تولید هزار و دویست تن لیمو از یکصد و بیست هکتار باغ مثمر لیمو ترش؛ محصول تولیدی در میادین میوه و تره بار شیراز، اصفهان و تهران به فروش می رسد.
کد خبر: ۶۳۵۲۶۹
تاریخ انتشار: ۰۴ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۵:۵۰ 26 July 2018

تابناک فارس به نقل از مهرستان:کشاوزان با کاهش سطح زیر کشت هم آب کمتری مصرف می کنند، هم سود بیشتری می برند. کشت گوجه فرنگی خارج از فصل می تواند در تنظیم بازار نقش موثری داشته باشد.

غلامحسین مظاهری مدیر جهاد کشاورزی شهرستان مهر با بیان این مطلب گفت: در سال های اخیر در شهرستان مهر، کشاورزان بومی و غیر بومی اقدام به کشت محصولات جالیزی خارج از فصل به روش های مختلف می کنند که از جمله این روش ها می توان به کشت گوجه فرنگی خارج از فصل به روش های نشایی زیر پوشش های فوم، یا بذر نشان زیر لیوان های فوم مانند اشاره کرد. مظاهری گفت: تمامی یک هزار و صد هکتار گوجه فرنگی فرنگی کشت شده در این شهرستان بصورت نواری آبیاری می شوند که از پنجم مرداد ماه هر سال لغایت اوایل شهریور ماه کشت صورت می گیرد و از بیست و پنجم آبان ماه لغایت نیمه بهمن ماه با توجه به ارقام کشت شده برداشت انجام می شود.

مظاهری افزود: کشت گوجه فرنگی خارج از فصل هزینه زیادی به کشاورز تحمیل می کند ولی با این وجود در تنظیم بازار این محصول خصوصا در فصل سرد سال که مناطق سرد سیر گوجه فرنگی وجود ندارد، گوجه فرنگی جنوب میتواند نقش موثری داشته باشد ولی در برخی از سال ها با توجه به افزایش سطح زیر کشت و افت قیمت ناشی از عرضه زیاد می تواند ضرر زیادی به کشاورزان وارد کند که لازم است کشاورزان سطح زیر کشت را کاهش دهند تا هم در مصرف آب صرفه جویی شود و هم با توجه به کاهش سطح زیر کشت و کم شدن عرضه، کشت گوجه فرنگی خارج از فصل سود آوری مناسبی برای کشاورزان داشته باشد.

مدیر جهاد کشاورزی مهر گفت: پیش بینی می شود از هزارو صد هکتار گوجه فرنگی کشت شده این شهرستان که عمدتا دربخش اسیر می باشد حدود چهل و چهار هزار تن گوجه فرنگی تولید و وارد بازار مصرف می شود. وی افزود: در سال های اخیر گوجه فرنگی تولیدی این شهرستان علاوه بر بازار های شیراز، اصفهان، تبریز، قم، مشهد و … بازار داخلی، به کشورهای عراق، افغانستان و پاکستان هم صادر می شود. مظاهری در پایان گفت: با توجه به ریسک بالای تولید در فضای باز محصولات جالیزی و پرداخت تسهیلات مناسب برای احداث گلخانه به کشاورزان توصیه می شود که با احداث گلخانه هم تولید بیشتری داشته باشند، هم مصرف آب کمتری و هم از ریسک تولید محصول بکاهند و بازگشت سرمایه خود را تضمین نمایند.

جهاد کشاورزی مُهر

پرداخت بیش از هشت و نیم میلیارد تومان تسهیلات زیر بخش های کشاورزی در شهرستان مهر

این تسهیلات باعث رونق کشاورزی، کاهش مصرف آب و تولید محصولات استراتژیک مانند کلزا شده است.

غلامحسین مظاهری مدیر جهاد کشاورزی مهر گفت: در راستای طرح های اشتغال زایی و همچنین تغییر الگوی کشت و روش های کشت، در سال زراعی جاری که تا پایان مهر ماه نیز ادامه دارد، تاکنون ۸۷۶۷۰ میلیون ریال تسهیلات به متقاضیان پرداخت گردیده است. مظاهری با بیان این مطلب افزود: این تسهیلات در قالب تسهیلات کلزا، سلف گندم، آبیاری تحت فشار، بسیج سازندگی، طرح های اشتغال پایدار روستایی (گلخانه ها و کارخانه جات) و اشتغال فراگیر بوده که دو مورد آخر در شهرستان مصوب گردیده است.

مدیر جهاد کشاورزی مهر گفت: پرداخت این تسهیلات باعث ایجاد رونق کشاورزی و کاهش مصرف آب و همچنین تولید محصولات استراتژیک مثل کلزا و گندم شده است و ان شاء الله به زودی شاهد بهره برداری یک واحد گلخانه هشت هزار متر مربعی و همچنین کارخانه تولید فراورده های خرما در شهرستان، از محل همین اعتبارات خواهیم بود. مظاهری در پایان گفت: جذب این تسهیلات با مشکلاتی همراه بود ولی با تشکیل شورای راهبردی توسعه و حساسیت ویژه موسوی فرماندار شهرستان و مدیران شهرستانی و همچنین یاری مدیران و روسای استانی، این امر بالاخره محقق گردید و پروژه ها در حال اجرا هستند و ان شاء الله به زودی ثمره آن را خواهیم چشید.

مشاهده بیماری شانکر باکتریایی مرکبات در باغ های شهرستان مهر

به گزارش مُهرستان؛ حسن مظاهری کارشناس مسول حفظ نباتات مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان مهر گفت: در سال های اخیر با توجه به قیمت خوب لیمو ترش و لیمو شیرین، در شهرستان مهر به خصوص در بخش اسیر شاهد افزایش سطح زیر کشت این درختان بوده ایم به گونه ای که با رشد تصاعدی به حدود سیصد و بیست هکتار رسیده است.

مظاهری با بیان این مطلب گفت: باغداران در احداث باغ و همچنین نگهداری آن در شهرستان مهر نوپا هستند و نیاز به برگزاری دوره های آموزشی، بازدید ها، کارگاه های آموزشی و … دارند در همین خصوص و با توجه به نمونه مشاهده شده و همچنین کشت داده شده یک برگ لیمو ترش در یکی از باغ ها و مشاهده بیماری شانکر باکترایی مرکبات، دو تن از کارشناسان حفظ نباتات استان در باغ مذکور به مشاهده نمونه های آلوده پرداختند و راهکارهای لازم ارائه دادند، همچنین یک کلاس آموزشی با حضور باغداران بویژه مرکبات داران بخش اسیر تشکیل شده و آموزش های لازم در خصوص تغذیه، آفات، بیماری ها و چگونگی نگهداری باغ ها به بهره برداران داده شد. مظاهری همچنین از باغداران خواست روزانه باغ های خود را پایش نمایند و به محض مشاهده مورد مشکوک، کارشناسان مراکز جهاد کشاورزی را در جریان امر قرار دهند.

جهاد کشاورزی مُهر

شروع برداشت لیمو ترش از باغ های شهرستان مهر

تولید هزار و دویست تن لیمو از یکصد و بیست هکتار باغ مثمر لیمو ترش؛ محصول تولیدی در میادین میوه و تره بار شیراز، اصفهان و تهران به فروش می رسد.

در سالهای اخیر با توجه به افزایش قیمت لیمو ترش و سود آوری باغ های لیمو، سطح زیر کشت این محصول در شهرستان مهر افزایش تصاعدی داشته است. غلامحسین مظاهری مدیر جهاد کشاورزی شهرستان مهر با بیان این مطلب افزود: با توجه به کیفیت مناسب آب و خاک در بخش اسیر این شهرستان، بیشترین سطح زیر کشت مرکبات بویژه لیمو ترش در این بخش می باشد.

مظاهری گفت: کشاورزان با توجه به تجارب باغداران قدیمی و تلفیق آن با علم مهندسین کشاورزی مراکز جهاد کشاورزی بخش ها و شهرستان، اقدام به کشت نهال های شناسنامه دار از نهالستان های دارای مجوز می نمایند و هم زمان برای صرفه جویی در مصرف آب از آبیاری قطره ای در تمامی باغ ها استفاده می نمایند و همچنین از تسهیلات ۸۵ درصدی آبیاری نوین در این زمینه بهره می برند. مدیر جهاد کشاورزی مهر در ادامه گفت: از مجموع سیصد و بیست هکتار باغ های لیمو ترش شهرستان یکصد و بیست هکتار مثمر و دویست هکتار غیر مثمر می باشد که برداشت لیمو از این باغ ها از نیمه دوم تیرماه شروع و تا نیمه اول شهریور ماه ادامه دارد و هزار و دویست تن محصول تولیدی به میادین میوه و تره بار شیراز، اصفهان و تهران فرستاده می شود و همچنین در خود شهرستان و شهرستان های همجوار بصورت تازه خوری و جهت آبگیری مصرف دارد. مظاهری در پایان گفت: با توجه به افزایش سطح باغ های مرکبات، باغ داران عزیز رعایت نکات بهداشتی باغ، استفاده از نهال های شناسنامه دار، تغذیه باغ ها، عمل به توصیه کارشناسان مراکز جهاد کشاورزی، استفاده از آبیاری قطره ای و زیر سطحی، پایش آفات و بیماری ها، استفاده از کود های غیر شیمیایی، استفاده از مبارزه غیر شیمیایی جهت مبارزه با آفات و بیماری ها را در دستور کار خود قرار دهند تا علاوه بر تولید مناسب و پایین آوردن هزینه تولید سلامت مصرف کننده نیز در نظر گرفته شود.

 

مشاهده بیماری شانکر باکتریایی مرکبات در باغ های شهرستان مهر

حسن مظاهری کارشناس مسول حفظ نباتات مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان مهر گفت: در سال های اخیر با توجه به قیمت خوب لیمو ترش و لیمو شیرین، در شهرستان مهر به خصوص در بخش اسیر شاهد افزایش سطح زیر کشت این درختان بوده ایم به گونه ای که با رشد تصاعدی به حدود سیصد و بیست هکتار رسیده است. مظاهری با بیان این مطلب گفت: باغداران در احداث باغ و همچنین نگهداری آن در شهرستان مهر نوپا هستند و نیاز به برگزاری دوره های آموزشی، بازدید ها، کارگاه های آموزشی و … دارند در همین خصوص و با توجه به نمونه مشاهده شده و همچنین کشت داده شده یک برگ لیمو ترش در یکی از باغ ها و مشاهده بیماری شانکر باکترایی مرکبات، دو تن از کارشناسان حفظ نباتات استان در باغ مذکور به مشاهده نمونه های آلوده پرداختند و راهکارهای لازم ارائه دادند، همچنین یک کلاس آموزشی با حضور باغداران بویژه مرکبات داران بخش اسیر تشکیل شده و آموزش های لازم در خصوص تغذیه، آفات، بیماری ها و چگونگی نگهداری باغ ها به بهره برداران داده شد. مظاهری همچنین از باغداران خواست روزانه باغ های خود را پایش نمایند و به محض مشاهده مورد مشکوک، کارشناسان مراکز جهاد کشاورزی را در جریان امر قرار دهند.

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار