قدردانی رهبر انقلاب از اقدام پیگیرانه امام‌جمعه خرمشهر

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در پیغامی شفاهی از اقدام پیگیرانه و حضور میدانی امام‌جمعه‌ی خرمشهر برای رفع مشکل آب شرب شهرهای خرمشهر و آبادان و روستاهای هم‌جوار قدردانی کردند. حجت‌الاسلام والمسلمین موسوی‌فرد امام‌جمعه‌ی خرمشهر ضمن حضور در کنار کارگران تعمیر خط لوله در هویزه، به‌صورت نمادین و برای تسریع امور اقدام به جوشکاری این خط لوله کرد و از نزدیک پیگیر حل مشکل آب شرب مردم منطقه شد.

استعفای مرد پشت پرده اقتصاد ایران

تسنیم نوشت: خبر استعفای مسعود نیلی طراح اقتصادی دولت حسن روحانی شکست سیکلی تاریخی را کامل کرد که قدمت آن از ۳ دهه بیشتر است. مسعود نیلی یکی از متنفذترین چهره‌های اقتصادی در تمام دولتهای بعد از جنگ با مدیریت جناح‌های کارگزاران و اصلاحات بوده است. این فارغ‌التحصیل مهندسی سازه از دانشگاه صنعتی شریف و دارنده مدرک کارشناسی ارشد طراحی سیستم‌های اقتصادی از دانشگاه صنعتی اصفهان که به استادی اقتصاد دانشگاه شریف هم رسید و دکترای اقتصاد از دانشگاه منچستر انگلستان دارد، سایه‌ای سنگین بر تصمیمات اقتصادی دولت روحانی دارد و نشان داده که همچنان حرف اول را در ساختار تصمیم‌سازی دولت می‌زند. گو اینکهمسعود نیلی مرد استعفاهای مکرر هم هست و معمولاً بعد از هر سقوط اقتصادی استعفا کرده و از نظرها پنهان می‌شود.

ادامه بحث تغییر و تحولات در کابینه

محمدباقر نوبخت سخنگوی دولت صبح امروز در حاشیه جلسه هیئت دولت در جمع خبرنگاران، درباره گفت‌وگوی محمود واعظی با محمدباقر قالیباف برای تصدی پست معاون اولی رئیس‌جمهور  که از سوی یکی از سایت‌های خبری منتشر شده بود گفت: اینها اخباری است که همکاران شما خبر می‌کنند و قرار نیست به همه شایعه‌ها پاسخ داده شود. وی همچنین در خصوص احتمال رفتنش از سازمان برنامه و بودجه نیز گفت: این هم از همان دست خبرهاست که پایه و اساسی ندارد. سخنگوی دولت درباره زمان اعمال تغییرات در کابینه اظهار داشت: این در اختیار رئیس‌جمهور است و به وقتش صورت می‌گیرد.

انتخاب نوشت: در حالی که این موضوع پیشتر به عنوان یک هشدار مطرح شده بود، اما با سخنان اخیر نوبخت و مکث زیاد و ‏تعلل دولت در ترمیم کابینه، به نظر می رسد نباید انتظار تغییر تیم اقتصادی را داشته باشیم و چه بسا روحانی با همین هسته فعلی ‏از نهاوندیان و نیلی گرفته تا نوبخت و واعظی، به مدیریت اقتصادی کشور که بحران های تنوعی را موجب شده، ادامه دهد! چندان که نوبخت نیز صراحتاً گفت «رفتن من هم از سازمان برنامه و بودجه گمانی زنی است» ! حقیقتاً چه بد که رییس جمهور صدای منتقدان دلسوز اقتصادی خود را نمی شنود و چه بدتر که تیم اقتصادی دولت، با وجود مدیریت فاجعه ی اقتصادی ایران در ماههای اخیر، نه تنها تمایلی برای کناره گیری ندارند که بیشتر برای ماندن فشا می آورند! اما این وسط، پس منافع مردم و اقتصاد رو به زوال کشور چه می شود؟... تعلل دولت در ترمیم تیم اقتصادی خود، این گمانه را تقویت کرده است که اساسا قرار نیست این تیم تغییر کند و چه بسا با پایان کار ‏رییس فعلی بانک مرکزی و آمدن نفر جدید به جای او، عملا دولت آن را به حساب ترمیم تیم اقتصادی بگذارد و همه چیز را تمام ‏یافته تلقی کند.‏

افتاب یزد هم در گزارشی با عنوان« مسعود نیلی قربانی حلقه خاکستری دولت» نوشت: طیف وسیعی از اصلاح طلبان معتقدند که محمود واعظی، معاون سابق وزارت امور خارجه و از بنیانگذاران حزب اعتدال و توسعه ریاست حلقه بسیار قدرتمند در دولت را تشکیل می‌دهد که به حلقه خاکستری معروف است. آنها به این دلیل که نه اصول گرا هستند و نه اصلاح طلب به این نام خوانده می‌شوند. ریاست این حلقه با واعظی است و او بارها از سوی فعالین اصلاح طلب به این دلیل که نماینده منافع طیفی از بخش‌های خاص اقتصاد ایران است، مورد انتقاد قرار گرفته است. این نگرانی‌ها در زمان تغییر و تحولات قبلی در تیم اقتصادی نیز مشهود بود. در واقع آن تغییرات به نحوی از سوی حلقه خاکستری مهندسی شد که منافع موردنظر تامین گردد .... نعمت زاده منبع اصلی تامین مالی رئیس جمهور در انتخابات بود و همکارانش در حزب، پست وزارت صنعت را حق مشروع او می‌دانستند. کهولت سن نعمت زاده و شمار خاصی از فعالان اقتصادی که او نمایندگی‌شان را در این وزارتخانه کلیدی برعهده داشت در اجرا مشکلات بسیار زیادی را ایجاد کرد... زیر ذره‌بین رفتن فعالیت‌های نزدیکان نعمت زاده که به تازگی اسناد بدهی 350 میلیارد تومانی اش در صنعت دارو سازی خبرساز شده است نیز او را مجاب کرد که برود و مسئله‌ مهم در آن زمان برای واعظی و حلقه اطرافش جایگزینی کسی بود که بتواند همچون نعمت زاده باشد . محمد شریعتمداری در ستاد تنظیم بازار، خصیصه‌ هماهنگ بودن خود را به واعظی اثبات کرد و همین موضوع راه او را به سمت ساختمان بد رنگ و سیمانی اما پر منفعت وزارت صنعت، معدن و تجارت هموار ساخت... با توجه به بالا رفتن اعتراضات نسبت به عملکرد تیم اقتصادی، کلیددار اعظم اتاق رئیس جمهور که او را مشایی اعتدال می‌نامند، به همراه معاون اقتصادی رئیس جمهور خواهان عبور از مشکلات با کمترین آسیب ممکن به ساختار و چیدمان مدیریتی فعلی اقتصادی کشور شدند.... حلقه‌ خاکستری اطراف رئیس جمهور این روزها سخت در تلاشند تا چهره‌هایی را بیابند که هم از نظر عمومی‌مقبولیت داشته باشند و هم در پشت پرده با آنها در مورد حفظ افراد خاص توافق نمایند. افرادی که حفظ منافع‌شان آنقدر حیاتی است که محمد شریعتمداری حتی حاضر است به خاطر حفظ اسرارشان روی پست وزارتش نیز ریسک کند؟

 جلال جلالی‌زاده فعال سیاسی اصلاح‌طلب به ابتکار می‌گوید: کابینه‌ روحانی با محافظه‌کاری همداستان است. دولت روحانی از جنس دولت‌های محافظه‌کار و منفعت‌طلب است نه دولتی که به هر صورت رادیکال و دارای اقتداری رو به جلو باشد... بخش بزرگی از مشکلاتی که به وجود آمده به ناتوانی دولت و مسئولان برمی‌گردد... وزرای علوم و آموزش و پرورش از یکسو و وزرای اقتصادی از سوی دیگر وقتی توانایی استفاده بهینه از محدوده اختیارات‌شان را ندارند روحانی باید در قبال آنها ترس‌ها را کنار بگذارد و قوی‌ترین افراد را وارد کابینه کند.

اعتماد هم نوشت: نماینده‌ها حالا مدتی است که بیش از هرچیز، از این خستگی صحبت می‌کنند. می‌گویند دیگر از شنیدن حرف خسته شده‌اند. می‌گویند مردم هم دیگر از شنیدن حرف خسته شده‌اند. می‌گویند دولت باید عمل کند، رییس‌جمهور باید عمل کند. می‌گویند رییس‌جمهور باید هم نسبت به ترمیم تیم اقتصادی و هم نسبت به اجرای سیاست‌های اقتصادی‌اش اقدام عملی نشان بدهد. و اگر باز هم‌چنین نشود، خودشان دست به کار می‌شوند و احتمالا پیش از هر کسی، مسعود کرباسیان، وزیر اقتصاد را به استیضاح می‌کشند. استیضاحی که چندی پیش با 50 امضاء تقدیم هیات رییسه شد و بعد تعداد امضاهایش از مرز 70 گذشت و به‌گفته همین نمایندگان اگر اوضاع به همین روال پیش برود، تعداد این امضاها از مرز یکصد و یکصد و پنجاه هم خواهد گذشت.{اما نمایندگان دیروز} گفتند دولت باید تیم اقتصادی‌اش را ترمیم کند. گفتند حتی باید افراد تغییر کنند اما این شخص رییس‌جمهور است که باید دست به این تغییرات بزنند. آنها حرف حسابی‌تر هم داشتند. می‌گفتند تا وقتی رویکردها تغییر نکند و زیرساخت‌های اقتصاد مملکت اصلاح نشود، تغییر نفرات راهگشا نیست. می‌گفتند باید فکری اساسی بکنیم. این‌طور نمی‌شود. دیگر این‌طور نمی‌شود.

تکذیب مذاکرات محرمانه با آمریکا

منصور حقیقت‌پور، مشاور امنیت ملی رئیس‌مجلس گفت: رهبر معظم انقلاب چند روز پیش اعلام کردند «هزینه سازش با آمریکا از تقابل با آمریکا گران‌تر است» بنابراین به این راحتی ها نیست که کسی جرات و اجازه داشته باشد که با آمریکایی‌ها صحبت کند. حقیقت پور در گفتگو با خبرآنلاین درباره «سفر محمدجواد ظریف به عمان و حسن روحانی به سوئیس» و ارتباط دادن این سفرها به موضوع «مذاکرات با آمریکا» در فضای مجازی اظهار کرد: فضای مجازی سند نیست چون هر کسی می تواند در این فضا مطلب تولید کند و امکان راستی‌آزمایی مطالب هم خیلی خیلی ضعیف است.

حسین دهباشی، مستندساز و از نزدیکان رییس جمهور در دوره یازدهم هم نوشت: رئیس جمهور درسوئیس (حافظ منافع آمریکا) تهدیدکرده: “امکان ندارد نفت منطقه صادر شود و نفت ایران صادر نشود!” آیا او (به عنوان حقوق‌دان) نمی‌داند هرگونه خطر برای کشتی‌های تجاری یا آبراه‌های بین‌المللی بلافاصله موجب اجماع جهانی علیه ایران شده و ما را به ذیل فصل ۷ منشورملل متحد می‌برد؟...

تحلیل نگارنده این است که رئیس جمهور با طرح جنجال‌های تصنعی در حوزه‌ی خارجی دو هدف داشته که صرفا مصارف داخلی دارند:

الف. کاهش حساسیت‌ ایرانیان به آنچه در مذاکرات پنهان میان ر.جمهور و آمریکا می‌گذرد.

ب. ادامه گردش به راست و جلب نظر اصولگرایان....

 اما یک منبع آگاه در دفتر رییس جمهور خبر یکی از رسانه ها در خصوص مذاکره محرمانه دکتر تخت روانچی با مقامات آمریکایی را تکذیب کرد. این مقام آگاه افزود: هر کسی اندک شناختی از مسائل بین الملل وفهمی نسبی از مناسبات و شرایط کشور داشته باشد می تواند تشخیص بدهد که این خبر کذب است. و فقط تامین کننده منافع یک گروه خاص درداخل کشور و کاملا در راستای خواسته آمریکایی ها و اسراییل است.

 هم ما اصولگرایان، اصلاح‌طلب‌ها را می‌زنیم، هم آن‌ها ما را

محمدرضا باهنر، در مصاحبه با روزنامه آرمان می گوید: تقابل در بین هر دو جریان سیاسی کشور وجود داشته و تنها مختص به اصولگرایان نبوده است. به همین دلیل هم بود که بنده از گفت‌وگوی بین اصولگرایان و اصلاح‌طلبان استقبال کردم و گفتم بهتر است اصولگرایان و اصلاح‌طلبان بدون اینکه در رسانه‌ها با هم تقابل کنند به صورت مسالمت‌آمیز با هم گفت‌وگو کنند و روی برخی از دغدغه‌های مشترک اجماع کنند... بنده به هیچ عنوان با این سخن موافق نیستم. بنده با اینکه در جریان سیاسی مقابل دولت قرار دارم اما معتقدم باید از دولت حمایت کرد. البته این حمایت به معنای حمایت بی چون و چرا نیست و بلکه این حمایت باید سازنده و همراه با انتقاد دلسوزانه باشد...امروز به این نتیجه رسیده‌ام که با یک مجلس نمی‌توان کشور را اداره کرد و ما به دو مجلس نیاز داریم. در شرایط کنونی نمایندگان مجلس به دنبال مطالبات منطقه‌ای، قومی، جنسیتی و قشری هستند و آنچه کمتر مورد توجه قرار می‌گیرد منافع ملی است. به همین دلیل نیز قانون اساسی باید اصلاح شود و دو مجلس سنا و شورای اسلامی در کنار هم تشکیل شود... برخی از مدیران علاقه زیادی به کار کردن ندارند، به همین دلیل دولت آقای روحانی باری به هر جهت شده است، با این حال و قطعا قوای دیگر باید به دولت کمک کنند...در شرایط کنونی زمزمه حضور بسیاری از افراد و از جمله آقای لاریجانی در انتخابات ریاست جمهوری شنیده می‌شود. کسانی که تمایل به حضور در انتخابات دارند هم برای انتخاب شدن با چالش مواجه خواهند شد و هم در صورتی که به عنوان رئیس‌جمهور انتخاب شوند با چالش‌های بزرگی در مدیریت کشور مواجه خواهند بود.

مدیری که سر صبحانه امضای ۲۱۷ نماینده را گرفت

در جلسه علنی روز چهارشنبه مجلس شورای اسلامی محسن کوهکن عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در تذکر شفاهی گفت: متوجه نیستم که چرا یک مدیر دولتی سر صبحانه یا ناهار باید نامه‌ای را به امضای ۲۱۷ نماینده مجلس برساند که به طور مثال از سفر یک وزیر به فلان اجلاس قدردانی شود؛ آیا این موضوع در شان مجلس است؟ بنابراین از مجلس می‌خواهم جلوی امضا گرفتن دستگاه‌های دولتی از نمایندگان برای قدردانی از وزارتخانه‌ها را بگیرد...نماینده مردم لنجان در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: اینکه یک نماینده مجلس تشخیص بدهد نامه‌ای را امضا کند یا خیر، اشکالی ندارد اما اینکه یک مدیرکل سر صبحانه نامه‌ای بیاورد که به طور مثال از سفر وزیر نفت قدردانی کند در شان ما نیست.

عبدالصمد خرم‌آبادی دبیر کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه در کانال شخصی خود، نوشت: موضوع رفع فیلتر شبکه آمریکایی توییتر قابل طرح در جلسه کارگروه تعیین مصادیق نیست.

 خودروهای وارداتی، دامن وزارت بهداشت را گرفت

بانک مرکزی، فهرست واردکنندگان خودرو که ارز دولتی گرفته اند را منتشر کرد. بررسی لیست منتشره از سوی بانک مرکزی درباره ارز دولتی تخصیص یافته به شرکت‌های واردکننده خودرو نشان می‌دهد که حدود ۴۹۰۰ دستگاه خودروی خارجی با ارز دولتی ۴۲۰۰ تومانی وارد کشور شده است.

در این لیست نام وزارت بهداشت نیز به چشم می خورد. مهدی دادفر، دبیر انجمن واردکنندگان خودرو در گفت و گویی با انتخاب، درباره وجود نام وزارت بهداشت در لیست منتشرشده شرکت های وارد کننده ی خودرو توسط بانک مرکزی گفت: بر اساس لیست، وزارت بهداشت خودرو 1500 تا 2000 سیسی وارد کرده. این در حالی است که کد آمبولانس مشخص است و این کد مختص آمبولانس نیست. اگر در لیست نگاه کنید، آنها که کد آمبولانس خورده اند، مشخص هستند. من نمی دانم وزارت بهداشت چه وسیله ای را آورده که در این لیست دیده می شود؛ ارز زیادی هم گرفته است. اکنون خودمان هم تلاش می کنیم ببینیم می توانیم بفهمیم که چه خودرویی آورده اند.

 در پی این ادعا، رییس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت‌ بهداشت با رد اظهارات رییس انجمن وارد کنندگان خودرو گفت: وزارت بهداشت از رییس انجمن واردکنندگان شکایت می‌کند و ایشان باید اظهارات خود را ثابت کند و بگوید وزارت بهداشت به‌جز خودروهای امدادی چه خودروی دیگری وارد کرده است. دکتر زارع نژاد بار دیگر تاکید کرد که وزارت بهداشت از محل ۱۸ میلیون یورو ارز به جز آمبولانس خودروی دیگری وارد نکرده و اگر هر خودوریی غیر از این توسط وزارت بهداشت وارد شده است، گمرکات کشور لیست آن را منتشر کند.

بغض جهانگیری هنگامی که نامه وزیر خارجه پهلوی را می آورد

بغض جهانگیری وقتی از نامه اردشیر زاهدی به ترامپ در میان اختلافات داخلی در کشور می‌گوید.