مسئول باستان‌شناسی اداره کل میراث‌فرهنگی اصفهان گفت: هیچ لایه‌ باستانی در چهارباغ وجود ندارد و بر این اساس کشف حوض شاه عباسی در این خیابان امکان‌پذیر نیست.
کد خبر: ۶۲۶۹۷۷
تاریخ انتشار: ۱۴ تير ۱۳۹۷ - ۱۱:۰۰ 05 July 2018

به گزارش تابناک : علمدار علیان در ارتباط با این موضوع که احتمال کشف یکی از هفت حوض شاه عباسی در اجرای کف سازی چهارباغ وجود دارد و به این مسئله بی توجهی‌ شده است، اظهار داشت: خبری که در این ارتباط منتشر شده کاملا کذب است زیرا آثاری که در کف خیابان چهارباغ وجود دارد بیشتر شامل میلگرد و بتن است.

وی با بیان اینکه در این خبر به کشف آثاری از دوره صفوی اشاره شده است، ابراز داشت: ما امیدواریم آثار دوره صفوی شناسایی شود اما این اتفاق رخ نداده است چراکه در دهه‌های گذشته بارها چهارباغ برای ایجاد  تاسیسات شهری تخریب، لوله‌گذاری و گودبرداری شده است.

مسئول باستان‌شناسی اداره کل میراث‌فرهنگی، صنایبع دستی و گردشگری استان اصفهان ادامه داد: کل تاسیسات شهر از آب و فاضلاب، برق، مخابرات فیبر نوری و غیره از محور شهر چهارباغ عبور کرده و در هر مقطعی از زمان از جمله دوره پهلوی دوم بخشی از آثار باستانی موجود در کف این خیابان از میان رفته است.

بیش از ۸۰ درصد آثار باستانی در کف خیابان چهارباغ عباسی از میان رفته است

وی گفت: ممکن است لکه‌های ضعیفی از برخی آثار باقی باشد همانگونه که در ایستگاه انقلاب مترو آثاری شناسایی و حفظ شد اما به یقین می‌گوییم بیش از ۸۰ درصد آثار از میان رفته است.

علیان تاکید کرد: از سویی اکنون عملیات کف‌سازی در چهارباغ در حال انجام است و بدین ترتیب تنها لایه‌های رویی زمین چهارباغ مانند آسفالت، لایه‌ بتنی دوره پهلوی و همه آنچه به دوره معاصر مربوط است برداشته شده و هیچ لایه‌ باستانی نیز تاکنون در این محل شناسایی نشده است.

مستندات کامل در ارتباط با عملیات‌ مختف شهری در چهارباغ موجود است

وی با تصریح بر اینکه اطلاع داریم که چه کسی این خبر اشتباه را نقل کرده است و به دلیل نشر اکاذیب از وی شکایت خواهیم کرد، گفت: مستندات کامل در ارتباط با اقداماتی که در چهارباغ عباسی انجام شده موجود است و آنها را به رسانه‌ی که موضوع را منتشر کرده است به عنوان تکذیبیه خبر انتقال خواهیم داد.

مسئول باستان‌شناسی اداره کل میراث‌فرهنگی، صنایبع دستی و گردشگری استان اصفهان با بیان اینکه مدعیان امر باستان شناسی زیاد هستند که این افراد در هنگام عمل خود را کنار می‌کشند، تصریح کرد: بهتر است رسانه‌ها پیش از درج یک خبر از صحت آن اطلاع حاصل کنند به نوعی که اگر پیش از درج خبر اشتباه از ما پرس و جو می‌کردند با حضور در محل و از نزدیک موضوع را برای دوستان شرح داده و به طور کامل روشن‌سازی می‌کردیم.

 

 

منبع : مهر 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار