یک استاد علوم سیاسی و روابط بین‌الملل دانشگاه اصفهان گفت: ایران باید سعی کند از حداکثر پتانسیل دیپلماتیک خود بهره ببرد و به مذاکره با اروپا، روسیه و چین ادامه دهد، اما اگر واقعاً فروش نفتمان صفر و امنیت ملی کشور مخدوش شد در این صورت باید اقدامات عملی نظامی انجام دهیم
کد خبر: ۶۳۵۰۸۲
تاریخ انتشار: ۰۴ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۰:۵۱ 26 July 2018

به گزارش تابناک اصفهان : علی امیدی در خصوص این موضوع که" لفاظی های روسای جمهور ایران و آمریکا به کجا منتهی می‌شود"، اظهار کرد: در وهله اول مایلم به این مصرع سعدی اشاره کنم که " دو صد گفته چو نیم کردار نیست". مواضع حسن روحانی برای بنده به عنوان یک کارشناس چندان خوشایند نبود. الفاظی مانند با دم شیر بازی نکنید و ما تنگه‌های زیادی را تحت کنترل داریم نباید بیان می‌شد چراکه در واقعیت این‌گونه نیست.

وی افزود: گفتمان حسن روحانی اعتدال بود و همه انتظار دارند آن سیاست اعتدال گرایانه را ایشان در گفتار و کردار در پیش بگیرند. قطعاً در تحولات اخیر، آمریکا باعث به وجود آمدن این مشکلات و ملتهب شدن فضا شد و با خروج از برجام که یک معاهده بین‌المللی و مورد تأیید شورای امنیت سازمان ملل بود وضع تحریم‌های ثانویه را علیه ایران آغاز و یک جو رعب و وحشت را در جهان به وجود آورد.

این استاد علوم سیاسی و روابط بین‌الملل دانشگاه اصفهان تصریح کرد: در کشورهای سرمایه‌داری و پیشرفته اقتصاد تحت کنترل بخش خصوصی است. به همین دلیل بسیاری از مراودات اقتصادی با ایران را قطع کرده‌اند یا در آستانه قطع همکاری خود هستند. تهدیدات آمریکا ادامه دارد و در آبان ماه فاز جدیدی از تحریم‌ها از جمله تحریم نفتی آمریکا آغاز می‌شود.

امیدی ادامه داد: 80 درصد اقتصاد ایران متکی به نفت است و زمانی که ایران نتواند نفت صادر و پول مربوطه را دریافت کند اقتصاد ایران دچار مشکل جدی می‌شود. به همین دلیل رییس جمهور اعلام کرد اگر قرار باشد ایران نتواند نفت صادر کند دیگران هم نمی‌توانند نفت صادر کنند. در همین حد که به جهان نشان دهیم کارت‌های مختلفی برای بازی کردن داریم و دیگران نمی‌توانند به راحتی با امنیت ملی ایران بازی کنند کافی است.

وی در همین خصوص افزود: این سخنان ممکن است در جامعه توقعاتی ایجاد کند که واقعاً ایران این توانمندی را دارد که تنگه‌های بین‌المللی را تحت کنترل داشته باشد؟ در حالی که این‌گونه نیست. در آمریکا رییس جمهوری عوام‌فریب حاکم است و منتظر چنین مسائلی است که ضعف‌های سیاسی و دیپلماتیک خود را جبران کند و متأسفانه با کلمات ناشایست و سخیف به رییس جمهور ایران پاسخ داد. اگر این واکنش‌ها ادامه پیدا کند فضا را نامساعد برای اقدامات سیاسی و نظامی می‌کند.

این استاد علوم سیاسی و روابط بین‌الملل دانشگاه اصفهان، گفت: معتقدم با زنگی مست باید با تدبیر عمل کرد مگر اینکه شما در یک موقعیتی قرار گرفته باشید که طرف مقابل قصد جان شما را کرده باشد. در این صورت شما باید از خودتان دفاع کنید. منتها اگر بشود از این زنگی مست بدون هیچ آسیبی رد شد بهتر است. ایران باید سعی کند از حداکثر پتانسیل دیپلماتیک خود بهره ببرد و به مذاکره با اروپا، روسیه و چین ادامه دهد، اما اگر واقعاً فروش نفتمان صفر و امنیت ملی کشور مخدوش شد در این صورت باید اقدامات عملی نظامی انجام دهیم.

امیدی اظهار کرد: برای مثال می‌توانیم کشتی‌های نفتی عربستان را برگردانیم و در عبور نفت از تنگه هرمز محدودیت ایجاد کنیم. البته این موارد منجر به مناقشه نظامی خواهد شد. چنین لفاظی هایی برای جهان خارج خوشایند نیست چراکه بیش از 18 درصد نفت جهان از طریق تنگه هرمز عبور می‌کند. البته ایران توانمندی دارد، اما این توانمندی پرخطر خواهد بود چراکه اگر چنین اقداماتی کنیم مقابله به مثل خواهند کرد و زیرساخت‌های اقتصادی کشور تحت برد موشک‌ها و هواپیماهای نظامی دشمن خواهد بود.

وی خاطرنشان کرد: تصمیمات دو طرف سرنوشت‌ساز خواهد بود. همان‌گونه که اشاره شد"دو صد گفته چو نیم کردار نیست". اگر واقعاً این توانمندی‌ها را داریم باید در مرحله عمل و مانورهای نظامی نشان دهیم. این لفاظی ها هیجان کاذب ایجاد می‌کند. ایران می‌تواند هزینه‌هایی ایجاد کند، اما هزینه‌های زیادی را هم خواهد داد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار