مدیرکل دامپزشکی استان اصفهان گفت: بدنبال سیر جدید آنفلوانزای فوق حاد پرندگان، ۸ کانون آلوده به آنفلوانزا در سطح استان اصفهان شناسایی شد.
کد خبر: ۶۳۹۳۷۵
تاریخ انتشار: ۱۴ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۰:۳۷ 05 August 2018

به گزارش تابناک : شهرام موحدی اظهار داشت: از هشت کانون آلوده به آنفلوانزای فوق حاد پرندگان، هفت کانون در نجف آباد و یک کانون در تیران و کرون شناسایی شد.

وی با اظهار اینکه از تعداد کانون های آلوده شناسایی شده، شش کانون مربوط به واحد پرورش بوقلمون و دو کانون مرتبط با واحدهای مرغ تخم گذار است، اضافه کرد: در حال حاضر رده بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در مرغ گوشتی مشاهده نشده است و نمی توان افزایش قیمت مرغ گوشتی را مربوط به آنفلوانزای فوق حادپرندگان دانست.

مدیرکل دامپزشکی استان اصفهان با بیان اینکه گران قیمت شدن مرغ گوشتی به دلیل افزایش قیمت نهاده‌های مرغ است، ادامه داد: هر کجا که طیور و مرغ باشد قطعا خطر آنفلوانزای فوق حاد پرندگان نیز وجود دارد و در خانه های روستایی باید دقت شود که مرغ ها در جایی نگهداری شود که در معرض پرندگان آزاد پرواز نباشند همچنین از خرید هر گونه طیور و مرغ از بازارهای محلی مثل شنبه بازار و جمعه بازار یا وانتی ها خودداری شود.

وی اعلام کرد: بیش از ۲۵۶ هزار قطعه پرنده در استان اصفهان در این راستا معدوم شده است که نسبت به دو هزار و ۶۰۰ واحد طیور که داریم نزدیک به یک هزارم تلفات است.

آبرسانی با تانکر خطر شیوع آنفوانزای فوق حادپرندگان را افزایش داد

موحدی با اشاره به اینکه در نجف آباد به دلیل تنوع واحدهای پرورش طیور شاهد بیشترین میزان ابتلا به آنفلوانزای فوق حاد پرندگان بودیم، گفت: یکی از عوامل خطری که امروزه سبب تشدید آنفلوانزای فوق حاد پرندگان شده است رساندن آب به واحدهای پرورش طیور با تانکر آب است که چون در بین این واحدها در رفت و آمد است بنابراین خود ماشین حمل آب عامل شیوع آنفلوانزا شده است.

وی در ارتباط با پرداخت غرامت به واحدهای آسیب دیده گفت: از شش کانون پرورش بوقلمون که آلوده به آنفلوانزای فوق حاد پرندگان است، بین سه تا چهار کانون بیمه صندوق محصولات کشاورزی است که از محل اعتبارات این صندوق غرامت آن پرداخت می شود.

مدیرکل دامپزشکی استان اصفهان اعلام کرد: دامپزشکی تنها باید غرامت واحدهای مرغ تخم گذار را بپردازد.

وی ادامه داد: در گذشته ویروس آنفلوانزای فوق حادپرندگان با فصل سرما رشد می کرد و امروزه این ویروس مقاوم شده است و در فصل گرما نیز شاهد بروز آن هستیم.

موحدی گفت: سه روش برای از بین بردن ویروس آنفلوانزای فوق حاد پرندگان وجود دارد که یک روش واکسیناسیون، روش دیگر معدوم سازی و در آخر کنترل است که چون تعداد محدودی واکسن وارد کشور می شود شرایط شیوع آنفلوانزا در اصفهان به گونه ای نبوده است که نیاز به تخصیص یا واردات واکسن باشد.

منبع: مهر
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار