تئاتر اصفهان را محافظه کاری شدید، نداشتن یک صنف و مشکلات خود هنرمندان، ارزش گذاری اشتباه و عدم برنامه ریزی مطمئن برای آینده دچار مشکل کرده است، برخی از کارگردانان تئاتر معتقدند که امروز تئاترهای سطح پایین و هزل در اصفهان، تغییر ذائقه فرهنگی مردم را هدف قرار داده اند و اگر این اتفاق رخ دهد تاریخ دوباره برای تئاتر این شهر تکرار می‌شود.
کد خبر: ۶۳۳۴۳۵
تاریخ انتشار: ۳۱ تير ۱۳۹۷ - ۱۷:۴۲ 22 July 2018
به گزارش تابناک : احسان جانمی که این حرف ها را بارها تکرار می‌کند، در میزگرد ایسنا-اصفهان در خصوص شرایط اقتصادی، اجتماعی و حضور تئاتر در دل مردم اصفهان اظهار کرد: دهه40 دهه طلایی تئاتر اصفهان نبوده، بلکه دهه طلایی تئاتر تهران و ایران بوده است. شاید ارحام صدر به لحاظ تماشاگر در آن دوران پربازدیدترین تئاترها را داشت، ولی به خاطر یک نوع تئاتر نمی شود گفت دوران طلایی و این یک اشتباه است و یکی از معضلات وجود این شکل تئاتر است که شهرداری به سمت چنین مدل تئاتری غلتیده است.
 
وی افزود: خیلی صادقانه باید گفت اقتصاد تئاتر اصفهان طی چهار سال اخیر بهتر از دوران گذشته است، هرچند که طی دو سال آخر دولت یازدهم بهتر از دولت دوازدهم است. اقتصاد فقط پول درآوردن نیست، اقتصاد یعنی اینکه چگونه یک شغل را به ثبات برسانیم و یک سفره مداوم پهن باشد. وضع مالی من به عنوان احسان جانمی بهتر شده است؛ چهار پنج نفر خاص توانستند بهتر شوند، اما اقتصاد کلی تئاتر وضع خوبی ندارد. هرچند در دو سال آخر دولت یازدهم تئاتر وضع بهتری را تجربه می کرد.
 
تئاتر اصفهان در برابر مشهد شوخی است
 
این کارگردان تئاتر تصریح کرد: سالن فرشچیان از اردیبهشت 96 تا اردیبهشت سال 97 حدود 193 میلیون تومان فروش بلیط داشته است. این رقم، رقم چشمگیری نسبت به وقتی است که تئاتر نبوده، اما در مجموع وضعیت فرهنگی و هنری اصفهان در کشور با این وضعیت رتبه 22 است. اگر بخواهیم وضعیت تئاتر را میان استان‌های خراسان رضوی یا آذربایجان شرقی با اصفهان مقایسه کنیم از نظر تعداد سالن، نمایش و اجرا غیر قابل قیاس است.
 
جانمی اضافه کرد: تئاتر اصفهان در برابر تئاتر مشهد یک شوخی است. از نظر عدد و رقم هزینه کرد شهرداری اصفهان در برابر شهرداری مشهد و تبریز عددی نیست و تئاتر این دو شهر به جایی رسیده اند که اصفهان در دور دست‌ها این جایگاه را می‌بیند، این درحالی است که به اصفهان پایتخت فرهنگ و تمدن می‌گویند این جمله هم فقط یک اسم است و بس.
 
بی برنامگی نهادها برای تئاتر
 
وی تاکید کرد: به دلیل نداشتن امید و چشم انداز طی این دو سال اخیر تئاتر ضعیف تر شده، برنامه ریزی برای آینده تئاتر وجود ندارند و ارگان‌ها نیز برای این حوزه برنامه‌ریزی ندارند، مثلا حوزه هنری اصفهان فقط برای یک سال برنامه دارد، تالار هنر دچار چالش مدیر است، اداره ارشاد از رویدادهای انجام شده اطلاعی ندارد، به این دلایل نتوانسته ایم اقتصاد تئاتر داشته باشیم. هرچند که ایراد اصلی به هنرمندان تئاتر وابسته است، هنرمند تئاتر باید به تعداد مخاطب، به پول درآوردن و اقتصاد فکر کند، باید توانایی داشته باشد و جامعه هدف مشخصی داشته باشد. 
 
این کارگردان تئاتر تاکید کرد: به دلیل محافظه کاری که در خصوصیت و ذات اصفهانی ها است تئاتر دچار یک کدخدامنشی شده و باید همه از جمله تالار هنر، حوزه هنری و ارشاد راضی نگه داشته شوند، هیچ رقابتی وجود ندارد به همین دلیل اقتصادی شکل نمی گیرد.
 
جانمی اظهار کرد: طی 15 سال گذشته رؤسایی را برای انجمن نمایش انتخاب کرده‌ایم که به شدت محافظه کار بوده اند. انسان هایی شجاع، رُک و محکم نبوده اند. افراد انتخاب شده بسیار خنثی بوده اند. اصلا حرفی برای گفتن ندارند. اگر انجمن نمایش داشتیم نباید بسیاری از فعالیت های اخیر در شهر انجام شود،  نباید کارها بلاتکلیف بماند. به دلیل نداشتن صنف قوی، ارشاد مدام در امور تئاتر اصفهان دخالت می کند و زیر مجوزها جمله غیر قانونی می نویسد که شما باید با همه عوامل قرارداد همکاری انعقاد کنید. این موضوع به لحاظ قانونی به ارشاد مرتبط نیست و به صنف ارتباط دارد. 
 
وی اضافه کرد: گاهی تالار هنر کار صنفی تئاتری ها را انجام می‌دهد. خواسته افراد از تئاتر چیست؟ آیا تئاتر وسیله ای برای سرگرمی است؟  آیا تئاتر وسیله ای برای پیام دادن است؟ خیر؛ تئاتر برای تفریح، آموزش، نشان دادن اشکال، محتوا و... است که متاسفانه به هیچ کدام از این موارد در اصفهان توجه نمی شود ووجود ندارد.
 

 
ملاک نادرست ارزش گذاری تئاتر
 
این کارگردان تئاتر ادامه داد: هنرمند باید تئاتر به وجود بیاورد. افرادی داریم که حق تئاتر کار کردن دارند، اما هنرمند تئاتر نیستند. تا یک تئاتر، خوب می فروشد همه فکر می کنند به واسطه فروش آن تئاتر خوب است، درحالی که این گونه نیست، هرچند ارزش فروش بلیط بالا است، ولی ملاک ارزش گذاری برای خوب یا بد بودن تئاتر نیست و متاسفانه این ملاک ها و ارزش گذاری برای تئاتر مناسب نبوده و ارزش گذاری ناصحیح است.
 
جانمی با بیان اینکه افرادی در تئاتر تصمیم می‌گیرند که یا گروهی ندارند یا اصلا کار یک ساله انجام نداده اند، اما برای تئاتر یا طرح های تئاتری نظر می دهند. معلوم است که این گونه اتفاقات تئاتر را به پیش نمی برد، تاکید کرد: به عنوان یک تئاتری با شجاعت تمام اعلام می کنم که با اداره ارشاد مشکل اساسی دارم، چراکه این اداره به نظرم تئاتر را رها کرده است، این ارگان نمی گذارد یک کار درست رخ بدهد. نمی توانیم این اعتراضات خود را به دلیل منافع، کنار بگذاریم. روحیه محافظه کاری در ما هم رخنه کرده است. باید به وزارت خانه ارشاد این مسائل را بازگو کنیم. چرا در اردیبهشت ماه جشن تئاتر توسط ارشاد برگزار نشده است؟ 
 
 لوده بازی و هزل کمدی امروز به روی صحنه می‌برند
 
وی با بیان اینکه تئاتر لوده بازی، هزل و مسخره را به اسم کمدی امروز به روی صحنه می‌برند و متاسفانه از آن حمایت دولتی هم می شود، گفت: چرا دولتی ها اجازه می دهند چنین تئاتری اجرا شود، چرا اسم دفتر تخصصی تئاتر را بر روی این کارها می گذارند، نمی گویم هزل وجود نداشته باشد بلکه یک تناسبی داشته باشد، این کارها مجوز می گیرند و تماشاگر اصفهان دوباره عادت می کند به چرت دیدن و تعداد تماشاگر آنها افزایش می یابد. چه بلایی به سر این مردم می آید؟ معلوم است تئاتر درست و حسابی نمی فروشد، به همین دلیل باید در همه تئاترها لحظه فان وجود داشته باشد . 
 
این کارگردان با ابراز تاسف ادامه داد: در تئاتر این شهر همین چند ده سال پیش رضا عمادها، میاندارها و .... پشت تئاتر بد ماندند و نشان داده نشدند. 20 سال دیگر هم با همین فرمان تاریخ تکرار خواهد شد. زن پوشی را با زن شدن اشتباه گرفته ایم، زن شدن غیرقانونی است. این هنرمندان در تالار هنر اجرا می روند. اجرا می کنند و از آنها حمایت می شود.  اینها مشکل تئاتر اصفهان است.
 
وی با بیان اینکه مهاجرت به تهران عامل موفقیت نیست و بسیاری آنجا دچار چالش هستند، افزود: تئاتری های خوبی از اصفهان رفته اند که در تهران افت می کنند، مهاجرت 95 درصد افراد بی هدف بوده است، هیچ چیزی برایشان نداشته، هرچند 5 درصد هم مهاجرت درست داشته اند و پیشرفت هم کرده اند، امید تازه و تفکر جدید یاد گرفته اند، اما مهاجرت 95 درصد این افراد به ناکجا آباد بوده است. تئاتر اصفهان را محافظه کاری شدید، نداشتن یک صنف و مشکلات خود هنرمندان، ارزش گذاری اشتباه و عدم برنامه ریزی مطمئن برای آینده این گونه رقم زده است. اصفهان در تئاتر شبه جزیره ای ملوک الطوایفی است که با مقررات کشور تفاوت دارد. 
 
این کارگردان تئاتر با بیان اینکه در اصفهان سازمان فرهنگی تفریحی شهرداری بیش از همه برای تئاتر فعالیت می کند. شورای شهر اصفهان امروز یک مدیر تئاتری در تالار هنر  دارد اما چرا از ایشان برای فعالیت هایشان استفاده نمی کنند. در یک اقدام صحیح خواستند تالار اندیشه را احیا کنند، تالار اندیشه را به حوزه هنری واگذار کردند. حوزه هنری یک بنیاد به اسم بهمن سبز دارد که هیئت مدیره‌ای در آن تصمیم می‌گیرد که سینما می سازند. سینماهای اصفهان را نوسازی کردند. سالن سوره حوزه هنری که محل تئاترهای عالی و درجه یک بود را از دست دادند. از یکی از اعضای شورای شهر پرسیدم این مکان سالن تئاتراست؟، گفتند تالار اندیشه قرار است سالن سینما شود، تالار اندیشه سابقه تئاتری بی نظیر دارد، می تواند با فرشچیان رقابت کند و نگاه ارشاد را درست کند. 
 
جانمی اضافه کرد: اگر سالن‌های اصفهان توسط بهمن سبز به سالن سینما تبدیل شود بهمن سبز اجازه اجرای تئاتر نمی دهند، الان سینما فلسطین یک سانس به تئاتر نمی دهند. تغییر کاربری از تئاتر به سینما نمی تواند اجرا تئاتر داشته باشد، برخی دوستان نمی دانند که سینما و تئاتر تفاوت دارد.
 
در اصفهان نهاد تئاتر نداریم
 
وی معتقد است تئاتر برای جامعه پویا ساخته شده، درست است که در انواع تئاتر عوام هم وجود دارد، ولی باید عوام را ارتقا دهیم. تئاتری هستم اما نه کمپانی داریم و نه هیچ نهاد تئاتری دیگری؛ هرکس می گوید نهاد تئاتر داریم دروغ می گوید. دبیرستان هنرهای زیبا رشته نمایش را می‌خواهد حذف کند اما طبق چه قاعده و قانونی، دانشگاه هنر اصفهان 11 سال مجوز رشته تئاتر را از شورای عالی انقلاب فرهنگی دریافت کرده و تا به امروز این رشته را نیاورده است. دانشگاه هنر اصفهان می گوید جا نداریم این رشته را بیاوریم!
 
وی خاطرنشان کرد:چرا ارشاد انتخابات انجمن نمایش را برگزار نکرده است، به نظر می رسد دوست دارد نهاد تئاتر ضعیف باشد، چرا در مجوز دادن ها فرق می گذارد؟ چرا یک داستان فیلمنامه سینما می شود، اما نمی شود بر روی آن تئاتر اجرا کرد، امروز در اصفهان تئاتر فاخر بر روی صحنه نمی رود.
 
 
منبع : ایسنا 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار