امروز با حمایت بی، چون و چرای دولت، ورود خیران در عرصه مدرسه سازی و خیز بلند بنیاد برکت در آبادانی فضا‌های آموزشی، بزودی بخاری‌های نفتی از مدارس استان همدان رخت برمی بندد و دیگر شاهد حوادث ناگوار برای دانش آموزان نخواهیم بود.
کد خبر: ۶۳۰۲۴۴
تاریخ انتشار: ۲۴ تير ۱۳۹۷ - ۰۹:۴۵ 15 July 2018
امروز با حمایت بی، چون و چرای دولت، ورود خیران در عرصه مدرسه سازی و خیز بلند بنیاد برکت در آبادانی فضا‌های آموزشی، بزودی بخاری‌های نفتی از مدارس استان همدان رخت برمی بندد و دیگر شاهد حوادث ناگوار برای دانش آموزان نخواهیم بود.

به گزارش ایرنا، در عرصه‌ای که علم و تکنولوژی در گام نخست ایران زمین ایستاده، وجود بخاری‌های نفت سوز در مدارس شاید خوشایند نباشد، اما همدان تنها یک گام برای خداحافظی مدارسش با بخاری‌های نفتی فاصله دارد.

طبق اعلام اداره کل نوسازی و تجهیز مدارس همدان، تنها یک درصد از مدارس این استان معادل ۴۱ مدرسه نفت سوز است و امیدوار به اینکه امسال بتواند این یک درصد را به صفر رسانده و از تکنولوژی تولید استان برای این مدارس بهره گیرد.

در این چارچوب با حمایت محمدناصر نیکبخت استاندار همدان و سیاست گذاری‌های انجام شده در این حوزه، مقدمات خرید ۲ هزار و ۷۰۰ دستگاه بخاری کم مصرف هرمتیک گازسوز برای مدارس استان انجام شده است.

با کسب این معدل، استان همدان در استاندارد سازی سیستم گرمایشی مدارس جزو استان‌های پیشرو در کشور به شمار می‌رود و با این اقدامات حال مدارس از نظر گرمایشی خوب است.

در این میان، اما نقش اثرگذار نمایندگان مجلس در کمیسیون تلفیق بودجه و تلاش دولت در جذب اعتبارات لازم برای استاندارد سازی سیستم گرمایشی مدارس را نمی‌توان نادیده گرفت، نقشی که مدیر کل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس همدان این تلاش‌ها را شایسته تقدیر دانست و گفت: اگر این اعتبارات نبود، پیش بینی می‌کردیم شین آباد‌های متعددی در کشور اتفاق بیفتد.

فرزاد تیموری در نشست بررسی مشکلات اماکن آموزشی و ورزشی ملایر با حضور نمایندگان مردم ملایر در مجلس این نوید را داد که سال جاری نیز اعتبارات خوبی در این راستا پیش بینی شده است تا پایانی بر نفت سوز بودن بخاری‌های مدارس استان باشد.

وی بیان کرد: در حال حاضر سیستم گرمایشی ۶۹ درصد از مدارس استان همدان به صورت شوفاژ و پکیج، ۳۰ درصد بخاری‌های گازی و تنها یک درصد با ۴۱ مدرسه نفت سوز است.

تیموری ادامه داد: با وجود تلاش‌های انجام شده در سال‌های گذشته، ۳۲۳ مدرسه در سطح استان همدان از سوخت نفت سفید برای گرمایش استفاده می‌کردند که با پیگیری‌های مجدانه سال گذشته از این تعداد ۲۸۲ مدرسه نوع گرمایش آن‌ها به گازسوز تبدیل شد.

وی افزود: ۴۱ مدرسه باقیمانده که سیستم گرمایشی آن‌ها به صورت نفت سوز است، در روستا‌هایی واقع شده اند که یا فاقد گاز هستند و یا مدرسه به صورت کانکس است.

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس همدان گفت: از این تعداد ۲۸ مدرسه در شهر ملایر، هفت مدرسه در سامن و ۶ مدرسه در جوکار نفت سوز است که تاکنون تمامی این مدارس جز سه مدرسه در شهر ملایر و یک مورد در جوکار گازسوز شده اند.

تیموری یادآور شد: در مجموع در این شهرستان تنها چهار مدرسه سیستم گرمایشی آن‌ها به صورت نفت سوز است که امیدواریم تا پایان سال سیستم گرمایشی نفتی از این مدارس برچیده شود.

** بنیاد برکت ۶۶ مدرسه در استان همدان ساخت

وی خواستار ورود جدی خیران در حوزه تکمیل فضا‌ها و اماکن آموزشی این استان شد و بیان کرد: در حال حاضر اکثر مدارس روستایی ما نیاز به دیوار کشی و تجهیز سرویس‌های بهداشتی دارند که از خیران تقاضای کمک داریم.

وی همچنین به نقش اثرگذار و مثبت بنیاد برکت در این استان اشاره و اظهار داشت: تاکنون بنیاد برکت ۶۶ مدرسه در استان همدان ساخته است که در این زمینه جزء استان‌های پیشرو در کشور هستیم.

تیموری اضافه کرد: بنیاد برکت در شهرستان ملایر نیز سه طرح آموزشی را در روستا‌های زمان آباد، اسلام آباد و دوریجان سامن اجرا کرده است و چند طرح دیگر نیز برای اجرا معرفی شده است.

وی اولویت سازمان نوسازی مدارس را تکمیل و بهره برداری از طرح‌های نیمه کاره عنوان کرد و افزود: بنا نداریم طرح جدیدی را شروع کنیم.

تیموری ضمن تقدیر از تلاش‌های بی دریغ نمایندگان ملایر در جذب اعتبارات گفت: امروز با کمک و حمایت نمایندگان مجلس، بنیاد برکت و خیران توانستیم طرح‌های زیادی را به بهره برداری برسانیم.

وی بیان کرد: ۹ طرح ورزشی این شهرستان در روستا‌های کمری، ازناو، رضوانکده، آورزمان، آخوندی، انوج، علوی و استخر شنا و سالن ورزشی استثنایی ملایر به صورت نیمه کاره رها شده بود که با پیگیری‌های انجام شده این طرح‌ها تامین اعتبار شد و در دست اجرا است.

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس همدان افزود: در مجموع ۳۲ طرح ورزشی را با هماهنگی اداره کل آموزش و پرورش استان به استانداری همدان اعلام کردیم تا واگذار شود، اما به دلیل درآمد زا نبودن و هزینه‌های بالا برای نگهداری، کسی متقاضی بهره برداری از این طرح‌ها نیست.

تیموری همچنین به تکمیل طرح‌های نیمه کاره در سال تحصیلی جدید اشاره کرد و گفت: امسال مدرسه دخترانه ۱۴ کلاسه شهرک ولیعصر (عج)، مدرسه ۹ کلاسه اسلامشهر آق گل و مدرسه روستای آورزمان از محل بنیاد برکت تکمیل می‌شود.

** خیران ملایر پیشتاز در امر مدرسه سازی

نماینده مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی نیز پایان دادن به مدارس نفت سوز را امری ضروری برشمرد و افزود: در این راه از هیچ تلاشی دریغ نمی‌کنیم.

محمد کاظمی خواستار ورود جدی خیران و کمک به تکمیل و تجهیز مدارس به ویژه روستایی شد و بیان کرد: با استفاده از ظرفیت خیران محلی می‌توان دیوارکشی و سرویس‌های بهداشتی مدارس روستایی را تکمیل کرد.

وی ملایر را در امر ساخت مدارس خیرساز پیشتاز استان همدان دانست و ادامه داد: علاوه بر حضور خیران، با بنیاد برکت نیز رایزنی کردیم که حدود ۶ مدرسه را در این شهرستان در دست ساخت دارند و عملیات ساخت ۶ مدرسه دیگر را نیز در سال جاری آغاز می‌کنند.

کاظمی خواستار تکمیل و تجهیز سینما فرهنگیان ملایر و اردوگاه فجر شد و گفت: بسیاری از روستا‌های این شهرستان نیاز‌های جدی در حوزه فضا‌ها و اماکن آموزشی و ورزشی دارند که اگر مرتفع نشوند، شاهد افزایش سیل مهاجرت روستاییان به شهر‌ها هستیم.

** توسعه زیرساخت‌های ورزشی مانعی برای مهاجرت

دیگر نماینده مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی نیز بیان کرد: زیرساخت‌های فضای ورزشی در روستا‌ها باید ایجاد و توسعه یابد تا شاهد ماندگاری مردم در روستا‌ها باشیم.

حجت الاسلام احد آزادیخواه استفاده از ظرفیت خیران و بنیاد برکت برای تکمیل فضا‌های آموزشی را امری ضرروی دانست و افزود: اداره کل نوسازی و تجهیز مدارس استان در تکمیل سالن‌های ورزشی روستایی این شهرستان اقدامات جدی داشته باشد.

وی با تاکید بر تکمیل فضا‌های آموزشی و ورزشی آموزش و پرورش این شهرستان ادامه داد: در کمیسیون تلفیق مجلس تلاش زیادی انجام دادیم تا بتوانیم اعتبارات لازم برای آموزش و پرورش به ویژه استانداردسازی سیستم گرمایشی مدارس جذب کنیم.

وی تاکید کرد: چندین طرح ورزشی و آموزشی در روستا‌های ملایر با پیشرفت فیزیکی بالای ۹۰ درصد بلاتکلیف باقی مانده است که امسال باید به نتیجه مطلوب برسد.

حجت الاسلام آزادیخواه خواستار تشکیل جلسه‌ای مشترک با حضور مدیر کل نوسازی مدارس استان، بنیاد برکت و نمایندگان ملایر شد و افزود: در این زمینه پروژه‌های پیشنهادی نیمه کاره و اولویت‌های شهرستان را باید شناسایی و احصا و به اتمام برسانیم.

معاون استاندار همدان و فرماندار ویژه ملایر نیز تجهیز و تکمیل مدارس شهرستان را یک نیاز جدی برشمرد و گفت: سهم خوبی از اعتبارات باید برای ملایر در نظر گرفته شود.

رضا قیاسی اظهار داشت: نیاز‌های مناطق آموزش و پرورش این شهرستان باید شناسایی و احصا شود تا بر اساس اولویت بتوانیم برای تکمیل این اماکن و فضا‌ها گام برداریم.

به گزارش ایرنا، شهرستان ملایر دارای سه منطقه آموزش و پرورش ملایر، سامن و جوکار است.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار