موضوع انتشار یافته در فضای مجازی با عنوان تخریب دبیرستان عشایری شیراز موجب نگرانی عده ای شد اما مدیر آموزش و پرورش عشایر فارس گفت که این ساختمان قدیمی که نماد آموزش عشایر است تخریب نمی شود بلکه بازسازی می شود.
کد خبر: ۶۳۶۹۸۲
تاریخ انتشار: ۰۸ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۳:۰۰ 30 July 2018

تابناک فارس به نقل از ایرنا: این دبیرستان که در خیابان معدل شیراز واقع شده بیانگر سیر آموزش عشایر همچنین یادگار محمد بهمن بیگی بنیانگذار این نوع آموزش است و کسانی که خود از شاگردان این مدرسه بوده‌اند به خبر از میان‌ رفتن این بنا واکنش نشان داده‌اند.
این بنا در سال 1346 باعنوان دبیرستان چهل‌ نفری افتتاح شد و دانش‌آموزان آن با آزمون ورودی و از میان نخبگان عشایری برگزیده شدند که به ‌صورت پراکنده در ییلاق و قشقلاق تحصیل می‌کردند.
دبیرستان عشایری شیراز آذرماه سال 1396 نیم قرن خدمات به دانش‌آموزان عشایری را جشن گرفت و تاکنون بیش از ده‌ها هزار متخصص در عرصه‌های گوناگون به کشور تقدیم کرده است؛ از سوی دیگر نیز به سبب تقدیم 92 شهید در دوران دفاع مقدس به دبیرستان ایثار نامبردار شده است.
آن‌ ها که در این دبیرستان تحصیل کرده‌اند، طی سال‌ها بار‌ها و بار‌ها در این مدرسه گرد یکدیگر جمع شده‌اند و این بنا برای آن‌ها مفهومی بیش از یک مکان یافته است.
این دبیرستان نمادی برای آموزش عشایر است که محمد بهمن‌ بیگی آن را پایه نهاد و توانست بسیاری از فرزندان عشایر را که تا آن زمان از تحصیل محروم و بازمانده بودند زیر یک سقف جمع کند تا در آینده‌ای نه چندان دور از آنان افرادی توانمند بسازد که امروز نامشان در تاریخ این کشور به ثبت رسیده است.
انتشار خبر تخریب این مجتمع آموزشی در روزهای اخیر که پس از انقلاب با نام دبیرستان شهید بهشتی شناخته می‌شود، موجب نگرانی‌هایی شده است.
مدیر آموزش و پرورش عشایر فارس دوشنبه به ایرنا گفت: تخریب دبیرستان عشایری به معنای از بین بردن این بنا به هیچ وجه مطرح نیست، بلکه بازسازی این دبیرستان از سه سال پیش تاکنون در دستور کار آموزش و پرورش عشایر فارس قرار گرفته است.
علی عسکر نجفی ادامه داد: با مطالعات انجام ‌شده و براساس رایزنی‌ های صورت‌ گرفته بخشی از این بنا بازسازی و بخش دیگر نیز مقاوم ‌سازی می‌شود.
وی با بیان اینکه سازه این ساختمان با نیم قرن سابقه بسیار فرسوده شده است، ابراز داشت: براساس نظرات کارشناس نوسازی مدارس و با رایزنی‌های صورت‌ گرفته با مدیر کل نوسازی مدارس و نیز معاون استانداری فارس این مدرسه ناایمن تشخیص داده شده است و نیاز به بازسازی اساسی، به ویژه در بخش خوابگاهی دارد.
نجفی افزود: از آنجا که این مدرسه در زمره مدارس ماندگار است، بخش فضای جلویی این مدرسه که هم‌اکنون بخش مدیریتی آن است با متراژی بالغ بر 200متر مربع به‌ همین صورت فعلی حفظ و تنها مقاوم ‌سازی می‌شود؛ همچنین درخت‌های این مدرسه نیز به عنوان میراث ماندگار باقی خواهد ماند.
مدیر آموزش و پرورش عشایر فارس بیان داشت: بخش خوابگاه، سالن غذاخوری و آشپزخانه بسیار فرسوده شده است و ترک‌هایی در سطح ساختمان دیده می‌شود، این قسمت از بنا ایمن نیست و محل استراحت دانش‌آموزان است که ممکن است هر آن خطرآفرین باشد بنابراین این بخش تخریب می‌شود و دوباره با آخرین امکانات و به ‌صورت کاملاً مدرن بازسازی خواهد شد.
نجفی بیان کرد: این ساختمان از لحاظ معماری دست‌ ساز است و معماری آن براساس استاندارد‌های فنی و مهندسی نیست از همین رو ساخت مجدد آن در دستور کار قرار گرفته است.
وی میزان اعتبار لازم برای بازسازی دبیرستان شهید بهشتی را بالغ بر 10میلیارد تومان اعلام کرد و بیان داشت: تسریع فرایند ساخت مستلزم تأمین اعتبار است که در این صورت در عرض یک تا دو سال به بهره ‌برداری خواهد رسید.
نجفی همچنین در پاسخ به این پرسش که آیا وضعیت اقتصادی آموزش و پرورش و معوقات مالی این دستگاه بر روند ساخت این بنا تأثیرگذار است یا خیر، ابراز داشت: از آنجا که این دبیرستان میراثی گرانبهاست و با توجه به قدمت آن و نیز اهمیتی که برای جامعه عشایری از پنجاه سال پیش تاکنون داشته است، طی جلسات متعدد با استانداری، اداره کل آموزش و پرورش و نوسازی مدارس بر اهمیت تأمین بموقع بودجه آن تأکید شده است و همه باید در این زمینه همقدم شوند تا هرچه زودتر فرایند ساخت و بازسازی انجام شود.
میر آموزش و پرورش عشایر فارس افزود: درحال حاضر سازمان نوسازی مدارس یک میلیارد تومان از محل تخریب و بازسازی و دو میلیارد تومان نیز از سازمان برنامه و بودجه برای این پروژه در نظر گرفته‌اند؛ همچنین این مدرسه مبلغی بالغ بر 800 میلیون تومان نیز بدین منظور تهیه کرده است.
نجفی درباره وضعیت ادامه تحصیل دانش‌آموزان این مدرسه در سال تحصیلی آینده گفت: برای ارائه خدمات به دانش‌آموزان ساختمان رو‌به ‌روی این مدرسه با هزینه ‌600 میلیون تومانی و اختصاص خوابگاه، سالن‌ غذاخوری، آشپزخانه، کتابخانه و سالن مطالعه و نیز تجهیز وسایل گرمایی و سرمایی برای آغاز سال تحصیلی آینده تا آماده شدن ساختمان اصلی فراهم شده است.
با این حال منتقدان به این اتفاق با بیان اینکه تمام تأسیسات این ساختمان بتازگی تجدید شده است، معتقدند که می‌توان از این بنا با وضعیت فعلی تا پنجاه سال آینده نیز استفاده کرد.
جهانگیر فهیدی یکی از منتشرکنندگان متن انتقادی در فضای مجازی نوشته است: در حالی که کشور و استان فارس با محدودیت فضای آموزشی مواجه است و مطالبات آموزش و پرورش به معلمان مهم ‌ترین معضل این وزارتخانه است، چرا باید این حرکت غیرکارشناسی در شیراز انجام شود؟
این فرد با بیان اینکه در این باره به حراست آموزش و پرورش فارس و سازمان بازرسی اطلاع ‌رسانی شده است، در بخش دیگری از این پیام می‌گوید: به روز کردن ساختمان‌ها محلی برای مصرف بودجه‌ای است که به این مکان آموزشی اختصاص یافته است که درصورت عدم تخصیص دوباره به خزانه بازگردانده می‌شود، در این میان افرادی نیز مشغول به کار می‌شوند که امیدوارم این فرض از قوت کمی برخوردار باشد.
با توجه به میزان نگرانی‌ها از تخریب بخشی از این مدرسه، به نظر می‌رسد اطلاع‌رسانی بموقع از فرایند ساخت و بازسازی و تجهیز این بنا در فواصل گوناگون ضروری است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار