دبیر انجمن انبوه سازان اصفهان گفت: با توجه به شرایط اقتصادی ، گرانی مسکن اجتناب ناپذیر است.
کد خبر: ۶۲۸۶۶۱
تاریخ انتشار: ۱۹ تير ۱۳۹۷ - ۱۴:۴۰ 10 July 2018

به گزارش تابناک : احمد تولا با اشاره به قیمت مسکن در اصفهان گفت: با وضعیتی که در مسکن وجود دارد، قطعاً گرانی اجتناب ناپذیری خواهیم داشت، البته گرانی طوری نخواهد بود که با جهش همراه باشد، درصورتی جهش اتفاق می‌افتد که پول‌های سرگردان به بخش مسکن وارد شود.

وی با اشاره به میزان افزایش قیمت مسکن در اصفهان افزود: در اصفهان حدود ۱۵ الی ۲۰ درصد افزایش قیمت را تجربه کرده‌ایم که این روند رو به رشد است.

دبیر انجمن انبوه سازان اضافه کرد: گرانی مسکن با توجه به افزایش پول‌های سرگردان یک امر اجتناب ناپذیر است که اگر این مبالغ به سمتبازار مسکن به جای بازار سکه و ارز وارد شود هم منجر به اشتغال شده و هم گردش مالی خوبی را در کشور رقم خواهد زد.

تولا با اشاره به اقدامات دولت که مانع ورود سرمایه به سمت بازار مسکن شد ادامه داد: افزایش سودهای بانکی از ۱۵ به ۲۰ درصد باعث شد تا سرمایه‌ها مجددا وارد بانک ها شود، از این رو از ابتدای سال جدید بازار مسکن با مشکلات جدی همراه شده است.

دبیر انجمن انبوه سازان اضافه کرد: علت وجود خانه‌های خالی چند مسئله است، یکی اینکه رکود چند ساله باعث جلوگیری از تولید مسکن شده است، به بیانی دیگر افرادی که تولید کردند قصد فروش داشتند اما به دلیل نبود تقاضا خانه‌ای فروخته نشد و خانه های آماده باقی مانده و واحد جدید هم ساخته نشد.

تولا افزود: علت دیگر مربوط به مسائل  فرهنگی است و  مردم مطمئن ترین مکان برای سرمایه گذاری را بخش مسکن می‌دانند ؛البته با توجه به مشکلات اقتصادی باید این حق را به آنان داد، اما ورود حجمی از سرمایه‌ها در سالیان گذشته منجر شده تا بازار کمی اشباع شود.

دبیر انجمن انبوه سازان تصریح کرد: اگر خانه ی افراد فروش رفت سودی حاصل می‌شود و در غیر این صورت خانه همانطور باقی می‌ماند تا گران تر شده و بعد فروخته شود ؛البته اسم این کار را احتکار نمی‌توان گذاشت بلکه نوعی اطمینان است.

تولا در پاسخ به اینکه سالانه چه تعداد به مسکن نیاز است گفت: طبق آخرین آماری که از وزارت راه به دست آمده ۶۰۰ هزار واحد در کل کشور باید ساخته شود که به نظر من این عدد تنها نیاز حاشیه نشینان و خانه‌های غیر استاندارد است.  

وی در خصوص خانه‌های غیر استاندارد اصفهان گفت: با توجه به اینکه در سراسر اصفهان شهرک‌هایی مانند بهارستان، سپاهان شهر و فولادشهر ساخته شد، اصفهان وضعیت بهتری نسبت به سایر شهرها در این خصوص دارد ؛البته در خصوص نیاز اصفهان به واحدهای خالی آمار دقیقی در دست نیست.

دبیر انجمن انبوه سازان در پاسخ به اینکه با توجه به وضعیت اقتصاد آیا به سرمایه گذاری در بخش مسکن توصیه می‌کنید گفت: توصیه‌ من این است آن‌هایی که واقعا به خانه نیاز دارند خرید کنند، متاسفانه تا زمانی که چیزی گران نشده خرید نمی‌کنیم و همین عاملی برای رکود و جهش قیمت‌هاست.

تولا در پاسخ به اینکه آیا قیمت ها کاهش خواهد داشت و یا خیر تصریح کرد:  بعید است شاهد کاهش قیمت باشیم، امروز قیمت‌ها به طور سرسام آوری افزایش داشته و در آینده هم به طور متوسط شاهد افزایش ۶۰ درصدی قیمت‌ها خواهیم بود.

وی با اشاره به هزینه بالای ساخت مسکن که در افزایش قیمت‌ها موثر است گفت: برای ساخت هر متر مکعب خانه باید هزینه ۶۰۰ هزار تومانی در قبال خدمات نظام مهندسی، تامین اجتماعی، آتش نشانی و ... پرداخت شود. این درحالی است که هزینه ساخت و هزینه زمین را باید به کل ساخت اضافه کرد.

 

 

منبع : باشگاه خبرنگاران جوان 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار