رییس کمیسیون اقتصادی مجلس تأمین کالاهای اساسی و بررسی و نظارت بر این کالاها را از جمله پیشنهاداتی دانست که می تواند در شرایط فعلی به استان کمک کند اما متأسفانه خبر از صادرات این کالاها است.
کد خبر: ۶۲۹۴۸۰
تاریخ انتشار: ۲۱ تير ۱۳۹۷ - ۱۵:۴۹ 12 July 2018

دکتر محمدرضا پورابراهیمی، نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی، امروز(۲۱ تیر)در جلسه شورای اداری استان با اشاره به اینکه مهم ترین دلیل عدم ثبات در قیمت ها، تغییرات ناشی از نرخ ارز است و دولت در سیاست های ارزی، سیاست درستی اتخاذ نکرده است، افزود: نرخ ثابت ارز 4 هزار و 200 تومان که توسط دولت اعلام شد، اشتباه بود زیرا باعث می شود نرخ گذاری ثانویه در بازار شکل بگیرد و موجب افزایش غیرمنطقی قیمت کالاها می شود.

 وی بیان داشت: طبق جلسه ای که با حضور معاون اول رئیس جمهور برگزار شد، دولت به این نتیجه رسید که بازار اولیه و ثانویه را تشکیل دهد بدین شکل که در بازار اولیه به قیمت گذاری مناسب کالاهای مورد نیاز و اساسی مردم پرداخته شود و در بازار ثانویه به نرخ تعادلی ارز بر اساس عرضه و تقاضا جهت صادرات و کنترل و مدیریت کشور توجه شود.

 نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی با ارائه پیشنهاداتی، اظهار داشت: توجه به تأمین کالاهای اساسی استان، بررسی و نظارت بر کالاهای اساسی از جمله پیشنهاداتی است که می تواند در شرایط فعلی به استان کمک کند؛ متأسفانه خبرهایی از صادرات این کالاها به جهت سودی که دارد به گوش می رسد.

وی با بیان اینکه آمریکا و کشورهای مستکبر در تحریم های اقتصادی به دنبال انجام دو کار اساسی هستند که اولاً فروش نفت خام به صفر شود و ثانیاً مراودات بانکی را به حداقل برسانند و اینها برنامه ریزی شده است؛ گفت: انتقاد غیر کارشناسی در استان و کشور باید مدیریت کنیم چراکه جنگ روانی و اقتصادی به راه افتاده است.

رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: طی ابلاغیه ای در خصوص بدهی های کشاورزان استان، بانک ها در حال اقدام هستند هرچند برخی بانک ها هنوز اجرا نمی کنند که نیاز به پیگیری جدی دارد.

 محمدجواد فدایی، سرپرست استانداری کرمان هم اظهار داشت: ما با بانک ها {درباره اینکه تا دو ماه آینده حق پیگیری اجرائیه های بدهی کشاورزان را ندارند}به توافق رسیدیم اما مواردی مراجعه شده که بانک ها عمل نکردند لذا اسم آنها باید برخورد باید اعلام شود.

وی افزود: جلساتی در تهران در خصوص خشکسالی داشتیم که 11 میلیارد تومان برای آبرسانی در روستاها، دام و عشایر تخصیص داده شده است، کار آبرسانی نباد معطل شود، کار آب رسانی سیار به روستاها و عشایر و دام به هیچ وجه نباید معطل بماند.

فدایی با اشاره به اینکه در شورای اداری بنا بر این است که کاربردی باشد و از این شورا به تحول اداری برسیم، گفت: چند نوع گزارش باید داشته باشیم که طول جلسات هم بیشتر می شود که انواع گزارش ها شامل: موضوعات مشترک میان ادارات است همانند جلسه برق و مباحث مربوط به دام بود، گزارش ها مورد سوال مردم که از بسیاری از اداه جات سوال می شود، گزارش دستگاه، نوع سوم گزارش است و گزارش موضوعات خاص که به صورت اتفاقی دستگاه ها توضیح بدهند لذا دستگاه ها از قبل اعلام نمی شود ولی موضوع از قبل اعلام می شود.

 سرپرست استانداری کرمان اظهار داشت: سیاست ها و اولویت های دولت را باید توجه کنیم؛ اولولیت های کشور شامل اشتغال است که زمان نمی شناسد لذا همه دستگاه ها مسئول هستند، برخی دستگاه ها مسئولیت مستقیم دارند، کارورزی هم مهم است چراکه برخی جوانان در ابتدا به دنبال اشتغال نیستند بلکه مشغول به کار شوند.

 حسینی نژاد، مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان هم با اشاره به اینکه تولید ناخالص ملی در کشور 4/3 دهم درصد است که 39 درصد آن در اختیار صنعت، معدن و تجارت است، گفت: 70 هزار واحد صنفی در استان کرمان وجود دارد از طرف دیگر چالش هایی در برنامه های تنظیم بازار وجود دارد.

 وی با بیان این مطلب که در جلسات تنظیم بازار مدیریت واحدی برای تنظیم بازار شکل گرفته است، اظهار داشت: از جمله خروجی های جلسات تنظیم بازار می توان به قیمت گذاری واحد کالاها، تشکیل کمیته نرخ گذاری، اطلاع رسانی و ایجاد سامانه برای قیمت مرغ اشاره کرد؛ تأمین سبد خانواده هم به جهاد کشاورزی واگذار شده است.

منبع: شبستان

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار