رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران با بیان اینکه صادرات طلا و جواهر طی ۷ سال گذشته در حد صفر بوده است، گفت: همچنین واردات شمش و مواد اولیه صفر بوده است.
کد خبر: ۶۳۰۵۱۲
تاریخ انتشار: ۲۴ تير ۱۳۹۷ - ۱۵:۴۷ 15 July 2018

به گزارش تابناک اصفهان : ابراهیم محمدولی ظهر امروز در همایش فرصت‌ها و چالش‌های صنعت طلا و جواهر کشور اظهار داشت: مشکلات و موانع بسیاری بر سر راه صنعت طلا و جواهر است و این مشکلات از زبان مسئولان طلا و صنعت و معدن عنوان شده اما در این راستا گوش شنوایی نبوده است.

وی افزود: یکی از مشکلات عدیده در صنعت طلا و جواهر بحث ارزش افزوده است که آثار رکودی را در صنعت طلا و بخش تولید طی 8 سال گذشته تاکنون به وجود آوردهy در این راستا تعداد قابل توجهی از واحدهای صنفی در کل کشور به اجبار تعطیل کردند چرا که توانایی ادامه کار نداشتند.

رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران با اشاره به مواد اولیه که مشکل اصلی در صنعت طلا و جواهر است، گفت: واردات شمش به داخل کشور شامل 9 درصد ارزش افزوده بوده که رغبت را از تولیدکننده و واردکننده گرفته است.

وی با بیان اینکه هزینه صنعت طلا و جواهر بسیار بالا است، گفت: این هزینه بالا به این دلیل است که حدود 70 تا 80 درصد مواد و ابزارآلات مصرفی وارداتی است.

محمدولی بیان کرد: رکود عجیبی در صنعت طلا و جواهر طی 4 سال اخیر به ویژه در سال جاری حاکم شده است که امیدواریم مسئولان با کمک مجموعه‌های مرتبط، صنعت طلا را از رکود به وجود آمده نجات دهند.

وی گفت: صنعت طلا در بخش هنر و تولید می‌تواند حرف‌های زیادی برای گفتن داشته باشد همچنین اشتغال‌زایی را افزایش داده و ارزآوری بالایی داشته باشد به شرط آنکه نگاه‌های منفی در صنعت طلا به نگاه مثبت تغییر کند.

رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران تصریح کرد: تولید طلا در کشور باید به بخش خصوصی سپرده شود و اگر در این راستا بخش خصوصی دخیل شده و چالش‌های موجود در صنعت طلا را برطرف کند این صنعت می‌تواند نجات پیدا کند.

ارزش افزوده سد راه تولید طلا در کشور است

وی با بیان اینکه صنعت طلا و جواهر هیچ از دولت نمی‌خواهد، گفت: این صنعت با قابلیت‌های بسیاری که دارد، می‌تواند دغدغه‌های مالی در بحث سکه و صادرات را برطرف کند.

محمدولی با بیان اینکه ارزش افزوده سد راه تولید طلا در کشور است، خاطرنشان کرد: اتحادیه‌ها و تشکل‌های صنفی طی 4 سال گذشته در راستای بحث ارزش افزوده تلاش‌های بسیاری کردند تا ارزش افزوده از صنعت طلا  جواهر حذف شود اما متأسفانه این اقدام پشت درهای مجلس گیر کرده است.

وی گفت: صادرات طلا و جواهر طی 7 سال گذشته در حد صفر بوده است همچنین واردات شمش و مواداولیه صفر بوده است.

نگاه مسئولان به صنعت طلا و جواهر تغییر کند

مدیرعامل شرکت نمایشگاه های بین المللی استان اصفهان در ادامه این همایش با بیان اینکه در شرایط حساس و دشوار کنونی باید نگاه مسئولان به صنعت طلا و جواهر تغییر کند، گفت: اصفهان، قطب طلای کشور از امروز میزبان دوازدهمین نمایشگاه بین‌المللی صنعت فلزات گرانبها، طلا و سنگ‌های قیمتی است.

علی یارمحمدیان افزود: این نمایشگاه در حالی برگزار می‌شود که صنعت و بازار مرتبط با طلا، فلزات گرانبها و سنگ‌های قیمتی با مشکلات عدیده‌ای دست به گریبان است.

وی تصریح کرد: ریشه بخشی از این مشکلات، نوسانات و وضعیت نامطلوب اقتصادی است که کشور را در بر گرفته و باید برای آن چاره‌ای اندیشیده شود.

مدیرعامل شرکت نمایشگاه‌های بین‌المللی استان اصفهان ادامه داد: با وجود تمامی این مشکلات، می‌توان نمایشگاه را نقطه‌ آغازی برای «تحول» در عرصه اقتصادی عنوان کرد، همچنین امروز همه می‌دانند که اصفهان پایتخت شناخته شده صنعت طلای ایران اسلامی است و نمایشگاهی که در آن برگزار می‌شود از اهمیت بسیاری برخوردار است.

وی با بیان اینکه نکته ضروری و قابل استفاده دیگر آن است که در شرایط حساس و دشوار کنونی، نگاه مسئولان به صنعت طلا و جواهر تغییر کند، اضافه کرد: اگر به تأثیرگذاری این هنر ـ صنعت در اقتصاد کشور اعتقاد داشته باشیم، می‌توان شرایطی ایجاد کرد که با استفاده از توانمندی‌های فعالان این بخش، نیاز اقتصاد کشور به نفت از میان برداشته شود و ایران عنوان یکی از معتبرترین صادرکنندگان طلای جهان را به خود اختصاص دهد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار