رصد‌خانه «تابناک»، خبر‌هایی برای مخاطبان آماده می‌کند که غیررسمی هستند یا اینکه کمتر از اهمیت خود، مورد توجه قرار می‌گیرند. تیتر‌هایی مانند: دولت به ۱۴۰۰ نخواهد رسید/آخرین وضعیت پرونده مشایی از زبان وکیلش/جلوگیری ازفروش نفت ایران نقض قطعنامه سازمان ملل است ... رصد‌خانه امروز تابناک را تشکیل می‌دهند.
کد خبر: ۶۳۵۵۹۲
تاریخ انتشار: ۰۵ مرداد ۱۳۹۷ - ۲۱:۳۰ 27 July 2018

تحولات در گذر است و خبر هیچ گاه متوقف نخواهد شد؛ خبر‌هایی رسمی و گاه غیر رسمی؛ خبر‌هایی که مورد توجه قرار می‌گیرد یا ممکن است همه به راحتی از کنار آن بگذرند. رسانه‌های خبری هر یک به فراخور وابستگی جناحی خود، خبر‌هایی را برجسته می‌کنند و در مواردی هم از کنار آن می‌گذرند. اگر خبر به‌ما‌هو خبر موضوعیت داشته باشد، وابستگی جناحی نباید در کمرنگ و پر رنگ منتقل کردن آن تأثیری داشته باشد.

رصد‌خانه «تابناک»؛ جایی است که خبر‌هایی گاه غیررسمی و گاه اخباری که مورد توجه قرار نمی‌گیرد، برای مخاطبان آماده می‌کند؛ خبر‌هایی که گاه به ملاحظه جناح‌های سیاسی مورد توجه قرار نمی‌گیرند و گاه به دلیل کم توجهی رسانه‌ها به حاشیه می‌روند، ولی همین خبر‌ها، اخباری هستند که مخاطبان را از پشت پرده جریانات سیاسی آگاه می‌کنند. در رصدخانه، تیتر و خلاصه‌ای از مهم‌ترین اخباری که اطلاع از آن‌ها ممکن است برای مخاطبان مهم و قابل توجه باشد، در اختیار مخاطبان قرار می‌گیرد و اینک رصدخانه تابناک را می‌بینید.

صادقی: بیش از ۳۰ میلیون ایرانی از فیلترشکن استفاده می‌کنند

محمود صادقی در گفت‌وگو با خانه ملت با اشاره به زمزمه‌هایی مبنی بر احتمال رفع فیلتر تلگرام، اظهار کرد: سیاست فیلترینگ، محدود کردن فضا، سانسور و اقداماتی از این قبیل با توجه به اینکه در عصر انفجار اطلاعات قرار داریم محکوم به شکست است و فیلتر تلگرام نیز از این قاعده مستثنی نیست.نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه اصولا بستن و محدود کردن موجب تشدید و حساسیت می‌شود و حس کنجکاوی فرد را برای استفاده بیشتر تحریک می‌کند، افزود: در حال حاضر بیش از 30 میلیون ایرانی از ابزار فیلتر شکن استفاده می‎کنند که این مسئله مضرات زیادی را به دنبال دارد.

فومنی: با این روند دولت به ۱۴۰۰ نخواهد رسید

دبیر کل حزب مردمی اصلاحات هم در پاسخ به این سوال که با این روند روحانی خواهد توانست دولت را تا 1400 اداره کند هم گفت: « والله من پیش بینی ام این طور نیست. من با این روند فکر نمی‌کنم آقای روحانی بتواند. مگر اینکه آقای روحانی بتواند تغییر و تحولات اساسی انجام دهد. یعنی یک خانه تکانی از سطح مدیران گرفته تا معاونین تا وزرا انجام بدهد. یعنی باید تمام سیستمش را عوض کند. یعنی اگر نکند یک فاجعه بسیار بزرگی کشور ما را تهدید می‌کند. وقتی تهدید شویم که فقط برای آقای روحانی نیست . ما الان کشورمان با چالش بزرگی روبرو است. یکی از این چالش ها خدشه دار شدن اعتماد عمومی است. ما الان اعتماد عمومی را از دست دادیم.»

جزئیات درگیری در پرواز مشهد – نجف

روز گذشته خطر از سر مسافران پرواز مشهد به نجف هواپیمایی العراقیه گذشت. خلبان و کمک خلبان این پرواز در ارتفاع ۳۶ هزارپایی با یکدیگر به مشاجره پرداخته و اقدام به زد و خورد کردند و در همین حین هواپیما برای دقایقی بدون حضور آن‌ها پرواز کرد. در نهایت با دخالت گارد امنیت پرواز و سایر خدمه، این مشاجره پایان یافت و هواپیما با هدایت خلبان در مقصد فرود آمد. گفتنی است، خلبان و کمک خلبان این پرواز از کار معلق شدند

جزئیاتی جدید از اغتشاشات ۷دی در مشهد

فرمانده سپاه امام رضا (ع) درباره اغتشاشات دی ماه 96 در مشهد گفت: افرادی که بعد از اغتشاشات « ۷ دی» به کمک گزارش‌های مردمی شناسایی و دستگیر شدند تعدادی جاسوس بودند که برای خارج از کشور فعالیت می‌کردند و فعالیت‌شان در راستای اغتشاشات « ۷ دی» بود.

آخرین وضعیت پرونده مشایی از زبان وکیلش

وکیل مدافع اسفندیار رحیم مشایی می‌گوید موکلش در انتقاد به عملکرد برخی مسئولان دستگاه قضایی، متهم به تبلیغ علیه نظام شده و به رغم پیگیری‌های مکرر، امکان مطالعه پرونده را پیدا نکرده است.عادل حیدری در گفت‌وگو با تسنیم درباره آخرین وضعیت پرونده اسفندیار رحیم‌مشایی اظهار کرد: پس از پایان رسیدگی در دادسرا و صدور کیفرخواست، دیگر هیچ امکانی برای مطالعه پرونده یا دسترسی به آن فراهم نشده است و به رغم پیگیری‌های مکرر هنوز امکان مطالعه پرونده یا ملاقات با موکل را پیدا نکردم.این وکیل دادگستری افزود: موکلم پس از آتش زدن حکم صادره علیه حمید بقایی در مقابل سفارت انگلستان، بازداشت شد و قریب به چهار ماه است که بازداشت وی ادامه دارد و نتیجه اعتراض به بازداشت، تایید قرار ابقاء بازداشت بوده است در حالیکه به دلیل ختم تحقیقات در دادسرا و صدور کیفرخواست در موضوعات مربوطه، قاعدتاً می‌بایست موکل آزاد می‌شد و تدوام بازداشت وی دیگر دلیلی ندارد.وکیل مدافع اسفندیار رحیم‌مشایی در پاسخ به این سئوال که پرونده موکلش نزدیک به یک ماه است به دادگاه انقلاب ارسال شده و در مورد زمان تشکیل جلسه دادگاه و تاریخ آن، مطالبی در برخی رسانه‌ها عنوان شده است، گفت: به عنوان وکیل آقای مشایی، هنوز نمی‌دانم پرونده به کدام شعبه ارجاع شده است و مراجعاتم به منظور کسب خبر از وضعیت پرونده هنوز منتج به نتیجه نشده است.حیدری اضافه کرد: تا این لحظه به عنوان وکیل پرونده از آن بی اطلاع هستم بنابراین چگونه ممکن است رسانه‌ها از پرونده خبر داشته باشند و چنین مطالبی را بیان کنند؛ لذا توصیه می‌کنم تمام این مطالب شایعه‌ای بیش نیست و امیدوارم دادگاه انقلاب هر چه سریعتر وضعیت پرونده را روشن و رسیدگی‌ها انجام شود زیرا عمر یک انسان در حال سپری شدن در زندان و در چنین شرایطی دستگاه قضایی حداکثر توان و تلاش خود را می‌بایست مصروف دارد تا وضعیت زندانی هر چه سریعتر مشخص شود.

قائم‌مقام آیت‌الله جنتی چگونه انتخاب می‌شود؟

عضو هیئت‌رئیسه مجلس روند چگونگی انتخاب جایگزین قائم‌مقام شورای نگهبان را تشریح کرد. اکبر رنجبرزاده در گفت‌وگو با تسنیم از انتخاب یک عضو حقوقدان شورای نگهبان در هفته آینده خبر داد و گفت: با توجه به اینکه آیت‌الله آملی‌لاریجانی رئیس قوه‌قضائیه در هفته جاری اسامی 3 حقوقدان را برای جایگزینی آقای علیزاده، قائم‌‌مقام فقید شورای نگهبان به مجلس معرفی کرد، از میان آنها یک نفر برای عضویت در شورای نگهبان انتخاب می‌شود.د.

روحانی تغییر نکرده است

مرتضی بانک: رئیس جمهور دولت دوازدهم همان آقای روحانی دولت یازدهم است و تغییری نکرده است.مشاور رئیس‌جمهور در پاسخ به کسانی که مدعی هستند روحانی مواضع خود را در حوزه سیاست‌خارجی اصلاح کرده است، گفت: افکار، اعتقادات، نظرات و برنامه های کسی به سادگی تغییر نمی‌کند.

علم‌الهدی: دشمنان ما چون خدا ندارند، در هر قدمی شکست می‌خورند

علم‌الهدی، امام جمعه مشهد تاکید کرد: چهل سال است دنیای استکبار به دنبال براندازی است و در هر عرصه‌ای وارد می‌شوند، با شکست فاحش روبه‌رو می‌شود و این در حالی است که آنها از نظر تجهیزات با ما قابل مقایسه نیستند. چون ما خدا داریم و دشمنان ما خدا ندارند، آنها در هر قدمی شکست می‌خورند و در برابر در هر حرکتی بینی‌شان به خاک مالیده می‌شود.

جلوگیری ازفروش نفت ایران نقض قطعنامه سازمان ملل است

خبرگزاری رویترز در گزارشی به قلم سید حسین موسویان، تحقق عملی مواضع اخیر ایران و آمریکا در قبال یکدیگر را به معنای مرگ برجام و همچنین موجب رویارویی نظامی دو طرف دانست و یادآور شد که هرگونه اقدام واشنگتن برای بلوکه کردن فروش نفت ایران، نقض آشکار قطعنامه 2231 سازمان ملل در مورد برجام است.

رابطه دولت با اصلاح طلبان در وضعیت اتحاد-انتقاد است

یک فعال اصلاح طلب، رابطه دولت با اصلاح طلبان را در وضعیت «اتحاد - انتقاد» دانست و گفت: این اتحاد تا زمانی که مصالح عمومی کشور تامین می شود باید حفظ شود.«علی رضا علوی تبار»درباره اظهارت برخی اصلاح طلبان برای عبور از روحانی، گفت: روحانی و ترکیب غالب هیات وزیران از آغاز نیز مدعی اصلاح طلبی نبودند و با توجه به پیشینه، اندیشه و عملشان چنین چیزی قابل طرح نبوده است.وی در توضیح چرایی دلیل دفاع اصلاح طلبان از روحانی افزود: کشور در بحران های خطرناکی گیر افتاده و فقط روحانی بود که در مقایسه با سایر نامزدها می توانست کشور را از این بحران های خطرناک خارج کند؛ بنابراین از جریانی دفاع کردند که گر چه متمایز از خودشان بود اما برای حل بحران ها در آن شرایط بهترین انتخاب ممکن بود؛ اقدامات بعدی دولت نیز نشان داد که این تحلیل درست بوده است./ایرنا

مگر می‌شود همه را کشت؟
آیت الله طباطبایی نژاد امام جمعه اصفهان گفت: نمی گویم روش درستی است که اینگونه سکه به فروش برود و اشتباهی در نحوه توزیع و فروش وجود داشته باشد، اما کسی خریده و کسی فروخته؛ من کجای این را مفسد بدانم؟ بعضی می‌گویند چرا اعدام نشده است. مگر می‌شود همه را کشت؟ با چه گناهی باید او را کشت؟ دولت اعلام می کند که برای تامین هزینه هایش سکه ها را می‌فروشد. این بالاخره یک راه کسب است. آن فرد پول سکه را داده است. پول داده که سکه خریده. پول دادن گناه است یا خرید و فروش حرام؟ آیا گفته بودند که فقط دو سکه بخرید و بعضی صد سکه خریده‌اند؟ سکه از کشور خارج نشده و داخل کشور است اما چرا گاهی علت رها می‌شود و معلول را دنبال می‌کنیم./فارس

زوایایی از قرارداد ترکمنچای تیام با استقلال
سرانجام مامه تیام از استقلال جدا شد. این بازیکن با توجه به قراردادی که توفیقی و افتخاری آن را تنظیم کردند در پایان فصل به نوعی تبدیل به بازیکن آزاد شد. به عنوان مثال بندی در قرارداد اوست که می گوید او در صورت پرداخت 200 هزار دلار در انتهای فصل می تواند از استقلال جدا شود. این بازیکن همچنین در قراردادش شرط کرده بود در صورت جدایی شفر، قراردادش یکطرفه فسخ می شود. بند عجیب دیگری هم در قرارداد او وجود داشت مبنی بر اینکه اگر پیشنهاد زیر 400 هزاردلار داشته باشد، بدون پرداخت هیچ مبلغی می تواند در نیم فصل امسال استقلال را ترک کند! این بند بدان معناست که او هر نیم فصل می توانست از استقلال جدا شود و به باشگاه دیگری برود./خبرورزشی

اصلاح‌طلبان هسته سالم تشکیل دهند به جای هسته سخت و نرم
محسن صفایی‌ فراهانی، فعال سیاسی اصلاح‌طلب درباره طرح موضوع هسته سخت اصلاحات یا اصلاح اصلاحات گفت: من با هر اقدام غیر دموکراتیکی مخالف هستم؛ یعنی اگر قرار است هر اتفاقی رخ دهد باید نهادهای اصلاح‌طلبی در آن مشارکت داشته باشند و هر هسته‌ای بخواهد به‌وجود آید باید جمیع نظرات در آن دخیل باشد. چون کار دیگری انجام شود باز هم انتصابی می‌شود. هر نهاد انتصابی امروز جواب نمی‌دهد؛ یعنی امروز تنها نهادی که انتخابی باشد و براساس یک مکانیزم جمعی و با خرد جمعی انتخاب شده باشد، می‌تواند جواب دهد. بدیهی است که اگر هسته سالمی به‌وجود آید و تلاشش در جهت اعتلای اصلاح‌طلبی در کشور باشد می‌تواند به مردم در شرایط کنونی امید بیشتری دهد. من می‌گویم که اگر قرار است هسته‌ای هم شکل بگیرد باید براساس یک مکانیزم انتخاباتی باشد. نمی‌شود که عده‌ای را شما خودتان بچینید؛ حالا چه این چهره‌ها جوان یا شاخص باشند. امروز جامعه به قدری از طریق فضای مجازی اطلاعات دارد که به راحتی افراد شناخته می‌شوند و مردم شناخت کافی نسبت به آنها دارند، بنابراین می‌توان با یک انتخابات منطقی یک هسته متشکل را به وجود آورد که بیاید و روی جریان اصلاح‌طلبی کار موثر انجام دهد.از این بعد که قول‌های بی‌خودی به مردم داده شده و نباید این قول‌ها داده می‌شد. همان‌طور که گفتم مردم سیاسی نیستند، زمانی که به عنوان نمونه فردا می‌گویید که حقوق‌ها را اضافه می‌کنیم کاری به این ندارند که شما این قدرت را دارید یا نه، براساس این قول حساب باز می‌کنند. پس شمایی که دارید این قول را می‌دهید، باید ببینید که ابزار این قول دادن را دارید یا نه، بعد باید آن قول را بدهید. اگر ابزار اجرایی شدن آن قول‌ها را ندارید باید بدانید که دارید در ذهن مردم نهال منفی می‌کارید. این باعث شده که مردم امروز مشکل داشته باشند. ریزش بدنه اصلاحات برای کشور ترسناک است که عملا به شرایطی می‌افتد که هیچ نیروی مومنی را در جامعه نمی‌پذیرد، آن رویکرد است که نگران‌کننده می‌شود. وعده‌های محقق نشده دولت آقای روحانی عمدتا سیاسی است؛ یعنی باز هم به شرایط مردم باز نمی‌گردد. به عنوان مثال فرض کنید که آقای مهندس موسوی یا آقای کروبی از حصر خارج شوند، خب خیلی خوب است اما مشکل مردم را حل نمی‌کند/ اعتماد.

اتهامات تند یک امام جمعه به رئیس فعلی و سابق بانک مرکزی
حجت الاسلام جدائی امام جمعه اسالم گفت: بالاخره بعد از کلی اعتراض و خراب کاری و به افتضاح کشیده شدن اقتصاد کشور مدیر کل بانک مرکزی عزل شد. بی‌هیچ ابراز شرمساری و عذرخواهی و متاسفانه دو دختر، دو پسر و همسر ایشان چند ماهی است مقیم استرالیا شده اند و احتمالا ایشان هم با کلی پرونده خراب به آنها بپیوندد آیا سیستم امنیتی ما هوشیار هستند؟ جالب اینجاست در چنین شرایط بحرانی کسی رئیس کل بانک مرکزی شده بود که ۲۳ سال پیش متهم اولین اختلاس بعد از انقلاب بود. امروز هم شخص دیگری مدیر کل بانک مرکزی شد که در سال ۹۳ ،۸۰ نماینده مجلس طی نامه ای به رئیس جمهور خواستار عزل او از ریاست بانک ملی به خاطر عدم کفایتش شده بودند این انتخابها تدبیر کیست؟/ ایران

اگر ترامپ با ایران مذاکره نکند دق می‌کند
آصفی سخنگوی وزارت خارجه دولت اصلاحات: من بارها این را گفته ام که ترامپ عاشق مذاکره با ایران است. مذاکره با ایران برای ترامپ خیلی اهمیت دارد. اگر ترامپ با ایران مذاکره نکند دق می‌کند. او برای مذاکره با ایران به انواع و اقسام کارها دست می‌زند. /فرارو

اظهارات عجیب وکیل متهم جنجالی پرونده ثامن‌الحجج
موکلم تازه و پس از مطرح شدن نامش در رسانه‌ها از موضوع مطلع شده و اصلاً نمی‌دانست در این پرونده متهم است زیرا برای او هیچ احضاریه و اخظاریه‌ای ارسال نشده و دادگاه نیز این مسئله را تایید کرده است. بانک مرکزی که در پرونده ثامن‌الحجج، شاکی اصلی، در هیچ جای این پرونده از موکل من شکایت نکرده است و نامی از موکلم در شکایت بانک مرکزی وجود ندارد./تسنیم

جزئیاتی از دستور لاهه به امریکا درباره ایران
دیوان دادگستری بین‌المللی ۱۰ روز پس از دریافت شکایت ایران از آمریکا به خاطر اعمال تحریم‌های یک‌جانبه تاریخ برگزاری نشست استماع دلایل طرفین دعوا را اعلام کرد. آن طور که دیوان اعلام کرده ۴ نشست در ۴ روز متمادی (از ۵ الی ۸ شهریور) در لاهه برگزار خواهد شد تا درخواست ایران برای صدور قرار موقت علیه آمریکا را بررسی کند/ باشگاه خبرنگاران

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار