در سمپوزيوم تخصصي حمل ريلي محصولات فولادي در يزد مطرح شد؛
مدیر کل راه‌آهن یزد با اشاره به سهم اندك شبكه ريلي از تناژ بار حمل شده در كشور، گفت: سهم راه‌آهن كشور براساس برنامه بايد به 30 درصد از مجموع بار كشور برسد كه فاصله زيادي تا تحقق آن داريم.
کد خبر: ۶۳۳۷۲۲
تاریخ انتشار: ۰۱ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۳:۰۵ 23 July 2018

«سید مصطفی داوودی» در اولين سمپوزيوم تخصصي حمل ريلي محصولات فولادي در يزد كه در راستاي استفاده بهينه از ظرفيت‌هاي شبكه ريلي در بخش حمل بار با حضور مديران صنايع فولادي استان برگزار شد، با اشاره به سياست كلان افزايش سهم شبكه ريلي از حمل و نقل بار كشور به 30 درصد تا افق 1404، گفت: علي‌رغم تلاش‌هايي كه در سال‌هاي اخير صورت گرفته ولي در سال گذشته تنها قريب 9 درصد از حمل بار كشور يعني حدود 47 ميليون تن توسط شبكه راه‌آهن جابجا شده است.

وي در اين باره خاطرنشان كرد: اين وضعيت در حالي در كشورمان وجود دارد كه در كشور روسيه اين سهم به 80 درصد مي‌رسد و در اكثر كشورهاي ديگر نيز به طور متوسط 20 تا 25 درصد را شامل مي‌شود كه بيانگر قصور و كوتاهي در اين حوزه است.

داوودي با بيان اين كه برخلاف آنچه در كشورمان روي مي‌دهد، عمدتاً حمل بار در شريان‌هاي اصلي كشورها از طريق شبكه ريلي و توزيع مويرگي كالا از طريق حمل و نقل جاده‌اي انجام مي‌شود،‌ گفت: اگر از موضوع 16 هزار مورد تلفات جاني تنها در سال گذشته جاده‌هاي كشورمان بگذريم، در اين شرايط ايده‌آل به ازاي هر تن حمل بار از طريق شبكه ريلي فقط يك هفتم سوخت در قياس با حمل و نقل جاده‌اي مصرف مي‌شود.

وي با تاكيد بر اين كه حمل و نقل ريلي و جاده‌اي مكمل يكديگر هستند و هر دو بايد مورد اهتمام باشد، اظهار كرد: مصرف سوخت بالا در بخش حمل و نقل جاده‌اي كشور در شرايط كنوني اقتصادي باعث شده كه اين روش حمل بار صرفه اقتصادي لازم را نداشته باشد.

وي با بيان اين كه راه‌هاي كشور ظرفيت تردد بيشتر كاميون‌ها را ندارند، عنوان كرد: در حالي كه در كشورهاي دنيا بايد هر 15 سال اقدام به مرمت آسفالت جاده‌ها كرد، در كشور ما به دليل تردد زياد خودروهاي سنگين اين زمان به كمتر از 5 سال گاهش يافته و خسارت اقتصادي زيادي را به كشور وارد مي‌كند.

مدير كل راه‌آهن يزد از اهتمام دولت تدبير و اميد به موضوع توسعه سهم حمل بار از طريق شبكه ريلي قدرداني كرد و گفت: در حالي سهم حمل بار كشورمان در سال گذشته 47 ميليون تن بوده اين ميزان بايد به 62 ميليون تن مي‌رسيد يعني 75 درصد از برنامه راه آهن كشور در اين باره محقق شده ولي اين ميزان تحقق در استان 92 درصد بوده است.

وي يادآْور شد: راه‌آهن يزد در حالي كه تنها هفت درصد از خطوط ريلي كشور را در اختيار دارد در سال گذشته قريب 17 ميليون تن بار در اين ناحيه جابجا كرده يا به عبارتي سهم 36 درصدي مجموع بار جابجا شده از طريق شبكه ريلي كشور ره به دوش كشيده است.

داوودي در بخش ديگر سخنانش با اشاره به سهم 78 درصدي صنايع فولادي از حمل و نقل ريلي كشور، اين ميزان در حال حاضر را 31.4 ميليون تن ذكر كرد و گفت: اين ميزان در افق 1404 بايد به 101 ميليون تن افزايش يابد ولي اين در حالي است كه تاكنون به رغم سرمايه‌گذاري‌هاي عظيمي كه در حوزه فولاد كشور صورت گرفته، برنامه منسجمي براي توسعه ريلي جهت صادارت اين محصولات صورت نگرفته است.

وي با اشاره به توليد اسمي سالانه 28 تن سنگ آهن، 16 ميليون تن كنسانتره، 16 ميليون تن گندله و چهار ميليون و محصولات فولادي در استان يزد، از حمل تنها قريب به 17 ميليون تن از مجموع آن توسط حمل ريلي به رغم ظرفيت‌هاي فوق العاده بيشتر اين شبكه در استان خبر داد.

مدير كل راه آهن يزد يكي از دغدغه‌هاي صاحبان صنايع را باور اشتباه هزينه‌هاي بالاي حمل و نقل ريلي در مقايسه با جاده‌اي خواند و گفت: بررسي‌ها نشان مي‌دهد كه هزينه‌هاي حمل و نقل ريلي در مقايسه با حمل و نقل جاده‌اي به مراتب كمتر است و اين هزينه در صورت وجود شرايط و بارگيري مستقيم ريلي براي صاحبان بار و شركت‌هاي فولادي بسيار كاهش بيشتري خواهد داشت.

وي خاطرنشان كرد: اتصال معادن و صنايع بزرگ به شبكه ريلي مي‌تواند نقش به سزايي در تامين مواد اوليه شركت‌ها و حمل محصولات توليدي آنها داشته باشد ولي متاسفانه در اين حوزه كمبودهايي داريم كه با كمك صنايع بزرگي مانند صنايع فولادي و صنعت ريلي قابل رفع مي‌شود.

داوودي در پايان نيز به مشوق‌هاي فعلي دولت براي ايجاد خطوط فرعي ريلي صنايع اشاره كرد و گفت: قطعاً اين فرصت مناسبي براي اتصال صنايع فولادي به شبكه ريلي است كه اگر از ان استفاه نكنند مي‌تواند در سال‌هاي ديگر وجود نداشته باشد.

«محمدرضا رضايي‌نژاد» مدير عامل گروه تعاوني پيشگامان يزد نيز در اين گردهمايي به عدم استفاده بهينه از سرماي ريلي كشورمان با توجه به موقعيت جغرافيايي مناسب و همسايگان متعدد گلايه كرد و گفت: اين در حالي است كه كشورمان مي‌تواند با تبديل به مركز ترانزيت منطقه، درآمدزايي بيش از نفت داشته باشد.

وي با اشاره به سرمايه‌گذاري اين گروه تعاوني براي ايجاد نخستين بندر خشك كشور در يزد، هدف از اين سرمايه‌گذاري كه با مشاركت 45 هخزار سهامدار اين مجموعه در حال شكل‌گيري است را تبديل اين منطقه از كشورمان به هاب لجستيك در كشور و منطقه خاورميانه ذكر كرد.

رضايي‌نژاد با اشاره به اين كه با ايجاد بنادر خشك در كشورمان 30 درصد از فعاليت بنادر كنار ساحلي به اين مجموعه‌ها منتقل خواهد شد، ايجاد بنادر خشك را در رونق و توسعه حمل و نقل ريلي نيز بسيار موثر دانست.

اين مسئول در بخش ديگري از سخنانش به ايجاد زنجيره مديريت خدمات و تامين كالا از مبدا تا محل مصرف آن به عنوان ديگر برنامه اين مجموعه اشاره كرد و گفت: اين مقوله را در مورد توزيع مويرگي ميوه در كل كشور در دستور كار داريم و هم‌اكنون با كسب مجوز اپراتوري پست در پايتخت به صورت آزمايشي در حال انجام داريم.

گفتني است، در اين سمپوزيم كه به همت راه‌اهن يزد و با همكاري بندرخشك پيشگامان يزد برگزار شد، مديران صنايع و مسئولان پيرامون تويعه حمل ريلي محصولات فولادي به بحث و تبادل نظر پرداختند.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار