در دوران نهضت اسلامی، مسجد به عنوان پایگاهی برای مبارزه با رژیم پهلوی به حساب می‌آمد و اغلب حرکت‌ها و تظاهرات مردمی از مساجد ساماندهی می‌شد.
کد خبر: ۶۳۲۹۴۰
تاریخ انتشار: ۳۰ تير ۱۳۹۷ - ۱۵:۱۴ 21 July 2018

به گزارش تابناک : حجت‌الاسلام احمد سالک کاشانی در کتاب خاطرات خود که توسط مرکز اسناد انقلاب اسلامی منتشر شده درباره نقش مساجد در ساماندهی مبارزات مردم اصفهان علیه رژیم پهلوی می‌گوید: یکى از اقدامات انقلابیون اصفهان در دوران مبارزه با رژیم پهلوی این بود که مساجد اصفهان را به وسیله‌ جلسات آموزش و تفسیر قرآن احیا نماییم، بنابراین در هر مسجدى یک هسته‌ 3 تا 5 نفره از نیروهاى جوان و نوجوان که از نظر سطح علمى در دبیرستان خودشان بالا بودند، انتخاب مى‌شدند و براى آن عده بحث قرآنى آغاز مى‌شد.

برنامه‌ جلسات قرآن به این شکل بود که ابتدا تمامى دوستان قرآن را قرائت و بعد بحث تجوید گفته مى‌شد و گوینده‌اى که از طرف آن هیأت پنج نفره و یا جلسه‌ رابطان مى‌آمد از حاضران سؤال مى‌کرد و بعد سخنران جلسه موضوع جلسه را به بحث و بررسى مى‌گذاشت؛ سپس دوستان موظف بودند مطالبى را که در جلسه مطرح مى‌شد یادداشت کنند.

در آن زمان اداره‌ 13 هسته از این هسته‌هاى 5 نفره‌ مساجد بر عهده‌ من بود و من نیز با شهید مظلوم آیت‌الله دکتر بهشتى به‌طور مستقیم در تماس بودم.

گاهى اتفاق مى‌افتاد که در یک مسجد حدود 160 نوجوان و جوان شرکت مى‌کردند، اما فشار اصلى و مخاطب واقعى ما فقط روى هسته‌هاى پنج نفره‌اى بود که در آن مساجد شکل گرفته بود.

در حقیقت در اصفهان حدود 80 جلسه‌ پنج نفره شامل 400 نفر نیروى واقعاً زبده وجود داشتند که علاقه‌مند به روحانیت و به قدرى آماده بودند که فقط منتظر صدور فرمانى براى انجام کار بودند.

علاوه بر این‌ها، تربیت چنین نیروهایى واقعاً موضوع مهمى بود، البته این جلسات علاوه بر آثارى که در بین افراد جلسه داشت، آثار بیرونى نیز داشت و همه شهر با این جلسات به صف مبارزه با رژیم پهلوی پیوستند.

همچنین توانسته بودیم در طایفه‌هاى سرشناس و مهم شهر مثل طایفه‌ موحدیان‌ها، طایفه‌ بانکى‌ها و طوایف دیگر شهر از طریق تشکیل هسته‌هاى 5 نفرى در مساجد نفوذ کنیم و با جوان‌هاى آن طوایف از طریق ترتیب جلسات مذاکره و دادن اطلاعیه ارتباط برقرار کنیم.

اما از این جهت تضادهایى بین نسل جوان با بزرگ‌ترها در بین خانواده‌هاى آنان ایجاد شده بود، بچه‌ها به دلیل شرایط خاص جوانى و نوجوانى خودشان علاقه‌مند به حرکت و تحرک اجتماعى، به‌ خصوص مبارزاتى بودند و خانواده‌ها و پدر و مادرها هم از آن قدرت کاذبى که شاه به وجود آورده بود ترس و واهمه داشتند.

در حقیقت درگیرى بین خانواده‌ها به وجود آمده بود و ما هم در این موقعیت بین آن‌ها رساله‌ حضرت امام خمینى(ره)، کتاب جهاد اکبر حضرت امام(ره) و کتب دیگر که نسل جوان را هدایت و به مبارزه تحریک مى‌کرد توزیع مى‌کردیم، که این ارتباط مستمر با آن‌ها توانسته بود در برخى طوایف حرکت‌هایى در مخالفت با رژیم پهلوى به‌وجود آورد.

 

 

منبع : فارس

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار