مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان از بازگشایی و ساماندهی اتاق‌های شاه‌شین پل تاریخی سی‌وسه پل پس از چند دهه خبر داد.
کد خبر: ۶۳۴۰۹۳
تاریخ انتشار: ۰۲ مرداد ۱۳۹۷ - ۰۹:۴۲ 24 July 2018

به گزارش تابناک : فریدون الهیاری از بازگشایی و ساماندهی اتاق‌های شاه‌شین سی و سه پل پس از چند دهه خبر داد و اظهار کرد: با توجه به این‌که سی و سه پل یکی از قدیمی‌ترین و طولانی‌ترین پل‌های تاریخی زاینده‌رود است که به صورت دو طبقه طراحی و در بیش از 400 سال قبل بنا شده است، در میانه پل و در محور غربی پل دو اتاق وجود دارد که بر روی بدنه آن و بر روی چهار لایه گچ که کشف شده است تزئینات زیبایی به صورت کاربندی و نقوش گیاهی بر روی گچ با رنگ‌های زیبایی تزئین یافته است.

وی افزود: در چند دهه گذشته با توجه به آسیب‌هایی که رهگذران به تزئینات این اتاق‌ها وارد کرده بودند تمامی در و پنجره‌های این اتاق‌ها مسدود شد، بنابراین  در راستای طرح ساماندهی و زیباسازی این پل عظیم تاریخی که بیش از 300 متر طول دارد و پس از چند دهه جهت مرمت تزئینات و تعیین کاربری گردشگری برای این اتاق‌های شاه نشین، این اتاق‌ها مجددا بازگشائی شد که خود می‌تواند رویدادی ارزشمند در حوزه میراث فرهنگی و گردشگری شهر تاریخی اصفهان باشد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان با اشاره به سایر طرح‌های مرمتی سی و سه پل افزود: با توجه به این‌که این پل دو طبقه دارای در و پنجره‌های متعددی بوده و در سال‌های گذشته این در و پنجره‌ها فرسوده شده و یا این‌که از درهای آهنی برای این بخش از پل استفاده شده، در راستای ساماندهی و زیباسازی منظر سی و سه پل از امروز طرح ساماندهی تمامی این در و پنجره ها با اعتباری بالغ بر یک میلیارد ریال آغاز شد.

وی ادامه داد: هم اکنون مرمت‌گران با رعایت تمامی اصول حفاظتی و ایمنی تمامی درهای قدیمی را به تدریج از پل جدا کرده و درهای جدید چوبی که با هنر سنتی گره چینی تزئین یافته‌اند، جایگزین آنها خواهد شد.

الهیاری در پایان خاطرنشان کرد: عملیات ساماندهی اتاق‌های شاه‌نشین و همچنین نصب درهای چوبی سی و سه پل تا دو ماه آینده به اتمام می‌رسد.

 

 

منبع : باشگاه خبرنگاران جوان 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار