حدود یکسال از هوشمند شدن کارت پارک حاشیه‌ای در شهر همدان می‌گذرد و درآمد حاصل از آن در احداث پارکینگ‌های طبقاتی در شهر هزینه می‌شود و شهروندان با پرداخت هزینه پارک خودرو در حاشیه خیابان پس از نیم ساعت رایگان، در توسعه فضای پارک و نظم و مدیریت شهر مشارکت خواهند داشت.
کد خبر: ۶۳۳۲۶۱
تاریخ انتشار: ۳۱ تير ۱۳۹۷ - ۱۶:۵۶ 22 July 2018
حدود یکسال از هوشمند شدن کارت پارک حاشیه‌ای در شهر همدان می‌گذرد و درآمد حاصل از آن در احداث پارکینگ‌های طبقاتی در شهر هزینه می‌شود و شهروندان با پرداخت هزینه پارک خودرو در حاشیه خیابان پس از نیم ساعت رایگان، در توسعه فضای پارک و نظم و مدیریت شهر مشارکت خواهند داشت.

به گزارش ایسنا، رئیس کمیسیون خدمات شهری شورای شهر همدان درباره علت اجرایی شدن طرح پارک حاشیه‌ای در خیابان‌های شهر همدان اظهار کرد: در جلسه ۴ بهمن ۹۴ هیئت وزیران به پیشنهاد شورای عالی ترافیک و به استناده اصل ۱۳۸ قانون اساسی و تبصره یک قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی مصوب سال ۸۹، آئین‌نامه اجرایی پارک حاشیه‌ای را تصویب کرده و شهرداری‌ها موظف به ایجاد پارک حاشیه در محل‌های دارای شرایط پارک شده‌اند.

کامران گردان با بیان اینکه این طرح از سال ۹۵ باید اجرا می‌شد، افزود: این طرح در همدان با یک سال تأخیر به اجرا درآمد که یکی از اهداف آن افزایش فضای پارک حاشیه‌ای در شهرهاست.

وی ادامه داد: تا پیش از اجرای این طرح، افراد می‌توانستند یک روز کامل خودروی خود را در کنار خیابان پارک کنند و با اشغال فضا، این امکان پارک کردن را از دیگر خودرو‌ها بگیرند که با اجرایی شدن این طرح عدالت در توزیع فضای پارک ایجاد شده است.

گردان شهر را به عنوان ملک مشاعی که همه شهروندان می‌توانند از آن استفاده کنند، معرفی کرد و گفت: قبلا مغازه‌داران یا صاحبان مشاغل خودروی خود را در جلوی مغازه پارک می‌کردند و حتی ظهر‌ها آن را حرکت نمی‌دادند تا فضای پارک خود را از دست ندهند و همین امر گویای عدم عدالت فضای پارک برای سایر شهروندان است.

وی با اشاره به لزوم توجه به انسان‌محوری و کاهش آلودگی هوای شهر‌ها ادامه داد: پرداخت هزینه برای پارک خودرو می‌تواند میزان استفاده شهروندان از خودرو‌های شخصی و تک‌سرنشین را کاهش دهد و با استفاده از وسایل نقلیه عمومی و یا پیاده‌روی، تردد خودرو‌ها کمتر و در نتیجه آلودگی هوا کمتر خواهد شد.

سخنگوی شورای اسلامی شهر همدان افزایش امنیت خودرو‌ها را به عنوان دیگر مزیت‌های اجرای این طرح بیان کرد و گفت: درست است که حفاظت از خودرو‌های پارک شده، جزء شرح وظایف پارکبان‌ها نیست، اما همان حضور وی و چک کردن زمان پارک خودرو می‌تواند تا حدودی امنیت خودرو‌ها را تأمین کند.

وی افزایش استفاده از حمل‌ونقل عمومی را به عنوان دیگر مزیت طرح پارک حاشیه‌ای بیان کرد و افزود: استفاده از خودرو‌های شخصی و تک‌سرنشین مایه افزایش ترافیک و آلودگی هوا می‌شود و شهروندان اگر بدانند برای هر ساعت توقف خودروی خود در کنار خیابان باید هزینه پرداخت کنند رفته رفته فرهنگ استفاده از وسایل حمل‌ونقل عمومی افزایش خواهد یافت.

رئیس کمیسیون خدمات شهری شورای شهر همدان در ادامه خاطرنشان کرد: درآمد حاصل از پارک‌های حاشیه‌ای پس از ارسال به خزانه در ردیف تجهیز و توسعه عمرانی پارکینگ‌های طبقاتی هزینه خواهد شد.

وی با اشاره به فعالیت یکساله کارت پارک‌های هوشمند توسط شرکت الیت و شهرداری مشهد گفت: شهرداری مشهد و شرکت پیمانکار الیت با سرمایه‌گذاری یک میلیارد تومانی برای اجرای این طرح، استخدام و پرداخت حق‌الزحمه پارکبانان را نیز برعهده دارند.

گردان در ادامه تأکید کرد: مزیت این طرح در شهر همدان این است که شهروندان در هر زمان از روز و هر یک از خیابان‌های شهر، جایی برای پارک خودروی خود خواهند یافت و عدالت اجتماعی در این زمینه برای شهروندان اجرا شده است.

وی مدیریت زمان شهروندان را به عنوان ره‌آورد مثبتی مطرح و اظهار کرد: شهروندان با آگاهی از طرح الیت و پرداخت هزینه برای هر ساعت پارک خودرو در کنار خیابان‌های شهر، در کوتاه‌ترین زمان فعالیت‌ها و کار‌های ضروری خود را انجام می‌دهند و تردد خودرو‌های شخصی و تک‌سرنشین کم می‌شود و میزان استفاده از وسایل نقلیه عمومی و پیاده‌روی افزایش خواهد یافت.

وی همچنین نرخ‌بندی کارت پارک‌ها را بیان کرد و یادآور شد: خیابان‌های شهر براساس میزان ترافیک به درجه یک و دو و پارک‌های محوطه‌ای تقسیم‌بندی شده‌اند و برای پارک در هر یک از این مناطق تعرفه مشخصی برای پارک تعیین شده است.

گردان در ادامه خاطرنشان کرد: مجهز کردن خیابان‌های شهر به پارک حاشیه‌ای مستلزم دارا بودن شرایط ویژه و تأیید در شورای ترافیک استان است و در حال حاضر حدود ۲۳ خیابان شهر همدان شامل این طرح می‌شود.

وی سوددهی طرح پارک حاشیه‌ای را در گرو افزایش فضای آن دانست و تأکید کرد: به علت اینکه همدانی‌ها در مدت نیم ساعت اول و رایگان از پارک استفاده می‌کنند، برد با شهرداری همدان بوده و شرکت مجری در حال زیان است و سود حاصل از این طرح با افزایش فضا‌های پارک حاصل می‌شود.

این عضو شورای اسلامی شهر همدان تعداد کارکنان فعال در این طرح را اعلام کرد و گفت: تا کنون برای ۹۰ نفر اشتغال ایجاد شده و در هدفگذاری‌ها برای ۱۲۰ فرصت شغلی ایجاد خواهد شد.

مدیرعامل سازمان حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری همدان نیز در سخنانی به خبرنگار ایسنا گفت: مشهد، قزوین، رشت و همدان شهر‌هایی هستند که طرح پارک حاشیه‌ای در آن‌ها اجرا شده و تا کنون در شهر همدان به ازای ساعت جای پارک خودرو ۱.۷ بود که در حال حاضر ضریب اشغال خودرو در جای پارک به ۱۰.۴ رسیده است.

احسان صباغ با اشاره به ورود روزانه ۳۷ دستگاه خودرو به شهر همدان اظهار کرد: با احتساب این میزان خودروی ورودی و نو پلاک به شهر، ۸۵ متر به طول ترافیک اضافه می‌شود و با ۸ برابر شدن فضای پارک شهری در معابر تحت پوشش، نیاز به ایجاد پارکینگ داریم.

وی ۷۳ درصد از زمان پارک خودرو در حاشیه خیابان‌ها را رایگان اعلام کرد و افزود: تا نیم ساعت اول پارک، رایگان است و اغلب رانندگان سعی می‌کنند در این مدت زمان کار‌های خود را انجام دهند و همین امر موجب افزایش فضای پارک برای سایر شهروندان شده است.

صباغ تأکید کرد: شهرداری برای اجرای این طرح صرفا هدف درآمدزایی ندارد و رعایت مدیریت زمان توسط شهروندان آورده مثبتی است که اجرای این طرح در پی داشته و همچنین داده‌های به دست آمده از اجرای این طرح در بسیاری از مطالعات و برنامه‌ریزی‌های شهری مورد استفاده قرار می‌گیرد.

وی همدان را به عنوان شهری که در حال رسیدن به ضریب ۱۰۰ درصد در زمان پارک نیم ساعتی است، معرفی کرد و گفت: فرهنگسازی در زمینه مدیریت زمان و کاهش زمان پارک توسط شهروندان و اجرای عدالت اجتماعی برای استفاده از امکان پارک حاشیه‌ای مهمترین هدف شهرداری از اجرای این طرح بوده است.

صباغ مجری طرح پارک حاشیه‌ای را معرفی کرد و یادآور شد: شهرداری مشهد به عنوان سهام‌دار شرکت الیت، مجری و سرمایه‌گذار این طرح در همدان است و با نسبت سهم ۳۵ به ۶۵ حقوق و مزایای کارکنان و هزینه سرور‌ها و برنامه‌های هوشمند این طرح را پشتیبانی می‌کند.

وی مبلغ سرمایه‌گذاری در این طرح را یک میلیارد تومان عنوان کرد و افزود: سهم شهرداری همدان ۶۵ درصد از درآمد این طرح است که پس از واریز به حساب خزانه به صرف ساخت پارکینگ‌های طبقاتی می‌رسد.

مدیرعامل حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری همدان خاطرنشان کرد: مبلغ ۳۵۰ میلیون تومان از محل درآمد پارک حاشیه‌ای برای ساخت پارکینگ آقاجانی‌بیگ هزینه شده است.

وی با اشاره به توزیع ۷۰ هزار نسخه بروشور و ۴۰ بنر و مصاحبه مطبوعاتی و صداوسیما برای اطلاع‌رسانی پیرامون اجرای این طرح تأکید کرد: اطلاع‌رسانی در زمینه چگونگی عملکرد کارت پارک‌های هوشمند صورت گرفته و حتی برای ساکنان منازل مسکونی فاقد پارکینگ در مناطق پرترافیک، کارت پارک رایگان صادر می‌شود.

یک وکیل حقوق عمومی مطلع از عملکرد کارت پارک‌های حاشیه‌ای نیز به خبرنگار ایسنا گفت: اجرای این طرح برای مدیریت شهری و رفاه حال شهروندان مزایای بسیاری در پی خواهد داشت، اما در نحوه اجرای آن، ابهام‌هایی وجود دارد که باید مشخص شود.

علی بختیاری اظهار کرد: در مناطق کوهپایه‌ای و تفرجگاه‌ها گرفتن هزینه پارک جایز نیست و این مطلب باید مورد توجه شهرداری قرار گیرد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار