

هفته اول_ گرامیداشت روزاهدای خون (اهدای خون - احیای زندگی)
پنج شنبه 8مرداد94
فولاد مبارکه سپاهان-استقلال خوزستان - ساعت 19:35 - صنعتی خوزستان ورزشگاه فولاد شهر 
صبای قم - استقلال اهواز - ساعت: 19:35- ورزشگاه یادگار امام(ره) قم 
سایپا - گسترش فولاد تبریز- ساعت: 19:35 – ورزشگاه پاس قوامین
سیاه جامگان مشهد - استقلال تهران - ساعت: 18:00 - ورزشگاه ثامن مشهد
جمعه 9مرداد94 
ملوان بندر انزلی - ذوب آهن - ساعت: 18:50 - ورزشگاه تختی انزلی
تراکتورسازی تبریز - نفت تهران - ساعت: 18:00 - ورزشگاه یادگار امام(ره) تبریز
پرسپولیس - پدیده مشهد- ساعت: 19:35 - ورزشگاه آزادی تهران
فولاد خوزستان - راه آهن /پیکان - ساعت: 19:35 - ورزشگاه غدیر اهواز
هفته دوم_ بزرگداشت روز خبرنگار (سالروز شهادت صارمی خبرنگار خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران)
پنجشنبه 15مرداد94
پدیده خراسان – فولاد خوزستان – ساعت 18 – ورزشگاه ثامن مشهد
نفت تهران – صبای قم – ساعت 19:30 – ورزشگاه تختی تهران
استقلال خوزستان – پرسپولیس – ساعت 19:30 – ورزشگاه غدیر اهواز
پیکان/ راه‌آهن – سایپا – زمان و مکان برگزاری بازی متعاقبأ اعلام خواهد شد. 
جمعه 16مرداد94
گسترش فولاد تبریز – تراکتورسازی تبریز- ساعت 18:30 – ورزشگاه یادرگار امام (ره) تبریز
ذوب آهن اصفهان – فولاد مبارکه سپاهان اصفهان – ساعت 19:30 – ورزشگاه فولاد شهر اصفهان
استقلال اهواز – سیاه جامگان مشهد - ساعت 19:30- ورزشگاه تختی اهواز
استقلال تهران – ملوان بندر انزلی - ساعت 19:30 - ورزشگاه آزادی
هفته سوم_ بزرگداشت روز مقاومت اسلامی و ولادت باسعادت حضرت معصومه (س)
پنجشنبه 22مرداد94
ملوان بندر انزلی – استقلال اهواز- ساعت 18:30 – ورزشگاه تختی انزلی
سیاه جامگان مشهد – نفت تهران – ساعت 17:45 – ورزشگاه ثامن مشهد
فولاد مبارکه سپاهان اصفهان – پرسپولیس – ساعت 19:25 – ورزشگاه فولاد شهر اصفهان
صبای قم – گسترش فولاد تبریز- ساعت 19:25 – ورزشگاه یادرگارامام(ره) قم
جمعه 23مرداد94
فولاد خوزستان – استقلال خوزستان – ساعت 19:20 – ورزشگاه غدیراهواز
تراکتورسازی تبریز – پیکان/ راه‌آهن- ساعت 18:30 – ورزشگاه یادگارامام(ره) تبریز
سایپا – پدیده خراسان – ساعت 19:25 – ورزشگاه پاس قوامین تهران
استقلال تهران – ذوب آهن اصفهان – ساعت 19:20 – ورزشگاه آزادی تهران
هفته چهارم_ بزرگداشت روز جهانی مسجد و آغاز هفته دولت
چهارشنبه28مرداد94
نفت تهران – ملوان بندر انزلی – ساعت 19:15 – ورزشگاه تختی تهران
پنجشنبه 29مرداد94
پرسپولیس – ذوب آهن اصفهان - ساعت 19:15- ورزشگاه آزادی تهران
فولاد مبارکه سپاهان – فولاد خوزستان - ساعت 19:15 – ورزشگاه فولاد شهر اصفهان
استقلال خوزستان – سایپا - ساعت 19:15 – ورزشگاه غدیر اهواز
گسترش فولاد تبریز – سیاه جامگان مشهد - ساعت 18:30– ورزشگاه اختصاصی گسترش تبریز
جمعه 30مرداد94
پدیده خراسان – تراکتورسازی تبریز – ساعت 17:30 – ورزشگاه ثامن مشهد
پیکان/راه‌آهن‌ - صبای قم – زمان و مکان بازی متعاقبأ اعلام می شود.
استقلال اهواز – استقلال تهران – ساعت 19:15 – ورزشگاه غدیراهواز
هفته پنجم_ ولادت باسعادت حضرت امام رضا (ع) و روز کارمند
سه شنبه 3شهریور94
فولاد خوزستان – پرسپولیس – ساعت 19:05 – ورزشگاه غدیر اهواز
ملوان بندر انزلی – گسترش فولاد تبریز- ساعت 18:15 – ورزشگاه تختی انزلی
سایپا – فولاد مبارکه سپاهان اصفهان – ساعت 19:10 – ورزشگاه پاس قوامین تهران
چهار شنبه 4شهریور94
تراکتورسازی تبریز – استقلال خوزستان – ساعت 18:15 – ورزشگاه یادگارامام (ره) تبریز
ذوب آهن اصفهان – استقلال اهواز- ساعت 19:10 –ورزشگاه فولاد شهر اصفهان
سیاه جامگان مشهد – پیکان/ راه آ‌هن – 17:30 - ورزشگاه ثامن مشهد
صبای قم – پدیده خراسان – 19:10 – ورزشگاه یادگار امام (ره) قم
جمعه 20شهریور94
استقلال تهران – نفت تهران – ساعت 18:45 – ورزشگاه آزادی

لازم به ذکر است به دلیل حضور تیم نفت تهران در مرحله یک چهارم نهایی لیگ قهرمانان آسیا دیدار این تیم با استقلال تهران معوقه و در تاریخ 20 شهریور 94 برگزار می شود.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار