معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان رضوی گفت: حدود ۸۷ وسعت خراسان رضوی در شرایط خشکسالی شدید قرار دارد.
کد خبر: ۶۲۶۷۹۹
تاریخ انتشار: ۱۳ تير ۱۳۹۷ - ۱۶:۴۳ 04 July 2018

به گزارش تابناک : محمد مقدوری  معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان رضوی در نشست خبری با اصحاب رسانه پیرامون وضعیت آبی خراسان رضوی گفت: بر اساس شاخص‌های آماری، ۱.۷ درصد مساحت استان با خشکسالی بسیار شاید، ۸۴.۷ درصد با خشکسالی شدید و ۱۳.۶ مساحت استان هم با شرایط خشکسالی ضعیف روبرواست.

وی ادامه داد: متوسط بارندگی استان در سال‌های زراعی جاری ۱۳۴.۲ میلیمتر است که در مقایسه با متوسط سال گذشته با رقم ۱۸۷.۱ میلیمتر کاهش ۲۸ درصدی و نسبت دوره آماری بلندمدت با رقم ۲۰۶.۸ میلیمترکاهش ۳۵ درصدی دارد.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان رضوی تصریح کرد: میزان بارش در تمامی ایستگاه‌های باران سنجی استان نسبت به سال قبل منفی است و با توجه به داده‌های آماری خراسان رضوی از نظر خشکی و خشکسالی در سال جاری زراعی، هشتمین استان کشور است.

مقدوری گفت: حجم مخازن سد‌های استان هم اکنون ۳۳۴ میلیون مترمکعب است که ۲۱.۲ درصد از حجم کل مخازن پر می‌باشد و حجم روان آب‌ها نسبت به دوره آماری بلندمدت ۴۵ درصد کاهش دارد.

وی افزود: با توجه به اینکه ۷۸ درصد آب مورد نیاز استان از ذخایرزمینی تامین می‌شود، وابستگی ما به این منابع که شرایط مناسبی هم ندارند زیاد است چنانکه امروز از ۳۷ دشت استان ۳۴ دشت ممنوعه و از این تعداد ۱۵ دشت در وضعیت بحرانی هستند.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان رضوی ادامه داد: هم اکنون با همه اقدامات صورت گرفته و کاهش در برداشت از این منابع، سالانه با اضافه برداشت بیش از یک میلیارد و ۸۰ میلیون مترمکعب مواجه هستیم.

مقدوری با بیان اینکه خشکسالی در خراسان رضوی از سال ۷۷ آغاز شده است، گفت: در حال حاضر نزدیک به دو دهه است که در خراسان رضوی با شرایط خشکسالی مواجهیم.

وی تصریح کرد: این شرایط بیانگر یک تغییر اقلیمی کاملا محسوس نسبت به دوره‌های قبل است چنانکه میانگین بارندگی دوره ۴۰ ساله ۲۲۱ میلیمتر بوده و در دوره ۱۰ ساله اخیر این رقم به ۲۰۵ میلیمتر و در دوره پنج سال گذشته به ۱۹۸ میلی‌متر رسیده است؛ و باید خود را بااین شرایط تطبیق دهیم. 

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان رضوی افزود: در حال حاضر با شرایط و مشکل حادی از نظر تامین منابع آب شرب در خراسان رضوی و مشهد مواجه نیستیم و وضعیت به خوبی در حال مدیریت است.

مقدوری ادامه داد:هم اکنون ۳۰ شهر استان در شرایط تنش آبی است و میزان تولید با مصرف برابری می‌کند ضمن آنکه ۴۸۰ روستا هم با تانکر آبرسانی می‌شود که این تعداد در چهار سال گذشته ۹۲۰ روستا بوده است.

وی تصریح کرد: برای مدیریت این شرایط از مدت‌ها قبل برنامه ریزی شده و در این راستا برنامه‌های کوتاه، میان و بلندمدت مدیریت منابع آب و تولید و مصرف با افق ۲۵ ساله تا سال ۱۴۲۰ تدوین و مصوب شده است.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان رضوی با اشاره به تدوین برنامه جامع مقابله با کم‌آبی گفت:: همچنین موضوع انتقال آب از ارتفاعات هزار مسجد نیز بررسی شد و راه‌های جلوگیری از خروج آب‌های مرزی در دست پیگیری است.

مقدوری افزود: چهار سد قره تیکان، چهچهه، بار و ارداک نیز در این راستا طی سال‌های اخیر به انجام رسیده و درزمینه انتقال آب مه‌ولات به تربت حیدریه نیز اقدامات خوبی صورت گرفته است. 

وی از جمله اقدامات در مدیریت و کاهش هدررفت آب بوِیژه در بخش کشاورزی را انسداد چاه‌های غیر مجاز عنوان کرد و ادامه داد: از سال ۹۲ تاکنون ۷۵۱۱ چاه غیرمجاز مسدود شده است.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان رضوی با اشاره به وجود ۱۶ هزار چاه مجاز در خراسان رضوی تصریح کرد: از این تعداد ۱۰ هزار مورد مربوط به بخش کشاورزی است و تا کنون بر روی این تعداد چاه کنتور هوشمند نصب شده است.

مقدوری گفت: در مجموع انجام این اقدامات صرفه‌جویی ۸۳۸ میلیون متر مکعب آب از سال ۹۲ تا کنون را در بر داشته است.

وی با تاکید بر مدیریت مصرف و فرهنگ سازی در این حوزه افزود: در سال جاری نیز بر اساس برنامه ریزی‌ها ۲ هزار حلقه چاه غیر مجاز مسدود و از مدار خارج می‌شود در عین آنکه توسعه کشت گلخانه وتسهیل صدور مجوز‌ها در این حوزه اجرایی شده و بحث تغییر الگوی کشت هم با جدیت دنبال می‌شود.

 

 

منبع : باشگاه خبرنگاران

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار