وزیر امور خارجه کشورمان دوشنبه راهی سنگاپور می شود تا در اجلاس وزیران خارجه اتحادیه کشورهای آسیای جنوب شرقی (آ.سه.آن) شرکت کند.
کد خبر: ۶۳۷۵۰۱
تاریخ انتشار: ۰۹ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۴:۰۰ 31 July 2018

محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان قرار است برای برای شرکت در پنجاه و یکمین نشست وزیران امور خارجه آسه‌آن به سنگاپور سفر می‌کند. هدف اصلی در این سفر، امضای پیمان مودت میان ایران و آسه‌آن است و با توجه به اهمیت این سازمان و نوع همکاری که بین ایران و این گروه وجود داشته و خواهد داشت، این درحالی است که وزیر خارجه آمریکا در همین زمان به سنگاپور سفر میکند.

طبق گفته بهرام قاسمی، سخنگوی دیپلماسی وزارت خارجه، محمدجواد ظریف وزیرخارجه کشورمان قبل از سفر به سنگاپور سفری نیز به سریلانکا خواهد داشت و پس از آن به سنگاپور رفته و با تعدادی از همتایان خود ملاقات‌های دوجانبه خواهد داشت.

چندی پیش خبرگزاری اسپوتنیک امروز به نقل از مقام وزارت خارجه روسیه و بدون ذکر نام نوشت: سرگئی لاوروف و مایک پمپئو ممکن است روزهای دوم تا چهارم ماه اوت (11 تا 13 مرداد ماه) در سنگاپور دیدار کنند.

همچنین 'آنگ کنگ یونگ' سفیر سنگاپور در تهران و دبیرکل سابق آسه آن چندی پیش در یک مصاحبه با شبکه بلومبرگ آمریکا گفته بود که وزیر خارجه ایران امسال در حالی برای امضاء یک توافق همکاری با آ سه آن در نشست سنگاپور شرکت می کند که 'مایکل پمپئو' وزیر امور خارجه آمریکا نیز در آن حاضر خواهد بود.

امروز (سه شنبه) خبرگزاری فرانسه نیز در خبری اعلام کرد که مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا به‌ زودی عازم تور آسیایی به مالزی، سنگاپور و اندونزی می‌شود تا بر تعهد دولت ترامپ در این منطقه و همچنین روی مساله خلع سلاح هسته‌ای در کره‌شمالی تاکید کند.

از سوی دیگر، «یوسف بن علوی» وزیر امور خارجه عمان که در آمریکا به سر می برد با «جیمز ماتیس» وزیر دفاع آمریکا و «مایک پومپئو» وزیر خارجه آمریکا دیدار و گفتگو کرد. وی قرار است سوی دیگر"یوسف بن علوی" وزیر امور خارجه عمان قرار است جمعه هفته جاری به تهران بیاید.

بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت خارجه روز گذشته در نشست خبری خود با خبرنگاران در مورد اخبار منتشر شده در ارتباط با سفر بن علوی، وزیر خارجه عمان به آمریکا و اینکه آیا هدف از این سفر میانجیگری بین ایران و عمان بوده است، گفت: از محتوای مذاکرات و اهداف سفر آقای بن علوی به آمریکا اطلاعی ندارم.

بر اساس این گزارش، باتوجه به اخبار چند روز گذشته بسیاری از صاحبنظران معتقدند که امکان دارد تا وزیر خارجه آمریکا با وزیرخارجه ایران دیدار کند. به نظر می رسد اکنون که آمريكا از برجام خارج شده و چند روز تا اولين موعد تحريم هاي آمريكا علیه ایران باقی مانده است و برجام را باید شکست خورده دانست لذا دولت فرار رو به جلو را در پیش گرفته و با توجه به شرایط اقتصادی کشور به جای اینکه راه حلی برای بهبود اوضاع اقتصادی بیاندیشد یکی از راه حل باقی مانده خود را گفتگو با امریکا می داند.

البته به عقیده بسیاری از منابع دیپلماتیک ايران و آمريكا کانال هاي ارتباطي خود را از طریق کشورهای میانجیگر همانند عمان حفظ کرده و شاید بتوان گفت که سفر وزیر خارجه عمان به آمریکا و سپس به ایران دال بر این موضوع است اما باتوجه به شرایط پیش آمده و شکست برجام باید منتظر ماند و دید که آيا محمدجواد ظريف با همتاي آمريكايي خود ملاقات خواهد کرد؟الف

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :