کد خبر: ۶۲۹۳۶۸
تاریخ انتشار: ۲۱ تير ۱۳۹۷ - ۱۰:۵۵ 12 July 2018

«تصادف کامیون کشنده با وانت مزدا راننده کامیون را به کام مرگ برد»، «مرگ راننده 66 ساله در واژگونی مرگبار وانت پیکان»، «راننده سواری 206 قربانی برخورد با مینی بوس شد» و «واژگونی مرگبار وانت پیکان با 2 کشته و مصدوم»؛ این ها برش هایی از ترافیک حوادث و سوانح جاده ای در محور اسفراین - سنخواست بود که  روزنامه «خراسان شمالی» به روایت آن ها پرداخت تا تلنگری برای مسئولان و متولیان امر شود. آخرین بار که چهارشنبه گذشته راهی جاجرم شدم هر نقطه محور اسفراین – سنخواست برایم یادآور حادثه ای تلخ بود، جاده ای که فقط در 37 کیلومتر حوزه استحفاظی اسفراین 8 نقطه پرحادثه در آن شناسایی شده و سال گذشته 3 نقطه پرحادثه آن حوالی روستای چشمه خالد آباد حذف شد و جز آرام و آشکارسازی کار جدی و البته ریشه ای انجام نشده است.
نیازمند بازنگری
یکی از دهیاران روستاهای مجاور محور اسفراین – سنخواست با اشاره به این که همچنان کاستی های ترافیکی در این محور بیداد می کند، می گوید: متاسفانه به نظر می رسد این مسیر مورد غفلت مسئولان و متولیان حوزه ارتقای زیرساخت های راه قرار گرفته است.وی که  تمایلی به ذکر نام خود ندارد، با اشاره به این که سالانه تعدادی از هموطنان مان در حوادث و سوانح ترافیکی مرگبار در محور اسفراین – سنخواست جان شان را از دست می دهند، تصریح می کند: نبود شانه مناسب، کمبود گاردریل در مقاطع حادثه خیز و ارتفاع بالا از سطح جاده و شیب شیروانی تند از مواردی است که کماکان نیازمند بازنگری است. وی بیان می کند: بیش از نیمی از قربانیان تصادفات جاده های اسفراین مربوط به محور اسفراین – سنخواست است که بیش از پیش ضرورت توجه به تامین امنیت ترافیکی در این راه را هویدا می کند.
اقدام سطحی نه اصولی
یک شهروند اسفراینی با اشاره به این که تاکنون کار جدی برای اصلاح و مرمت محور اسفراین – سنخواست انجام نشده است، تلنگری به حوادث متعدد جاده ای در این مسیر می زند و اضافه می کند: نه این که در محور سنخواست – اسفراین کاری انجام نشده باشد ولی فعالیت های موجود سطحی است و اثرگذاری طولانی مدت نخواهد داشت و درمان ریشه ای قلمداد نمی شود.«حسین زاده» با اشاره به این که بیشتر تصادفات این محور ناشی از واژگونی در پی خستگی و خواب آلودگی است، بیان می کند: طول زیاد مسیر و همواری راه و نبود شیب شیروانی ملایم و ارتفاع زیاد محور از حریم جاده از مواردی است که خسارت های وارد شده جانی یا مالی را تا حد قابل توجهی افزایش می دهد.
اولویت های محور
یکی دیگر از شهروندان اسفراینی با اشاره به این که در تاریکی شب رانندگی در محور اسفراین – سنخواست به مراتب سخت تر است، اضافه می کند: نبود توقفگاه در ورودی آنتنی ها یا تقاطع های منتهی به محور اسفراین – سنخواست و تاریکی نسبتاً مطلق از مواردی است که خطر رانندگی شبانه را در این محور تشدید می کند. «محمدی» با اشاره به این که برای نقاط و مقاطع حادثه خیز این محور که بارها شاهد رخداد تصادفات مرگبار یا حتی واژگونی های منجر به فوت سرنشینان بوده ایم کار جدی انجام نشده است، خاطر نشان می کند: تامین روشنایی، اصلاح شیب شیروانی، نصب گاردریل، آشکارسازی نقاط و مقاطع حادثه خیز، آرام سازی و ایمن سازی مسیرهای آنتنی یا تقاطع های منتهی به محور اسفراین – سنخواست از مهم ترین مسائلی است که باید در دایره توجه مسئولان و متولیان امر قرار گیرد. وی تصریح می کند: واژگونی های متعدد در محور اسفراین – سنخواست بارها منجر به وقوع حوادث و سوانح غمباری شده و خانواده های بسیاری را داغدار و سیاه پوش کرده است.
نیاز اعتباری 20 میلیارد ریالی
پیشتر رئیس اداره راه و شهرسازی اسفراین که مدیریت دستگاه متولی نگهداری راه ها را عهده دار بود، گفته بود: اصلاح محور اسفراین – سنخواست اعتبار حدود 20 میلیارد ریال را می طلبد. «مجید علی اکبریان» تاکید کرده بود: اصلاح شیب شیروانی، نصب گاردریل، قرنیز پل ها و ابنیه فنی از مواردی است که باید در محور اسفراین – سنخواست مورد دقت نظر قرار گیرند.
8نقطه پر حادثه
پیش از این «ابراهیم ذاکری» رئیس اداره راهداری و حمل و نقل جاده ای اسفراین هم از شناسایی 8 نقطه پر حادثه در محور اسفراین – سنخواست خبر داده  و اضافه کرده بود: سال گذشته 3 نقطه پر حادثه در محور اسفراین – سنخواست حذف شد.
در همین باره، رئیس اداره راهداری و حمل و نقل جاده ای اسفراین با اشاره به این که اصلاح شیب شیروانی در بخش شمالی محور به صورت کلی صورت گرفته است، می گوید: در بخش جنوبی جاده اصلاح شیب شیروانی از ابتدای دوراهی تا سارمران انجام شده و پس از آن در حدود ۷ کیلومتر از نقاطی که شیب شیروانی آن ها نامناسب بود دیواره خاکی ایجاد شده است. «ابراهیم ذاکری» با اشاره به این که در نقاطی که نیاز بوده به ویژه در آستانه تقاطع ها و مسیر های آنتنی شیارهای لرزاننده عرضی ایجاد شده است، خاطر نشان می کند: در تمامی ورودی و خروجی پل ها دپوی خاک انجام و در بیشتر پل ها نرده نصب شده و فقط حدود ۱۰ قرنیز پل بدون نرده باقی مانده است.
وی با اشاره به طول ۳۸ کیلومتری مسیر اسفراین- سنخواست در حوزه استحفاظی اسفراین بیان می کند: ۸ نقطه پرحادثه در این محور شناسایی شده است و 3 نقطه آن سال گذشته در حوالی چشمه خالد آباد حذف شد. وی اضافه می کند: اقدامات شایسته ای شامل آشکار و ایمن سازی از سوی اداره راهداری و حمل و نقل جاده ای اسفراین در راستای کاهش حوادث و سوانح ترافیکی در محور اسفراین- سنخواست انجام شده است./روزنامه خراسان شمالی

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار