بدون تردید بزرگترین آسیب نابسامانی های اقتصادی همواره نصیب اقشار محروم و کم درآمد جامعه می شود. قشری که بیشترین نقش را در حرکت چرخه کشور و در عین حال کمترین بهره را از امکانات مادی و رفاهی دارد و نسبت به سایر اقشار جامعه در برابر بحران ها و مصائب اقتصادی آسیب پذیرتر است.
کد خبر: ۶۳۸۸۱۷
تاریخ انتشار: ۱۳ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۱:۲۴ 04 August 2018
به گزارش تابناک اصفهان : این روزها که نوسانات چشمگیر نرخ دلار و ارز موجب افزایش قیمت کالاهای اساسی و اولیه شده شده و به دنبال آن کاهش قدرت خرید مردم را به دنبال داشته است، خبرهای نگران کننده ای از وضعیت معیشتی کارگران به گوش می رسد. چنانچه رئیس کانون هماهنگی شورای اسلامی کار استان اصفهان معتقد است، قدرت خرید جامعه کارگری نسبت به سال 96 با کاهش 48 درصدی مواجه بوده و سبد خرید این قشر را کوچک و کوچکتر کرده است.
 
احمدرضا معینی افزود: در روزهای پایانی سال گذشته درصد حقوقی کارگران به مقدار قبولی افزایش یافت، هرچند که معتقدم این افزایش چندان قابل توجه و قادر به پوشش هزینه سبد معیشتی کارگران نبود.
 
وی ادامه داد: اما به دنبال تورم ایجاد شده از ابتدای سال جاری تاکنون و در حالیکه هنوز به میانه سال نرسیده ایم، متاسفانه رقم افزایش دستمزد با نرخ تورم ایجاد شده هیچ سنخیتی ندارد و به هیچ وجه پاسخگوی نیاز کارگران و سبد معیشتی آنها نیست. بنابراین کارگروه مزد شورای کار استان را دوباره فعال کردیم و در بررسی ها متوجه شدیم که سبد معیشت خانوار کارگری نسبت به سال گذشته تا 48 درصد کاهش داشته است.
 
رئیس کانون هماهنگی شورای اسلامی کار استان اصفهان با اشاره به تشکیل نخستین جلسه جهت رسیدگی به این معضل، اظهار کرد: اعضای شورای کار کشور متشکل از وزیر کار، وزیر صنایع و وزیر اقتصاد، سه نماینده کارگران و سه نماینده کارفرما، در صورت وقوع شرایط ضروری و بحرانی، هر یک از اعضای این شورا درخواست تشکیل جلسه می دهد. 
 
وی با بیان اینکه در این راستا به عنوان نماینده کارگران در شورای اسلامی کار کشور درخواستی مبنی بر حل بحران وضعیت معیشتی کارگران از طریق اعطای یارانه از سوی دولت مطرح کرده ایم، گفت: قرار بر این شد تا در همین ماه علاوه بر تشکیل جلسه‌ای دیگر نظرات، ارائه و راهکارها عنوان شود.
 
معینی با بیان اینکه پرداخت یارانه از سوی دولت ها یکی از راهکارهای مهم در مواقع بحرانی است، گفت: در گذشته این تجربه را داشتیم که به کارگران بُن و یارانه کالایی پرداخت کنیم که البته نارضایتی هایی مبنی بر کیفیت پایین و نامرغوب بودن کالاهای ارائه شده در پی داشت. بنابراین در حال حاضر پیشنهاد می دهیم دولت برای کالاهای اساسی و سبد معیشتی که از 33 قلم کالای ضروری همچون حبوبات، گوشت سفید و قرمز، برنج، روغن، لوازم التحریر و ... تشکیل می شود، یارانه نقدی پرداخت کند.
 
وی با تاکید بر اینکه در حال حاضر نیز کارفرمایان قدرت افزایش حقوق کارگران را ندارد، اظهار کرد: از دولت می خواهیم در شرایط کنونی با پیشنهاد ارائه سبد معیشتی یا توزیع در قالب کالا و یا واریز یارانه نقدی به حساب کارگران موافق کند. در این راستا ما نیز به عنوان نماینده کارگران در شورای اسلامی کار کشور درخواستی مبنی بر حل بحران وضعیت معیشتی کارگران از طریق اعطای یارانه از سوی دولت مطرح کرده ایم.
 
رئیس کانون هماهنگی شورای اسلامی کار استان اصفهان خاطرنشان کرد: در حال حاضر جامعه کارگری وضعیت مناسبی ندارد و گلایه گروه های مختلف در خصوص گرانی در نقاط مختلف کشور شنیده می شود، بنابراین به صلاح کشور است که در شرایط فعلی به وضعیت نامطلوب جامعه کارگری رسیدگی شود.  
 

 

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار