این روزها قیمت کالاهای مورد نیاز سبد خانوار از جمله گوشت، تخم مرغ، مرغ، میوه، روغن، برنج، لبنیات و ...بی سر و صدا و آرام آرام در حال افزایش است.
کد خبر: ۶۳۹۷۹۲
تاریخ انتشار: ۱۵ مرداد ۱۳۹۷ - ۰۹:۰۲ 06 August 2018

به گزارش تابناک : این روزها قیمت کالاهای مورد نیاز سبد خانوار از جمله گوشت، تخم مرغ، مرغ،میوه، روغن، برنج، لبنیات و ... بی سر و صدا و آرام آرام در حال افزایش است تاجایی که سهم آنها در سفره خانوار بسیار کوچک شده است.

برخی کاسبان و شرکت های تامین کننده مواد غذایی به بهانه افزایش قیمت دلار کالاهای خود را گران کرده اند و می خواهند از اوضاع نابسامان ارزی بیشترین منفعت را ببرند.

مردی میانسال که در حال خرید از مغازه‌های بازار مولوی تهران است، با چهره‌ای درهم کشیده از قیمت‌ها گلایه می کند و می‌گوید: اصلاً معلوم نیست چه خبر است. هر مرتبه که برای خرید می‌آیم، قیمت‌ها نسبت به دفعه قبل 20 تا 30 درصد بالا رفته و معلوم نیست چه کسی باید بر این بازار  نظارت کند؛از آن‌طرف می‌گویند نرخ دلار 4200 تومان است.

 وقتی به فروشنده اعتراض می‌کنیم که چرا قیمت‌ها بالا رفته می‌گوید آقا دلار شده 10 هزار تومان. سؤال من این است که برنج تولید داخل، حبوبات تولید داخل، رب گوجه‌فرنگی تولید داخل چه ربطی به دلار دارد. برخی افراد بی‌انصافی خودشان را به پای مشکلات دیگر می‌گذارند.

طی هفته های گذشته به یک مرتبه قیمت هر کیلو مرغ از 8 هزار به بالای 10 هزار و 500  ، گوشت گوسفندی از 51 هزار به 58 هزار  و هر شانه تخم مرغ از 15 هزار به 17 تا 19 هزار تومان رسید البته در این میان قیمت محصولات لبنی هم با نوسان چشمگیری در بازار روبرو شد . این روند کار را به جایی رسانده است که در هر محفل ، کوچه و بازاری سخن از افزایش قیمت کالاهای اساسی در بین مردم به میان می آید چرا که این افزایش قیمت ها هیچ گونه سنخیتی با درآمد آنها ندارد و حسابی معادلات خانوار را برای خرید مایحتاج شان بر هم ریخته است.

ماجرا تنها به این جا ختم نمی شود چرا که بسیاری از سرپرستان فروشگاه های زنجیره ای می گویند در روزهای اخیر بسیاری از خطوط کارخانه های محصولات بهداشتی و غذایی با قدمت حداقل 40 ساله در امر تولید به دنبال نوسان نرخ دلار ، کمبود مواد اولیه و گرانی بیش از حد محصولات پتروشیمی و ظروف اولیه تعطیل شده اند و با ادامه این روند قادر به بازگشت به چرخه تولید نیستند و هم اکنون کالای چندانی در انبار فروشگاه ها باقی نمانده است از اینرو مردم به سبب ترس از دوباره گران شدن کالاها به فروشگاه های زنجیره ای هجوم آورده اند.اگر سری به بسیاری از فروشگاه ها بزنید اقلام چندانی برای عرضه وجود ندارد.

حال خبرنگار برای آگاهی از وضعیت قیمت ها، عرضه و تقاضای محصولات سری به بازار تهران در بخش عمده فروشی و خرده فروشی زده است.ماحصل مشاهدات آن است که قیمت تمامی اقلام اعم از بهداشتی،شوینده،پروتئینی،روغن،برنج،حبوبات، میوه،لبنیات و بسیاری از تنقلات همچون بیسکویت، کاکائو،پفک،چیبس و... نسبت به ماه ها، هفته ها و حتی روزهای قبل نوسان چشمگیری داشته است.

آخرین بررسی ها از بازار نشان می دهد که هم اکنون نرخ هر کیلو برنج هاشمی 13 تا 17 هزار،برنج خارجی 6 تا 8 هزار و 500،لوبیا چیتی 10 تا 12 هزار، لپه 8 تا 9 هزار و 500،لوبیا قرمز 8 تا 11 هزار،عدس خارجی 6 تا 9 هزار،عدس ایرانی 8 تا 9 هزار و 500،هر شانه تخم مرغ 16 تا 19 هزار تومان است.

همچنین هر کیلو شقه گوسفندی با نرخ 58 هزار،ران گوسفندی 65 هزار،سردست 68 تا 70 هزار،شقه گوساله 48 هزار، مرغ 10 هزار و 500 تومان عرضه می شود.

یکی از فروشندگان قصابی می گوید: علی رغم نبود تقاضا و رکود بازار، قیمت گوشت در هفته های اخیر به شدت در حال افزایش است که با  ادامه روند کنونی دیگر نمی توان متصور بود که قیمت گوشت به نرخ های قبلی  بازگردد چرا که دامی برای عرضه در میادین وجود ندارد و چوبداران حسابی بازار را در دست گرفتند و اقدام به عرضه دام با نرخ های دلخواه می کنند.

حال برای اطلاع از آخرین وضعیت قیمت و عرضه اقلام اساسی به سراغ مسئولان ذی ربط می رویم تا از صحت و سقم صحبت های فروشندگان مغازه ها با خبر شویم:

قاسمعلی حسنی دبیرکل بنکداران مواد غذایی با اشاره به اینکه بازار اقلام اساسی در سردرگمی و بلاتکلیفی به سر می برد، اظهار کرد: با وجود بی ثباتی بازار و نوسان نرخ دلار، خریداران و فروشندگان نمی دانند که چه اتفاقی در انتظار آنهاست تا بتوانند تصمیم گیری لازم را اتخاذ کنند.

وی با اشاره به اینکه کمبودی در عرضه کالا نداریم، افزود: هم اکنون کالا به اندازه کافی وجود دارد و تنها با معضل افزایش نجومی قیمت در بازار روبرو هستیم.

به گفته حسنی آخرین گزارش ها حاکی از آن است که قیمت 6 هزار نوع کالا  با نوسانات چشمگیری در بازار روبرو شده است.

دبیر کل بنکداران موادغذایی قیمت اقلام اساسی در بازار را پیش بینی کرد و گفت: وضعیت بازار اقلام اساسی به عواملی نظیر تصمیمی گیری مسئولان،سیاست های اقتصادی و مذاکره با طرف های خارجی بستگی دارد.

فروش مرغ با نرخ کمتر از 9 هزار و 500 تومان صرفه اقتصادی ندارد

محمد یوسفی رئیس انجمن پرورش دهندگان مرغ گوشتی درباره آخرین وضعیت بازار مرغ اظهار کرد: هم اکنون نرخ هر کیلو مرغ آماده به طبخ در میدان بهمن 9 هزار و خرده فروشی بالای 10 هزار تومان است.

به گفته وی با وجود نوسان شدید نرخ مرغ در بازار و اختلاف قیمت از عمده فروشی تا خرده فروشی،مرغ گرم درمیادین میوه و تره بارتوزیع نمی شود و تنها شرکت پشتیبانی امور دام اقدام به عرضه مرغ منجمد در غرفه های سطح شهر می کند.

یوسفی نرخ واقعی هر کیلو مرغ زنده را 6 هزار و 500 و مرغ آماده به طبخ را 9 هزار و 500 تومان اعلام کرد و گفت: با وجود نوسان شدید نرخ نهاده های دامی و قیمت تمام شده مرغ،فروش مرغ با نرخ های پایین تر برای مرغدار صرفه اقتصادی ندارد.

رئیس انجمن پرورش دهندگان مرغ گوشتی نرخ کنونی مرغ در بازار را واقعی دانست و تصریح کرد: این درحالی است در ماه های اخیر مرتبا اعلام کرده ایم که قیمت فروش مرغ به سبب افزایش هزینه های تولید، زیان مرغدار را در بر دارد.

گرانی سایر محصولات پروتئینی عامل اصلی گرانی تخم مرغ

ناصر نبی پور رئیس هیات مدیره اتحادیه مرغداران مرغ تخم گذار استان تهران از افزایش900 تومانی هر کیلو تخم مرغ خبر داد و گفت: هم اکنون هر کیلو تخم مرغ درب مرغداری با نرخ  7 هزار و 400 و شانه ای 14 هزار تومان عرضه می شود.

وی نوسان چشمگیر سایر محصولات پروتئینی و هجوم مردم برای خرید تخم مرغ را دلیل اصلی افزایش قیمت این محصول در بازار اعلام کرد.

بازار میوه تعریفی ندارد/ افزایش قیمت میوه ارتباطی با گران فروشی ندارد

حسن صابری رئیس اتحادیه بارفروشان میدان مرکزی میوه و تره بار در گفت و گو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی ،گفت:با توجه به کمبود عرضه میوه های باغی ناشی از سرمازدگی بهاره،قیمت این محصولات با افزایش چشمگیری نسبت به مدت مشابه سال قبل در بازار روبروست.

وی افزود: تولید محصولات باغی مناطق اطراف تهران براثر سرمازدگی به شدت کاهش یافته است به طوریکه میوه باغات جوابگوی مصرف خود باغداران نیست.

به گفته صابری با توجه به کمبود تولید محصولات باغی، امکان پیش بینی قیمت در روزهای آتی در بازار وجود ندارد.

اسدالله کارگر رئیس اتحادیه میوه و سبزی استان تهران گفت: علی رغم سال های گذشته که قیمت میوه  در فصل تابستان به سبب فراوانی جوابگوی هزینه های تولید نبود، اما امسال با نوسان چشمگیری ناشی از کمبود بار در میدان روبرو هستیم که هیچ ارتباطی به گران فروشی ندارد.

وی افزود: بازار میوه و تره بار همانند سایر محصولات نظیر لبنیات،گوشت، مرغ و غیره دستخوش تغییر و تحولات تورم و شرایط اقتصادی موجود در بازار قرار گرفته است چرا که قیمت میوه بیگانه از موضوع نوسان اخیر نیست.

به گفته کارگر با وجود شرایط کنونی بازار، پیش بینی می شود که قیمت های کنونی تا پایان فصل تابستان ادامه یابد و نمی توان وعده ارزانی به مردم داد.

نوسان نرخ دلار، بازار گوشت قرمز را متشنج کرد/کمبودی در توزیع گوشت قرمز وجود ندارد

منصور پوریان رئیس مجمع ملی صادرکنندگان دام زنده درباره آخرین وضعیت بازار گوشت اظهار کرد: در هفته اخیر، قیمتگوشت قرمز تحت تاثیر نوسان قیمت دلار دستخوش تغییر و تحولاتی در بازار قرار گرفت.

وی نرخ فروش هر کیلو دام زنده سبک توسط دامدار را 17 هزار تومان اعلام کرد و افزود: این درحالی است که چوبداران با قیمت های دلخواه اقدام به عرضه دام زنده در میادین می کنند.

پوریان قیمت هر کیلو لاشه بره سنگین با دنبه را 42 و لاشه بره سبک را 45 هزار تومان در عمده فروشی اعلام کرد و گفت: البته قیمت شقه گوسفندی به سبب سودجویی عوامل واسطه و دلال با نرخ های بالاتری در بازار عرضه می شود که این امر نظارت دستگاه های ذی ربط را می طلبد.

این مقام مسئول ادامه داد: با توجه به ازدیاد دام در دامداری ها، از دامداران تقاضا کردیم که اقدام به عرضه دام خود در میادین کنند چرا که مشتری چندانی برای لاشه سنگین وزن در بازار وجود ندارد.

وی با اشاره به اینکه  کمبودی در تامین و توزیع گوشت قرمز وجود ندارد، بیان کرد:این درحالی است که در بخش نهایی ،گوشت با قیمت های گزافی عرضه می شود.

علی اصغر ملکی رئیس اتحادیه گوشت گوسفندی از افزایش نجومی قیمت گوشت در بازار خبر داد و گفت: هم اکنون هر کیلو شقه گوسفندی بدون دنبه با نرخ 53 تا 54 هزار به مغازه دار و 57 تا 58 هزار تومان به مشتری عرضه می شود.

وی افزود: قیمت گوشت همانند دلار در حال نوسان است و شرایط هفته به هفته بدتر می شود و با روند کنونی بازار تصور ما بر این است که قیمت گوشت در بازار کاهش نخواهد یافت.

به گفته ملکی طی هفته گذشته تا کنون سه بار قیمت گوشت گوسفندی ناشی از کمبود دام زنده در میادین افزایش یافته است که از مسئولان ذی ربط انتظار می رود با نظارت بیشتر در بازار از قاچاق دام جلوگیری کند تا در عید قربان و بازگشت حجاج با کمبود بیش از پیش دام در میادین مواجه نشویم.

حداکثر قیمت هر کیلو طلای سرخ 7 میلیون و 500 هزار تومان

علی حسینی عضو شورای ملی زعفران درباره آخرین وضعیت قیمت طلای سرخ در بازار خبرداد و گفت: هم اکنون حداقل نرخ هر کیلو زعفران 4 میلیون و 100 هزار و حداکثر 7 میلیون و 500 هزار تومان است.

وی افزود:اگرچه بالانگه داشتن قیمت زعفران توسط سازمان تعاون روستایی به نفع کشاورزان است، اما به سبب آنکه این محصول کالای صادراتی است و تجار لحظه به لحظه قیمت آن را در بازار رصد می کنند؛بنابراین این امرمی تواند منجر به عدم رقابت صادرکنندگان ایرانی در بازارهای هدف شود.

حسینی با اشاره به اینکه 350 تا 400 تن زعفران در دنیا مورد استفاده قرار می گیرد،بیان کرد: با وجود آنکه کشورهای دیگر نیز تولیدکننده این محصول هستند  و از طرفی مصرف زعفران در دنیا انبوه و افسار گسیخته نیست،بنابراین توصیه می کنیم که بدون برنامه ریزی بر طبل گرانی زعفران نکوبیم چرا که با ادامه این روند در آینده ای نه چندان دور باید با زعفران خداحافظی کنیم.

عضو شورای ملی زعفران با اشاره به ضرورت توسعه صادرات بیان کرد: علی رغم آنکه بزرگترین تولیدکننده زعفران در دنیا به شمار می رویم،اما تنها کمتر از 50 کشور هدف صادراتی تجار است  که همواره باید تلاش کرد تا  میزان صادرات را افزایش داد.

چندی پیش رضا باکری دبیر انجمن صنایع لبنی براساس مصوبه کارگروه تنظیم بازار، قیمت کیفی ترین شیرخام با 3.2 درصد چربی و بار میکروبی زیر 100 هزار تحویل درب کارخانه را 1570 تومان اعلام کرد و افزود: همچنین به ازای هر یک دهم درصد افزایش یا کاهش چربی، 15 ریال کم و زیاد می شود.

وی نرخ مصوب هر بطری شیر کم چرب 1.5 درصد را 2 هزار و 950،شیر نیم چرب 2 درصد 3 هزار و 50،شیر پرچرب 3 درصد 3 هزار و 250،شیرکامل 3.5 درصد 3 هزار و 300،شیر 900 گرمی نایلونی 1.5 درصد 2 هزار و 200،ماست دبه ای 2.5 کیلو کم چرب 9 هزار و 500، ماست دبه ای 2.5 کیلو پرچرب 10 هزار، پنیر 210 گرمی 3 هزار و 400 و پنیر520 گرمی 8 هزار تومان اعلام کرد.

ناگفته نماند که اعلام جدید نرخ های لبنیات طبق اظهارات مسئولان ذی ربط بیانگر افزایش 17 تا 32 درصدی این اقلام است.

 

 

منبع : باشگاه خبرنگاران جوان 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار