مدیرکل امور زنان استانداری اصفهان گفت: اصفهان هنوز با استانداردهای حضور و مشارکت زنان فاصله دارد اما آمار و ارقام نشان می‌دهد که حضور زنان در حوزه‌های سیاسی بهبود یافته است.
کد خبر: ۶۳۳۷۰۳
تاریخ انتشار: ۰۱ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۲:۱۷ 23 July 2018
به گزارش تابناک : سهیلا اثنی‌عشران- مدیرکل امور زنان استانداری اصفهان غدغه‌های خود را در خصوص مطالعات و اقدامات عملی برای ورود بانوان به بازار کار، نقش توسعه گردشگری و اقتصاد دانش بنیان در توسعه اشتغال زنان و چگونگی ورود زنان به حوزه‌های مدیریتی شرح داد.
 
اثنی‌عشران در همین خصوص اظهار کرد: در بحث اشتغال زنان، نسخه‌هایی که برای آن پیچیده می‌شود بستگی به این دارد که مربوط به کدام قشر هستند، بنابراین مدل اشتغال بانوان سرپرست خانوار با اشتغال زنان روستایی و یا دختران تحصیلکرده دانشگاهی متفاوت است.

وی با بیان اینکه جلساتی تحت عنوان کمیته اشتغال در استان برگزار می‌شود، افزود: این کمیته متشکل از سازمان‌های متعدد فعال در حوزه اشتغال است. اشتغال مربوط به یک سازمان خاص نیست و سازمان های متعددی در این زمینه فعالیت می کنند.

مدیرکل دفتر امور بانوان و خانواده استانداری افزود: وظیفه ما به عنوان یک دستگاه ستادی این است که بر شرح وظایف حوزه اشتغال بخش‌های مختلف نظارت کنیم، بتوانیم سهم زنان را در حوزه اشتغال احصا کنیم و به بخش‌های غیردولتی همچون مراکز کارآفرینی دانشگاه‌ها مرتبط شویم تا به مدل های جدید اشتغال براساس سند آمایش سرزمین دست یابیم. 

اثنی‌عشران تصریح کرد: باید در حوزه اشتغال، دختران تحصیل کرده، زنان روستایی، عشایر و زنان سرپرست خانوار را هدایت کنیم تا دیگر منتظر استخدام‌های دولتی نباشند چرا که در بحث چابک سازی دولت، این اتفاق نخواهد افتاد.

وی با بیان اینکه براساس سند آمایش سرزمین، اقتصاد استان باید به سمت گردشگری و اقتصاد دانش بنیان هدایت شود، تصریح کرد: مراکز کارآفرینی دانشگاهی در این حوزه‌ها، در راستای اشتغال زنان می‌توانند وارد شوند و با دادن ایده‌های مختلف، استارتاپ برگزار کنند.

مدیرکل دفتر امور بانوان و خانواده استانداری با اشاره به ارتباط مستقیم با اتاق بازرگانی برای توسعه اشتغال بانوان استان، اظهار کرد: با احصا مدل‌های موفق اشتغال در استان می‌توانیم از طریق جلساتی که برای دختران برپا می‌کنیم، مدل‌های معینی را اجرا کنیم. زنان روستایی از قدیم الایام اشتغال داشتند، اما اشتغال آنها امروز به روز نیست و بازار مناسبی برای فروش ندارد.

اثنی‌عشران با بیان اینکه در حوزه اشتغال زنان روستایی اقدامات اولیه در حال انجام است، افزود: با انتخاب تعدادی زن و مرد فعال در این زمینه و مذاکره با فرمانداری‌های مختلف، پیرامون انتخاب روستاها، در حال برنامه ریزی هستیم تا بتوانیم جلساتی را برگزار کنیم و موارد اشتغال را احصا و به روزرسانی کنیم.

وی با اشاره به اینکه زنان سرپرست خانوار دو دسته هستند، اظهار کرد: دسته نخست زنانی که بر روی پای خود ایستاده و صادرکننده، واردکننده و یا کارخانه‌دار هستند و دسته دوم زنانی که نیاز به کمک دارند.

مدیرکل دفتر امور بانوان و خانواده استانداری در خصوص زنان سرپرست خانوار که نیاز به کمک دارند، گفت: در بحث مشاغل خانگی از طریق فنی حرفه‌ای و اداره کار در حال فعالیت و نسبت به آموزش زنان و تسریع مجوز اشتغال آنها در حال رایزنی هستیم، هم چنین در رایزنی‌های صورت گرفته با شهرداری اصفهان قرار است در آینده مرکز دائمی فروش تولیدات بانوان را راه اندازی کنیم.

اثنی‌عشران با تاکید بر ضرورت تقویت و پشتیبانی مشاغل خانگی، اظهار کرد: بسیاری از زنان در حیطه مشاغل خانگی فرصت تبلیغ و بازاریابی ندارند، بنابراین با همکاری اداره کار به دنبال تقویت و پشتیبانی مشاغل خانگی هستیم تا زنان در عرضه محصولات خود موفق شوند.

وی با تاکید بر اینکه سیاست دولت بر این است که 30 درصد اشتغال به حوزه زنان و جوانان اختصاص یابد، گفت: این سیاست در استان اجرا می‌شود و استاندار اصفهان نیز تاکید زیادی به موضوع دارد و قدم‌های بسیار خوبی در این خصوص برداشته شده است و برای مثال با شروع دولت تدبیر و امید، نخستین انتصاب مدیر زن در دانشگاه علوم پزشکی صورت گرفت.

مدیرکل دفتر امور بانوان و خانواده استانداری با بیان اینکه در اشتغال زنان در مدیریت کلان قدم‌های مناسبی برداشته شده است، افزود: در مدیریت میانی نیز آمار بالایی از حضور زنان وجود دارد، با این وجود فاصله بسیاری تا 30 درصد داریم.

اثنی‌عشران با بیان اینکه به طور دائم زنان را برای حوزه مدیریت شناسایی می‌کنیم، افزود: حضور زنان در حوزه مدیریتی سخت‌تر از مردان است، چرا که اگر در کار خود اشتباه کند، مورد توبیخ قرار می‌گیرند. اصفهان هنوز با استانداردهای حضور و مشارکت زنان فاصله دارد اما آمار و ارقام نشان می‌دهد که حضور زنان در حوزه‌های سیاسی بهبود یافته است.

وی ادامه داد: میان مشکلات متعدد حوزه زنان افسردگی و اضطراب هم وجود دارد، انسان قرن حاضر مشکل اضطراب دارد. خانم‌های اصفهان مضطرب و افسرده نیستند. در مشکلاتی که رصد می‌کنیم عامل بسیاری از بیماری‌های روان تنی اضطراب است، در این زمینه فعالیت‌هایی در حال انجام است  تا بانوان در برابر این مشکلات ارتقا یابند و به مشاوره مراجعه کرده و مشاور در سبد خانوار قرار گیرد.

مدیرکل دفتر امور بانوان و خانواده استانداری افزود: فعالیت‌هایی نیز برای فراهم شدن زمینه افزایش اعتماد به نفس بانوان در حال انجام است و برای این مهم به شوراهای شهر و دهیاران آموزش‌های لازم داده خواهد شد چرا که بانوان بسیاری در سطح استان هستند که علاقه‌مند به حضور در فعالیت‌های اجتماعی بوده، اما راه و روش آن را نمی‌دانند، اگر بتوانیم بانوان را در این زمینه فعال کنیم هم اطلاعات و هم اعتماد بنفس‌شان افزایش پیدا می‌کند.

اثنی عشران با اشاره به اینکه در سال گذشته 400 بانوی اصفهانی در طرح توانمند سازی و تاب آوری اجتماعی 80 ساعت آموزش دیده‌اند، تصریح کرد: زنان در معرض آسیب این 80 ساعت آموزش را دیده‌اند چراکه متاسفانه انواع و اقسام مشکلات زندگی آنها که موجب کاهش کیفیت زندگی می‌شد به دلیل ناآگاهی صورت می‌گرفت.

وی در خصوص سخنرانی اخیر رییس جمهور در مورد زنان و امکان اجرای آنها در استان اصفهان، اظهار کرد: سخنرانی‌های رییس جمهوری کاملا کارشناسی شده  و دارای بستر اجرایی است. باید بستر را برای پیاده سازی این سخن‌ها فراهم کنیم، اما در برخی موارد نیازمند فرهنگ سازی است.

مدیرکل دفتر امور بانوان و خانواده استانداری ادامه داد: مثلا در سرانه ورزش زنان، به اندازه سرانه ورزشی مردان تلاش نکرده‌ایم و نیازمند بسترسازی هستیم. در حوزه امکانات ورزشی باید مدتی تبعیض مثبت به سوی زنان انجام شود، ورزشگاه‌هایی که در سطح اصفهان وجود دارد باید سهم زنان برای آن جدی گرفته شود و شرایط از نظر مالی نیز برای بانوان فراهم آید.

اثنی‌عشران در خصوص برخی از مکان‌های نگه‌داری که در خور شان بانوان آسیب دیده اصفهان نیست، خاطرنشان کرد: یکی از این مکان‌ها که از اتفاق خود بنده نیز از آن بازدید کرده‌ام و مدنظر شما نیز هست نباید به عنوان مکان نگه‌داری، بلکه باید محل گذر باشد. یک تعدادی از خانم‌ها اشتباه در این مکان ها قرار گرفته بودند.

وی ادامه داد: نبود آشنایی با وظایف سازمان‌ها موجب شده بود به جای هدایت این افراد به ارگان‌های مربوطه در چنین مکان‌هایی نگه‌داری شوند. فرد معتاد باید به کمپ‌های ترک اعتیاد و برخی دیگر از افراد باید به اورژانس اجتماعی معرفی شوند.
 
 
 
منبع : ایسنا 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار