رئیس اتاق بازرگانی آبادان:
رئیس اتاق بازرگانی آبادان گفت: در کنار سیاست‌های نظام بانکی، عملکرد و نگاه سازمان حمایتی تأمین اجتماعی نیز مشکل بزرگ دیگری است که نَفَسِ کارگاه‌های تولیدی جوان را می‌گیرد و باید قوانین موجود بازنگری شود.
کد خبر: ۶۳۲۴۵۴
تاریخ انتشار: ۳۱ تير ۱۳۹۷ - ۱۳:۵۴ 22 July 2018

مسعود خیاط زاده با تأکید بر لزوم توجه نهادهای حمایتی نظیر بانک‌ها و تامین‌اجتماعی از بنگاه‌های کوچک و متوسط، اظهار کرد: این‌ بنگاه‌ها به‌عنوان محرک اصلی شکوفایی و رشد اقتصادی کشور هستند و باید از آن‌ها حمایت شود.

رئیس اتاق بازرگانی آبادان گفت: در بیشتر کشورهای توسعه‌یافته جهان، اتخاذ سیاست‌های مربوط به حمایت از بنگاه‌های اقتصادی کوچک و متوسط به‌منظور افزایش رشد، ایجاد درآمد و اشتغال و حتی کاهش فقر از مهم‌ترین اولویت‌های اقتصادی- اجتماعی دولت‌ها محسوب می‌شود.

وی با بیان ویژگی‌های حیاتی بنگاه‌های کوچک و متوسط افز.د: انعطاف‌پذیری در مقابل تغییرات بازار و محیط، به نتیجه رسیدن سریع فعالیت‌ها و ابتکار عمل افراد در این بنگاه‌ها، برخورداری کارکنان این شرکت‌ها از انگیزه بالا، سرمایه اولیه محدود موردنیاز این بنگاه‌ها و محرک اصلی تحقق کارآفرینی این بنگاه‌ها را به مهم‌ترین عامل رشد، نوآوری و تحرک اقتصادی و توسعه کشورها، به‌ویژه کشورهای در حال توسعه و یاری‌دهنده آن‌ها در مرحله گذار اقتصادی تبدیل کرده است.

خیاط زاده بیان کرد: در الگوی رشد و توسعه اقتصادی کشورهای پیشرفته نظیر اروپا و شرق آسیا شاهد ظهور و رشد بی‌سابقه بنگاه‌های اقتصادی کوچک و متوسط تولیدی و خدماتی هستیم که این امر نشان‌دهنده جایگاه ویژه و تأثیرگذار این نوع از کسب‌وکار در طراوت و نشاط اقتصادی دارد.

مدیر اقتصادی بخش خصوصی آبادان در بحث نظام بانکی بیان کرد: در کشور ما به دلیل آنچه حاکمیت بلاقید نظام بانکی بر کلیه فعالیت‌ها از یک‌سو و از سویی دیگر سیاست‌های خودخواهانه بانک‌ها در ارائه تسهیلات به واحدهای تولیدی و نیز شرایط غیرمنطقی بانک‌ها نظیر نرخ بالای سود که حتی 14 یا 18 درصد اعلام‌شده نیز نیست و با اندکی تأمل می‌توان آن را بالای 40 درصد ارزیابی و محاسبه کرد؛ چگونه می‌توان دل خوش داشت که واحدهای تولیدی کوچک و متوسط نوپا و جوان جان بگیرند؟.

عضو شورای راهبردی اقتصادی منطقه آزاد اروند افزود: در کنار سیاست‌های نظام بانکی، عملکرد و نگاه سازمان حمایتی تأمین اجتماعی نیز مشکل بزرگ دیگری است که نَفَسِ کارگاه‌های تولیدی جوان را می‌گیرد و باید قوانین موجود مورد بازنگری قرار گیرد.

خیاط زاده با اشاره به محصول استراتژیک خرما در منطقه آبادان و تولید 70 هزار تنی آن در سال افزود: بخشی از خرمای آبادان به کشورهای دیگر صادر می‌شود اما اگر کارگاه‌های کوچک فرآوری و محصولات جانبی خرما در روستاهای منطقه مورد حمایت سیستم بانکی قرار بگیرند علاوه بر توسعهٔ کسب‌وکار؛ ارزش‌افزوده چشمگیری نصیب منطقه و به‌تبع آن مردم می‌شود.

وی گفت: دولت اگر می‌خواهد نبض اقتصاد را به حال طبیعی خود بازگرداند تنها یک راه دارد و آن؛ توجه و حمایت از بنگاه‌های کوچک و متوسط اقتصادی است تا از این رهگذر علاوه بر ایجاد اشتغال؛ کالاهای بیشتری تولیدشده و از اقتصاد متکی به نفت فاصله بگیریم.

 

منبع: فارس

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار