مدیرعامل آب منطقه ای هرمزگان گفت: خشکسالی به عنوان بی سروصدا ترین بلای طبیعی در ۲ دهه اخیر علاوه بر خسارتهای آشکار باعث وقوع بحران کم آبی در هرمزگان شده است.
کد خبر: ۶۲۷۲۳۸
تاریخ انتشار: ۱۵ تير ۱۳۹۷ - ۱۱:۵۶ 06 July 2018

به گزارش تابناک به نقل از روزنامه ندای هرمزگان هوشنگ ملایی بیان داشت: خشکسالی به عنوان بی سروصدا ترین بلایای طبیعی در دو دهه اخیر علاوه بر خسارت های آشکار به محصولات کشاورزی ، فضای سبز و دامپروری باعث وقوع بحران کم آبی در استان هرمزگان شده است. 

ملایی طی گزارشی در این خصوص اظهارداشت: اقلیم هرمزگان گرم وخشک بوده و پراکنش بارندگی و توزیع زمان و مکان ریزش نزولات آسمانی به گونه ای است که بارندگی ناچیز است و شاخص های بحران آب در هرمزگان به مراتب نامطلوب تر از متوسط شاخص کشوری است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای گفت: بحران خشکسالی و کاهش ۸۰ درصدی نزولات جوی و همچنین کاهش ۹۵ درصدی رواناب ها نسبت به سال گذشته در استان تنها منجر به کمبود آب از نظر کمی نشده، بلکه بر کیفیت آب نیز تاثیرات نامطلوبی نهاده است.

ملایی در خصوص وضعیت دشت ها نیز بیان داشت: عمده دشت های استان دارای بیلان منفی هستند و از ۷۴ دشت، تعداد ۵۴  دشت ممنوعه شده اند که بیش از ۹۵ درصد برداشت از این دشتها انجام می شود و مابقی دشتها نیز از لحاظ پتانسیل آب زیرزمینی ضعیف بوده و از نظر شوری نیز فاقد استفاده هستند.

وی افزود: حفر چاههای جدید، توسعه منابع آب و افزایش برداشت از چاههای بهره برداری در دشت های دارای بیلان منفی و ممنوعه مجاز نیست.

ملایی با اشاره به افت سطح آب در دشت ها طی بیست سال خشکسالی افزود : بیشترین افت سطح آب طی دوره اندازه گیری در دشتهای کردی شیرازی، فارغان و سرزه خاروک به ترتیب به میزان ۳۹/۴۸ ، ۳۷/۷۰ و ۲۰ متر بوده است. مدیرعامل شرکت آب منطقه ای هرمزگان با اشاره به وضعیت ذخیره سدهای استان تصریح کرد: ذخیره سد استقلال میناب با ظرفیت کل ۲۴۰ میلیون متر مکعب در حال حاضر میزان حجم مفید ۲ درصد است که حداکثر تا خردادماه وارد حجم مرده می شود. مجموعه سدهای شمیل و نیان با ظرفیت کل ۱۰۰ میلیون متر مکعب نیز با حجم مفید۵ درصد است.

ملایی گفت: در طول دو دهه خشکسالی و کاهش میزان بارندگی سدهای استان هرمزگان هم اکنون با چالش بسیار جدی روبه رو است.

هوشنگ ملایی در خصوص میزان نیاز آبی استان نیز بیان داشت: تامین آب کل استان از منابع آب سطحی و زیرزمینی در حال حاضر 1.5 میلیارد متر مکعب در مصارف شرب – صنعت و کشاورزی می باشد که کاهش۲۰ درصدی در بخش شرب ، صنعت و کاهش ۲۰ درصد سطح زیرکشت در بخش زراعی  را در دستور کار داریم. وی در ادامه یکی از چالشهای سال آبی تامین آب شرب شهرهای و روستاهای هرمزگان عنوان کرد و افزود : بزرگترین دغدغه استان تامین آب شرب شهرهای بندرعباس و بندر خمیر با جمعیت حدود ۷۰۰ هزار نفر است که قبلا از منابع آب سطحی تامین می شد.

مدیرعامل آب منطقه ای هرمزگان اظهار داشت : اکنون نگرانی ما ضرورت کف شکنی و جابجایی ۴۰۰ حلقه چاه جهت تامین آب شرب روستاها و شهرهای استان است که با هماهنگی صورت گرفته در شورای حفاظت منابع آب، تدابیر لازم جهت این امر اتخاذ شده است.

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار