مدیر کل سازمان بهزیستی کرمانشاه گفت:هشت درصد جمعیت استان که به هر دلیل دچار فقر و در کنار آن معلولیت یا آسیب اجتماعی هستند تحت پوشش بهزیستی قرار دارند که رقم بزرگی است.
کد خبر: ۶۳۱۲۷۹
تاریخ انتشار: ۲۵ تير ۱۳۹۷ - ۱۱:۱۳ 16 July 2018

به گزارش خبرنگار تابناک، دکتر امید قادری در نشست خبری که سالن اجتماعات سازمان بهزیستی برگزار شد افزود:  سازمان بهزیستی در سال ۱۳۵۹ در راستای اهداف انقلاب اسلامی در رسیدگی به افراد کم درآمد و بی بضاعت که در کنار فقر با مشکلات جسمی و معضلات اجتماعی هم گریبانگیر هستند، تشکیل شد.

وی خاطر نشان کرد:در حال حاضر ۱۳۲ هزار و ۶۷ نفر بصورت مستقیم تحت پوشش بهزیستی استان بوده و از خدمات این نهاد بهره می‌گیرند.

مدیر کل بهزیستی استان کرمانشاه اظهار داشت:متاسفانه میزان معلولیت در کرمانشاه بیش از نرم کشوری است که با تحقیقات صورت گرفته مشخص شد علت عمده آن به آسیب‌های ناشی از جنگ تحمیلی مربوط می‌شود و همین امر باعث شده که بیشترین آمار معلولیت و عقب ماندگی ذهنی را در منطقه قصرشیرین داشته باشیم.

قادری تصریح کرد: ۳۸۰۶ نفر  معلول به صورت شبانه روزی در مراکز مختلف بهزیستی نگهداری می‌شوند که از این تعداد ۲۹۶۱ نفر معلول و یا سالمند هستد، ۶۵۰ نفر معتاد و ۱۹۵ مورد نیز کودک هستند.

وی افزود: هم اکنون ۳۷ هزار معلول در استان تحت پوشش بهزیستی هستند که از این تعداد ۱۴ هزار و ۲۴۷ نفر معلول جسمی و حرکتی، ۹۶۲۱ نفر معلول ذهنی، ۶۲۴۷ نفر معلول شنوایی، ۴۶۴۶ معلول بینایی، ۲۸۸۱ معلول روانی و ۱۷۸ نفر معلول صوت و گفتار هستند.

وی ابراز داشت:طبق بررسی صورت گرفته میزان معلولیت در شهرستان‌های قصرشیرین، ثلاث‌باباجانی و سرپل‌ذهاب بیش از دیگر نقاط استان است که عمده آن نیز معلولیت‌های ذهنی است که علت آن طبق بررسی صورت گرفته به عوارض ناشی از جنگ تحمیلی مربوط می‌شود.

به گفته این مسئول، دو کارگاه اشتغالزایی برای معلولین ذهنی استان به شکل تخصصی درحال فعالیت است.

قادری اذعان داشت:تا کنون ۱۵۶ کودک مبتلا به اُتیسم در استان شناسایی شده و امسال نیز طرح غربالگری اتیسم در حال انجام است تا تعداد دقیق مبتلایان اتیسم مشخص شود.

وی گفت:در حال حاضر ۳۰۵ مهدکودک در استان در حال فعالیت هستند که از این تعداد ۱۹۸ مهدکودک شهری و ۱۰۷ مهد روستایی با جمعیت ۲۲ هزار و ۱۰۶ کودک در مراکز مهد استان در حال ارایه خدمات هستند.

مدیر کل سازمان بهزیستی استان ابراز داشت: با توجه به اینکه در حال حاضرسه گرمخانه در سطح شهر کرمانشاه در حال فعالیت است، اما بحث سرپناه و گرمخانه با شهرداری‌هاست، که با توجه به عدم توفیق شهرداری کرمانشاه در این موضوع، بهزیستی از سال‌های گذشته در این زمینه ورود کرده و هم اکنون سه سرپناه شبانه در سطح کرمانشاه داریم که به ۲۸۷ بی خانمان خدمات می‌دهد.

به گفته وی، این سرپناه‌ها از ساعت ۸ شب و تا ساعت ۷ صبح مهیای پذیرش افراد کارتون خواب هستند و خدمات بهداشتی و مشاوره و آموزش و یک وعده غذای گرم به این افراد ارائه می‌دهد.

مدیرکل بهزیستی استان کرمانشاه عنوان کرد:در حال حاضر ۶۳۲ مرکز تحت نظر بهزیستی در استان فعالیت دارند که عمدتا افراد آسیب پذیر به این مراکز مراجعه می‌کنند و کوچکترین اتفاقی می‌تواند فاجعه آفرین باشد، بنابراین نظارت بر این مراکز بسیار دشوار است.

ایشان افزودند:خوشبختانه ۹۵ درصد زیرساخت‌های بهزیستی استان سال گذشته تکمیل شده است.

قادری گفت:در راستای فرمایشات مقام معظم رهبری و تاکیدات مداوم ایشان بر بحث مقابله با آسیب‌های اجتماعی با اقدامات صورت گرفته از اردیبهشت‌ماه سال گذشته تا کنون آسیب‌های اجتماعی استان سیر کاهشی به خود گرفته‌اند.

وی تصریح کرد: هم اکنون در بحث اعتیاد از استان‌های با شیوع مصرف زیاد خارج شده و در رده استان‌های با شیوع متوسط هستیم و در بحث آمار مرگ و میر معتادان با اقدامات صورت گرفته ۳۰ درصد کاهش داشته ودر بحث طلاق با همکاری دادگستری مقرر شده زوج‌های در آستانه طلاق پیش از دادگاه در اختیار مشاورین خانواده قرار گیرند که این کار منجر به سازش ۲۰ درصدی پرونده‌های طلاق استان در سال گذشته شده است.

وی  اظهار داشت:یکی از کار‌های بزرگ در زلزله آبان سال گذشته بازسازی روحی و روانی زلزله زدگان بود و در این راستا تیم‌های مشاوره به مناطق مختلف اعزام و بیش از ۹۱ هزار نفر از نظر روحی و روانی غربالگری شدند و در حال حاضر ۹۱ روانشناس تا پایان سال جاری در این مناطق مستقر خواهند بود.

این مسئول خاطرنشان کرد: در زلزله اخیر ۱۱۸ معلول جدید به خانواده بهزیستی اضافه شد، همچنین ۱۸۸ زن بی سرپرست و ۶۷ کودک یتیم نیز در این زلزله تحت پوشش بهزیستی درآمدند.

 


 

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار