این روزها که پیک مصرف برق در حال رکوردزنی است، خاموشی‌های سراسری به صنایع خُرد، مراکز بهداشتی و درمانی و نیز بانک‌ها رسیده و مشکلات متعددی را برای مردم به‌وجود آورده است.
کد خبر: ۶۲۹۸۸۱
تاریخ انتشار: ۲۳ تير ۱۳۹۷ - ۱۱:۱۴ 14 July 2018

به گزارش تابناک : به‌نظر می‌رسد چالش‌های تابستانی ادامه دارد به‌گونه‌ای که در فصل تابستان هرسال استان اصفهان همچون شهرها و استان‌های دیگر کشور با مشکلات مختلفی روبه‌رو می‌شود.

امسال در کنار مشکل کم‌آبی در استان اصفهان کمبود برق به‌شدت احساس می‌شود، این در حالی است که مردم اصفهان علاوه بر خشکسالی که به سبب آن هوا هم گرم‌تر شده با کم‌آبی و کمبود برق بیش از گذشته دست و پنجه نرم کنند.

با شروع فصل گرما مشکل خاموشی برق هم در اصفهان آغاز شد، حال با گذشت بیش از 20 روز از آغاز فصل گرما شهروندان اصفهانی به ویژه کسبه بازار همچون سوپر مارکت‌ها و فروشگاه‌های زنجیره‌ای که محصولات خود را باید در یخچال نگهداری کنند تا فاسد نشود با مشکلات بزرگی روبه‌رو شدند.

اما آیا به راستی نمی‌توان برای معضل خاموشی برق راه چاره‌ای اندیشید‌؟ بی‌شک صنایع بیشترین برق را مصرف می‌کنند از این رو به گفته مسئولان برق منطقه‌ای اصفهان طرح‌های تشویقی برای صنایعی که حداقل مصرف را داشته و در این زمینه صرفه‌جویی‌های لازم را انجام می‌دهند، اندیشیده شده تا استان سهم کمتری در خاموشی‌ها داشته باشد.

اما به نظر می‌رسد این اقدام به تنهایی کافی نیست و باید چاره دیگری اندیشید تا حداقل همچون اردیبهشت سال 80 که کمبود برق و خاموشی‌ها در کشور مشکلات جدی را برای مردم به وجود آورده بود، صورت نگیرد.

فولاد مبارکه بزرگترین مصرف کننده برق در کشور است

مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه پیش‌تر در مصاحبه‌ای اعلام کرده بود که فولاد مبارکه بزرگترین مصرف کننده برق در کشور است.

بهرام سبحانی افزود: در حال حاضر سالانه 29 میلیون متر مکعب آب، 4.6 میلیون مگاوات ساعت برق مصرف می‌کند.

کاهش ساعات اداری به منظور صرفه‌جویی در مصرف برق

ساعات کار کلیه دستگاه‌های دولتی، بانک‌ها، شهردار‌‌ی‌ها و مؤسسات عمومی غیردولتی استان اصفهان همچون دیگر استان‌های دیگر کشور تا اطلاع ثانوی برای تمامی روزهای هفته از ساعت 6.30 تا 13.30 اعلام شد.

این تصمیم که توسط هیئت وزیران و با توجه به نامه شرکت توزیع برق استان و در راستای کاهش و صرفه‌جویی در مصرف برق ساعات کار اداری استان از روز شنبه 23 تیرماه تا اطلاع ثانوی برای تمامی روزهای هفته (شنبه تا پنج‌شنبه) از ساعت 6.30 تا 13.30 تعیین شده است.

اما متأسفانه نه تنها کاهش ساعات اداری و صرفه‌جویی مردم در کاهش خاموشی‌ها تأثیرگذار نبوده است بلکه به نظر می‌رسد خاموشی‌ها در شهرها و استان‌های کشور همچنان ادامه‌دار خواهد بود.

رکورد تاریخی مصرف برق کشور برای سومین بار شکست

چند روز گذشته پیک مصرف برق کشور در حالی به عدد بی‌سابقه 57 هزار و 97 مگاوات رسید که ظرفیت تولید برق تابستان امسال 58 هزار مگاوات است و ادامه روند هشداردهنده فعلی شبکه را در معرض خاموشی سراسری قرار داده است و تاکنون هیچ‌گاه مصرف برق کشور به این میزان نرسیده بود.

وزارت نیرو نیز پیش‌تر اعلام کرده بود که به رغم هشدارهای متعدد مسئولان وزارت نیرو و اجرای تمهیدات متعدد در کشور از جمله کاهش ساعات کاری ادارات برای صرفه‌جویی در مصرف برق، ولی همچنان پیک مصرف به رکورد زنی‌های بی‌سابقه خود ادامه می‌دهد و شبکه برق کشور را در وضعیت بحرانی قرار داده است.

به نظر می‌رسد قسمت عظیمی از برق تولیدی که توسط صنایع بزرگ مصرف می‌شود سبب اعتراضاتی از سوی صنایع خُرد شده است، که آیا این انصاف است تا صنایع کوچک فدای صنایع بزرگ شوند و تمامی برق در شرایطی که کشور با کمبود برق مواجه بوده درصنایع بزرگ مصرف شود؟

صنایع خُرد از خاموشی‌ها بانگ نارضایتی سر می‌دهند

یکی از شهروندان اصفهانی که در کار تولید کفش بوده که یکی از صنایع خرد به حساب می‌آید ضمن گلایه از خاموشی‌ها عنوان می‌کند: روزانه حدود 4 ساعت از وقت ما در کارخانه تلف می‌شود و تقریباً می‌توان گفت کارخانه رو به تعطیلی می‌رود چرا که در این مدت زمان، برق کارخانه قطع شده و پس از مدت طولانی که برق وصل می‌شود دیگر هیچ یک از کارگران انگیزه‌ای برای ادامه کار ندارند.

وی ادامه می‌دهد: دستگاه‌های ما همگی با برق کار می‌کنند از این رو شغل ما با برق رابطه مستقیم دارد و اگر خاموشی‌ها ادامه‌دار باشد قطعاً درآمد و فروش نخواهیم داشت و می‌توان گفت حدود 300 کارگری که در این کارخانه کوچک مشغول به فعالیت هستند، بیکار خواهند شد.

وزارت نیرو دلیل قرار گرفتن در شرایط بحرانی کنونی را افزایش مصرف انرژی در بخش خانگی‌، صنعتی و کشاورزی می‌داند، این در حالی است که پیشتر رضا اردکانیان وزیر نیرو اعلام کرده بود مصرف برق 6 هزار مگاوات بیشتر از تولید است.

علی رغم هشدارها و تمهیدات اندیشیده شده همچنان پیک مصرف در حال رکوردزنی است و شبکه برق کشور دچار فروپاشی شده است، بسیاری از کسبه در صنف‌های مختلف از مغازه‌های آبمیوه‌گیری و نانوایان گرفته تا ارائه خدمات اینترنتی و کامپیوتری به دلیل خاموشی‌های گسترده به ناچار دست از کار کشیدند.

نبود موتور برق در طول خاموشی‌ها خسارت‌های سنگینی به مرغداران وارد کرده است

خساراتی که در راستای خاموشی‌ها به صنعت و کارگاه‌های تولیدی وارد شده نیز قابل چشم‌پوشی نیست، به گونه‌ای که شنیده‌های مرغداران حکایت از این دارد که به دلیل قطع برق مرغداری‌هایی که به موتور برق مجهز نبودند مرغ‌های آن‌ها تلف شدند و خسارت‌های چندین میلیونی متوجه مرغداران و صنعت مرغداری شده است.

همچنین یکی دیگر از مشکلات این است که خاموشی‌ها به بانک‌ها هم کشیده است، بانک‌هایی که روزانه تنها با برق سروکار دارند.

در یکی از خیابان‌های اصفهان بانکی به چشم می‌خورد که ساعت 11 صبح تعطیل است، پرس‌وجوهای خبرنگار تسنیم حکایت از این دارد که به دلیل قطع برق بانک هم تعطیل شده است و معاملات بانکی و نیز نقل و انتقالات مالی مردم دچار مشکل شده است.

خاموشی برق به مراکز بهداشتی و درمانی هم کشیده شد

پدری که فرزند خود را به دلیل بیماری در یکی از بیمارستان‌های اصفهان بستری کرده بود، در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم گفت: حدود نیم ساعتی بود که برق بیمارستان قطع شده بود اما پس از گذشت این مدت برق اضطراری بیمارستان را متصل کردند اما این در حالی است که همه دستگاه‌ها از جمله دستگاه اکسیژن و کولرها را خاموش کردند و بیمار و همراه وی هم در دمای 40 درجه با این شرایط سخت و با مشکلات دست و پنجه نرم کردند.

درست است که این روزها با کمبود برق مواجه هستیم و باید در مصرف برق صرفه‌جویی شود و مسئولان هم به فکر تمهیدات لازم باشند تا مردم در این شرایط کنونی و با توجه به خشکسالی‌ها و گرمای هوا کمتر با مشکل کمبود برق دست و پنجه نرم کنند، اما حداقل مراکز درمانی و بهداشتی و مکان‌هایی که معیشت و سلامتی شهروندان به مصرف برق روزانه بستگی دارد، نباید با خاموشی‌ مواجه شوند چرا که ممکن است این خاموشی‌ها به ویژه در مراکز درمانی و نیز بانک‌ها مشکلات شهروندان را دوچندان کند.

 

 

منبع : تسنیم 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار