افزایش روز افزون آلاینده‌های واحدهای شهرک صنعتی سلفچگان نارضایتی ساکنان را به همراه داشته زیرا از حق خود در زمینه آب و هوای پاک محروم هستند و خطرات جسمي و بيماري‌ها سلامت آنها را تهدید می کند.
کد خبر: ۶۲۶۰۹۶
تاریخ انتشار: ۱۲ تير ۱۳۹۷ - ۱۰:۲۶ 03 July 2018

به گزارش تابناک قم، آلودگی آب، خاک و هوا از معضلاتی است که منطقه سلفچگان با آن مواجه است و این شهرک کانون بسیاری از صنایع آلاینده و بحران زیست محیطی محسوب می‌شود که علاوه بر طبیعت، ساکنان این منطقه را با مشکلات رو به رو کرده و تهدیدکننده سلامت آنها است.

واحدهای تغلیظ قیر و ایزوگام، ذوب و ریخته‌گری فلزات و تصفیه روغن در این شهرک مستقر هستند و پسماندهای خود را به محیط زیست وارد می‌کنند. تکنولوژی‌های پایین این صنایع صدمات جبران‌ناپذیری بر سلامت مردم این منطقه وارد می‌کند.

اگر چنین روندی ادامه داشته باشد در اثر افزایش مشکلات ممکن است زندگی در این منطقه با مخاطراتی همراه باشد زیرا پسماندها و آلاینده‌های موجود در منطقه شرایط زیست محیطی را به سوی بحران هدایت می‌کنند.

مردم این منطقه خواستار کاهش آلودگی برای دستیابی به هوا و آب پاک هستند تا بتوانند به زندگی عادی خود ادامه دهند و از طبیعت همانگونه که خداوند به آنها هدیه کرده استفاده کنند.

بازیافت باتری تهدیدکننده جان انسان‌ها

علیرضا عبدالکریمی از ساکنان روستای جنداب معتقد است: بازیافت باتری که در شهرک صنعتی سلفچگان انجام می‌شود برای دستگاه گوارش، ریه مضر و سرطان‌آور است.

وی خاطرنشان کرد: سایت 18 هکتاری پسماند در شهرک صنعتی سلفچگان وجود دارد که بسیار راحت تانکر روغن سوخته‌ها و لجن‌های باقیمانده را خالی می‌کنند در حالی که باید این پسماندها خنثی‌سازی شود زیرا به شدت آلوده است.

این ساکن روستای جنداب با بیان اینکه تعدادی کارخانه ذوب فلزات فرسوده در این شهرک مستقر شده است می‌گوید: خودروهای از چرخه خارج شده را به آسانی در کوره می‌ریزند و توده‌ای شامل چربی، آهن، پلاستیک، سرب و آلومینیوم مضر برای ریه را ذوب و از آنها شمش تولید می‌کنند.

وی عنوان کرد: بارها رانندگان خودروهایی که از استان‌های همجوار این پسماندها را در سایت 18 هکتاری خالی می‌کنند به مراجع قضایی و محیط زیست تحویل داده شدند.

فقدان اراده برخورد با واحدهای آلاینده

عبدالکریمی با بیان اینکه اراده‌ای بر این نیست که در استان با آنها برخورد شود بلکه بسیار راحت مماشات و گذشت می‌کنند گفت: این اواخر به گونه‌ای شده هوا و آب پاک روستا وجود ندارد.

وی خاطرنشان کرد: برخی از کارخانه‌ها چاه‌های جذبی در کارخانه‌ها دارند و پسماندها را به آسانی به چاه وارد می‌کنند و سموم به مسیر آبراه نفوذ می‌کند و در آب‌های زیرزمینی و سرشاخه‌های آب‌های قنات‌ها این اتفاق روی می‌دهد.

این ساکن روستای جنداب عنوان کرد: دیگر در اروپا کسی سر قلاب ماهیگیری‌اش سرب قرار نمی‌دهد تا در آب بایستد ولی در این مکان کامیون‌های حاوی سرب و ارسنیک آوردند و راحت تخلیه کردند.

بروز مشکلات تنفسی به دلیل آلودگی هوا

وی عنوان کرد: طی در چند سال گذشته افرادی به دلیل سرطان کبد جان باختند و مشکلات تنفسی، حساسیت‌ها و آلرژی افزایش پیدا کرده است.

عبدالکریمی تصریح می‌کند: سختی تنفس کم‌خوابی در شب‌ها را به همراه داشته بنابراین داروهای ضد حساسیت مصرف می‌کنیم حتی نمی‌توانیم پنجره خانه را باز بگذاریم زیرا بوی دود اذیت کننده ولی متأسفانه کارخانه ها چاره اندیشی نمی کنند گویی حق ما نیست از اکسیژنی که خداوند قرار داده استفاده کنیم.

وی با بیان اینکه بالغ بر 18 هکتار زمین پر از روغن و اسید شده است گفت: پیمانکاری که این کار را کرده می‌گوید اینجا نان دانی است و به ازای هر خودرو یک میلیون هزینه دریافت می‌شود بنابراین بسیار آسان این کار را انجام می‌دهند.

عبدالکریمی خاطرنشان کرد: نیروهای فعال در سایت پسماند افراد غیربومی و غریب هستند که تعهدی نسبت به منطقه ندارند و ساکنان را به پول می‌فروشند. اگر مردم منطقه را برای این سایت قرار می‌دادند سلامت را به پول نمی‌فروختند.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار