کشور عزیرمان ایران، یکی از کهن ترین کشورهای جهان است که از فرهنگی غنی و تمدنی با شکوه برخوردار است. ایران به دلیل واقع شدن در جغرافیایی خاص از تنوع آب و هوایی مشهوری برخوردار است. در کنار این مسائل جاذبه های تاریخی و طبیعی زیادی در ایران وجود دارد که هر بازدیدکننده ای را سر ذوق می آورد. اما به دلایلی این بهشت گردشگری جایگاه درخوری را نتوانسته است در صنعت گردشگری کسب نماید. شاید بتوان دلیل اصلی این موضوع را عدم شناخت و آگاهی کامل نسبت به این کشور پر جاذبه بدانیم. دومین دلیل این مهجور ماندن را می توان ایران هراسی دانست. ترسی که ابر قدرت ها در میان مردم جوامع خود ایجاد کرده اند. هر چند که بعد از توافق هسته ای، این حصار نامرئی در اطراف گردشگری ایران شکسته شد و حضور گردشگران خارجی در کشورمان تغییر چشم گیری پیدا کرد اما هنوز هم با جایگاه اصلی خود فاصله ای فاحش دارد. در میان گردشگرانی که عازم کشورمان شده اند هر قشری را می توان دید. از روزنامه نگاران به نام گرفته تا گردشگرانی که دستی بر قلم دارند و سفرنامه می نویسند. از خبرنگاران شبکه های معروف جهانی تا بازنشستگانی که به دنبال تجربه کردن محیط هایی نو هستند. این تنوع قشری در لابه لای مناطق دیدنی ایران سبب شده است که ایران هم چون نگینی درخشان نگاه ها را به سوی خود جلب کند. هر چند که جای جای ایران دارای جاذبه هایی بی نظیر است، اما برخی از جاهای دیدنی ایران برای مسافرت جذاب تر است.
کد خبر: ۶۲۹۴۹۸
تاریخ انتشار: ۲۱ تير ۱۳۹۷ - ۱۶:۱۱ 12 July 2018

 

نمایی از کشور ایران

نمایی از کشور ایران

 

دلیل اولیۀ سفر گردشگران خارجی به کشور ایران
تابناک فارس به نقل از همگردی:شاید بتوان به جرأت گفت که نخستین عاملی که گردشگران را به ایران می کشاند، فرهنگ غنی و متنوعی ایست که در وجب به وجب این خاک و سرزمین جریان دارد. این فرهنگ غنی در سنگ تراشیده های تخت جشمید، کتیبه های بیستون و کاشی کاری های اسلامی به وضوح قابل رویت است. نوزده اثر از مناطق دیدنی ایران به ثبت میراث جهانی یونسکو رسیده است. از بهترین جاذبه های گردشگری ایران که بگذریم، ایران پر است از مکان های دنجی که نیاز به شناخت و کاووش دارد. می توان به مکان هایی رفت که چهچه بلبلان سرو غذای اصیل ایرانی را دلچسب تر می سازد. همین مکان های خاص و بی نظیر است که ایران را در گردشگری شاخص تر ساخته است. حال کنار این جاذبه ها مناسبت های مخصوص کشور ایران را نیز مجسم کنید. این مناسبت ها که حال و هوایی متفاوت را در سراسر کشور منعکس می کند، برای اکثر گردشگران خاص و شگفت آور است. از جملۀ این مناسبت ها می توان به جشن نوروز اشاره کرد. دومین مراسمی که برای گردشگران جالب توجه است، آیین های کهن شب یلدا است. اما جشن ملی میهنی 22 بهمن (11 فوریه) نیز برای گرشگرانی که نسبت به ایران شناختی نسبی دارند جالب است. این جشن که به عنوان هویت فعلی ایران شناخته می شود، گردشگران را به خوبی با روحیۀ آزادی خواه ملت ایران آشنا می سازد.
در ایران گردشگران خارجی این فرصت را نیز دارند که علاوه بر تورهایی که در آن ها عضویت دارند در تورهای یک روزۀ داخلی نیز ثبت نام کنند و به بازدید از مکان هایی بروند که کمتر برای گردشگران خارجی و تورهای بین المللی شناخته شده است. همین حس کنجکاوی سبب شده است که اکثرا گردشگران لذت تورهای یک روزه را بچشند و به راحتی آن را از دست ندهند و به بازدید از جاذبه هایی بروند که هیچگاه از خاطرشان پاک نمی شود.

22 بهمن

22 بهمن

 

معرفی بهترین جاذبه های گردشگری ایران که برای گردشگران خارجی جذاب تر است
همان طور که پیش تر نیز اشاره شد برخی از مناطق دیدنی ایران بیش از جاذبه های دیگر برای گردشگران جالب توجه است. قصد داریم که در ادامه به معرفی بهترین جاذبه های گردشگری ایران، بهشت گردشگری جهان، بپردازیم.

شیراز و ارگ با شکوه کریم خان
در دل شهر تاریخی شیراز که در دوره سلطنت زندیه پایتخت کشورمان نیز بوده است، ارگی قد علم کرده است که مقرّ حکومت کریم خان زند و سایر پادشاهان زندیه بوده است. این ارگ که از نظر معماری بسیار خاص و بی مانند است، در طول سالهای 1154 تا 1155 هجری شمسی (1766 میلادی تا 1766 میلادی) بنا گشته است. دیواره های بیرونی این ارگ، کاملاً سبکی ایرانی دارد و مملؤ است از نقاشی ها و مینیاتورهای زیبایی است که چشم ها را به خود خیره می سازد. داخل ارگ نیز آکنده از درختان مرکباتی با قدمت چند ده ساله می باشد. علاوه بر محوطه سرسبز ارگ، حمام ها و بخش های مسکونی نیز در این عمارت به چشم می خورد. از طرفی میزان روشنایی قابل توجه ارگ، بسیار حرفه ای و مهندسی شده می باشد به نحوی که در طول روز نیازی به هیچ نور کمکی برای روشن کردن بخش مسکونی و حمام ها وجود ندارد. این جاذبۀ تاریخی یکی از بهترین جاذبه های گردشگری ایران است که چون آهنربا گردشگران را به سوی خود می کشاند. به شیراز به یکی از جاهای دیدنی ایران برای مسافرت و گردشگری سفر کنید و خاطره ها ثبت کنید.

ارگ کریم خانی

ارگ کریم خانی

 

نماد پایتخت کشور ایران، برج آزادی تهران
این برج که در سال 1349 هجری شمسی( 1971 میلادی) به همت مهندسان ایرانی علی الخصوص "حسین امانت" بنا شده است، در سراسر جهان به عنوان نماد پایتخت کشور ایران شناخته می شود. اگر چه در پایتخت ایران، شهر تهران از زیباترین جاهای دیدنی ایران برای مسافرت، برجی بلندتر و مدرن تر چون برج میلاد نیز در سال 1387 هجری شمسی (2009 میلادی) بنا شده است اما همچنان این برج آزادی است که تداعی کننده ایران و تهران است. این جاذبه معماری در گوشه گوشه ی حافظه تاریخی ایران جای دارد و به نوعی نماد ملی نیز شناخته می شود. در کنار همۀ این ویژگی ها، نمی توان از معماری ایرانی این بنا به راحتی بگذریم. شاید به همین خاطر است که هر گردشگری که قدم بر خاک ایران می گذارد و در خیابان های تهران و زیباترین مناطق دیدنی ایران گشت و گذار می کند با دیدن برج آزادی به وجد می آید و سعی می کند با لنز های مخصوصی که تصاویر را کشیده تر نشان می دهند "Fish Eye" تصویری از این برج ثبت و نگهداری کنند.

برج آزادی

برج آزادی

 

عالی قاپو، جاذبه ای بی نظیر در دل نصف جهان، اصفهان
در دیار نصف جهان، در ضلع غربی میدان تاریخی نقش جهان، عمارتی زیبا و چشم نواز واقع شده است که جزو شاخص ترین مناطق دیدنی ایران می باشد و در لیست میراث جهانی یونسکو نیز جای دارد. عالی قاپو همان عمارتی است که درباره اش سخن می گوییم. این عمارت که در زمان پادشاهی شاه عباس اول و در قرن شانزدهم الی هفدهم میلادی (از سال 978 هجری قمری تا 1038) بنا شده است همان مکانی است که نشان دهنده ظرافتی است که در اوج قدرت صفویه در میان هنرمندان این سلسله رایج بوده است. معنای این عمارت "ورودی بزرگ" است و در شش طبقه بنا گردیده است و دارای یک تالار موسیقی به رنگ قرمز می باشد و پر است از تزئینات خاصی که سبب می شود پژواک صدا بر دل و جان شنونده بنشیند. این عمارت را می توان از بهترین جاهای دیدنی ایران برای مسافرت دانست برای ثبت عکس هایی بی نظیر. مکانی که پر است از گچ بری های بی مثال که هر بیننده ای را میخکوب می کند. اگر شما هم ذوق عکاسی داشته باشید به خوبی می دانید که برای ثبت این همه زیبایی به صورت یک جا یک لنز عریض نیاز است تا چیزی از قلم نیفتد.

عمارت زیبای عالی قاپو

عمارت زیبای عالی قاپو

 

خانۀ بروجردی ها در شهر کاشان
این خانه از مناطق دیدنی ایران که متعلق به یکی از تاجران فرش می باشد در سال 1292 هجری قمری (قرن نوزدهم میلادی) پایه ریزی شده است و امروزه به عنوان دفتر سازمان میراث فرهنگی شهر کاشان به حیات خود ادامه می دهد. گرچه این محیط حالتی سازمانی به خود گرفته است اما گردشگران از سراسر جهان این فرصت را دارند که در پستو های این خانه قدم بزنند و از معماری چشم نواز و نقاشی های زیبا و گچ کاری های خاص آن لذت ببرید. نقاشی هایی که هنر دست هنرمندانی بزرگ نظیر کمال الملک است و به قرن سیزدهم و چهاردهم هجری شمسی( نوزدهم میلادی) باز می گردد. محال است که کسی رهسپار شهر کاشان شود و در کنار جاذبه های طبیعی و فرهنگی بی نظیر این شهر خانۀ بروجردی ها را فراموش کند.

خانۀ بروجردی ها

خانۀ بروجردی ها

 

باداب سورت جاذبه ای طبیعی به زلالی چشمه سار
از روی نقشه جغرافیایی که بخواهید باداب سورت را بیابید، باید قسمت های شمالی کشور ایران را بررسی کنید. در میان کوه های ناحیۀ شمالی کشورمان، این چشمۀ آب معدنی جریان دارد. چشمه که در نزدیکی روستای ارست واقع شده است، سرشار از املاح معدنی نیز "سولفور" و "نمک" می باشد. هر چند که این چشمه از نظر پزشکی و طبیعی دارای اهمیت می باشد اما آن چیز که باداب سورت را شاخص ساخته است انعکاس آسمان آبی است که شوق زندگی را به بازدیدکنندگان اش می دهد و همراه با جریانش بر روی زمین، امید را در رگ های همنشینان خود می دواند. اگر چه به دلیل بی مهری های اخیر نسبت به این چشمه، حال و روز آن چندان مساعد نیست و نیاز به توجه و رسیدگی بیشتر است اما باداب سورت همچنان هم دیدنی و بکر است. می شود دمی مهمان این همه زلالی شد و از زندگی ماشینی فاصله گرفت. اگر فقط عزمی برای دیدار این جاذبه وجود داشته باشد.

باداب سورت

باداب سورت

 

بازدید از هنری که سند اعتبار ایران است، کارگاه فرش بافی شیراز
می شود با قدم گذاشتن به جای جای ایران، شناخت، آن فرهنگ و هنری را که سند قدمت و شکوه ایران را امضا می کند. یکی از این مکان ها کارگاه های فرش بافی ایرانی است. این کارگاه ها که محل پدیدار شدن قدیمی ترین و با اهمیت ترین صنعت دستی ایران است، همه ساله میزان کسانی است که به دنبال ریشه های اصلی ایرانی در ریشه های قالی ها و فرش های ایرانی می گردند. یکی از خواستگاه های این هنر شهر شیراز است که در زمینه مرمت و بافت فرش فارسی ید طولایی دارد. کارگاه هایی که گویی زندگی بدون وقفه و با ریتمی شاد در ان جریان دارد. این مکان می تواند هر گردشگر خارجی را به خود جلب کند.

کارگاه فرش بافی

کارگاه فرش بافی

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار