عجایب لیست دریافت کنندگان ارز دولتی

بررسی لیست ارزبگیران بانک مرکزی نشان می‌دهد، شرکت معروف فعال در حوزه واردات کالا‌های اساسی بیشترین ارز را در میان ۱۵۰۰ شرکت مختلف دریافت کرده است. تسنیم نوشت: نگاهی به لیست دریافت کنندگان ارز دولتی که شب گذشته از سوی بانک مرکزی منتشر شده نشان میدهد شرکت روغن نباتی ماهیدشت کرمانشاه که متعلق به خانوده معروف مدلل است بیشترین ارز دولتی را دریافت کرده است. این شرکت معروف توانسته حدود 150 میلیون یورو ارز (بانکی) برای واردات دانه سویا دریافت کند.

وزارت صنعت امروز با صدور اطلاعیه‌ای اعلام کرد که اسامی کلیه شرکت‌های واردکننده خودرو به بانک مرکزی اعلام شده بود و خود این بانک این اسامی را اعلام نکرده است و این رویداد ارتباطی به این وزارتخانه ندارد.

روزنامه ابتکار امروز نوشت: باید به جای افشای شرکت‌هایی که دلار 4200 تومان را به دعوت دولت گرفته‌اند و البته رفتار نامناسبی داشته‌اند این افراد یا این فردکه با یک دستور خانمان‌سوز هزاران میلیارد تومان رانت و فساد درست کرد باید افشا شوند‌. این چه تصمیم عجیبی بود که راه را برای فساد بزرگ بازکرد و راه را برای درهم تنیده شدن کاسب و بازرگان اصیل و کاسب فرصت طلب و پاشیدن خاک به چشم مدیران دولت بازکرد. هرفردی که یک مقدار اندیشه اقتصادی داشت و یادش می آمد که در سال 1391 برای دستیابی به دلار 1226 تومانی بهمنی چه رانت بزرگی راه افتاده بود، هرگز به فکر این نمی افتاد دلاری اختراع کند که همان داستان در ابعاد بزرگتر رخ دهد.

فرهیختگان نوشت: اعلام لیست دریافت‌کنندگان دلار دولتی گام مثبتی برای شفافیت بود ولی نگاهی به فهرست اقلام غیرضروری وارداتی از یک سو و عدم اعلام دلار تخصیص‌یافته به برخی واردکنندگان موجی از سوال را در پی داشت... در لیست دریافت‌کنندگان ارز دولتی نامی از برندهای معروف خودرو، واردکنندگان خودرو، قطعات خودرو، لوازم صوتی و تصویری و بسیاری از اقلام درشت دیگر که نقش موثری در التهابات اخیر بازار داشته‌اند دیده نمی‌شود... گفته می‌شود که ارز مورد نیاز برای واردات خودرو کامل، تنها به یک یا دو شرکت اختصاص داده شده که در فهرست منتشر شده از سوی بانک مرکزی نامی از این شرکت‌ها نیز برده نشده است...یکی دیگر از عجایب فهرست منتشره از سوی بانک مرکزی، واردات دستگاه چای‌ساز و قهوه‌ساز با ارز دولتی از سوی یک شرکت واردکننده خودرو است...  در فهرست شرکت‌های واردکننده کالا با ارز دولتی بیش از 60 شرکت بازرگانی و اشخاص حقیقی برای دریافت چای، ده‌ها میلیون یورو ارز دولتی دریافت کرده‌اند... بخش دیگری از فهرست منتشرشده از سوی بانک مرکزی نشان می‌دهد که در دوماه اخیر 16 شرکت واردکننده با ۶۵ میلیون و ۸۶۱ هزار و ۳۱۱ یورو ارز دولتی، کره وارد کشور کرده‌اند... فهرست اعلامی بانک مرکزی همچنین نشان می‌دهد که تعدادی از شرکت‌های داروسازی با دلار ۴۲۰۰ تومانی بخارشوی وارد کرده‌اند.

کیهان در این باره نوشت: بانک مرکزی لیستی از برخی محصولات وارداتی را منتشر کرده که با ارز دولتی انجام شده است. لیستی که در عین ناقص بودن، شرم‌آور است و افکار عمومی انتظار دارد دولت و دستگاه قضایی متخلفان را به ‌اشد مجازات برسانند...شرم‌آور! تنها نامی که می‌توان به لیست شرکت‌های وارد‌کننده با ارز دولتی داد. از لپه تا لپ تاپ در این لیست به چشم می‌خورد و البته بدون شک لیست اقلام وارداتی بسیار بیش از این است و افکار عمومی می‌پرسند پس نام شرکت‌های وارد‌کننده محصولات دارویی و پزشکی و خودرویی و میزان ارز دریافتی آنها در این لیست کجاست؟ کدام مصلحت‌اندیشی‌ها یا زد و بندها باعث سانسور این لیست شرم‌آور شده است؟!

شرق نیز نوشت: از آب گل‌آلود ماهی می‌گیرند و بازارشان داغ است. دایره فعالیتشان را طوری چرخانده‌اند تا بتوانند در بین سهم‌بران ارز دولتی جایی برای خود پیدا کنند. فرقی نمی‌کند، شرکت وارداتی خود را با تعریف چه فعالیتی ثبت کرده باشند. میان لیست کالاهای وارداتی مشمول ارز چهارهزارو 200 تومانی می‌توانند دست به انتخاب بزنند، می‌توانند برای هر کالای مربوط و غیرمربوطی ثبت سفارش کنند، حتی لازم نیست به هیچ نهادی پاسخ دهند که آیا کالا وارد کرده‌اند یا نه؟ ارز دولتی‌شان را دریافت می‌کنند و چه آن را برای واردات کالا استفاده کنند و در بازار با نرخ دوبرابری بفروشند و چه بدون واردات کالا، ارز دولتی‌شان را در بازار آزاد با نرخ هشت هزار تومان بفروشند، سودی صدبرابری می‌کنند و شاخص قیمت‌های بازار را تعیین می‌کنند.

 شرق در مطلبی دیگر هم نوشت: محمود حجتی، وزیر کشاورزی، نتوانست مجلس را درباره نبود انحصار در واردات نهاده‌های طیور قانع کند و از نمایندگان مجلس کارت زرد گرفت. سوالی که کریمی‌قدوسی، نماینده مشهد و کلات در مجلس، از حجتی درباره انحصار قسمتی از بازار نهاده‌های طیور به دست یکی از واردکنندگان به نام «مدلل» پرسید، مهم‌ترین اتفاق پرسش و پاسخ نمایندگان با وزیر کشاورزی در مجلس بود.

 آفتاب یزد نیز نوشت: اولین نکته که در این لیست بلند بالا جلب توجه می‌کند، این مسئله است که بنا بر اعلام صریح مقامات دولتی از جمله اسحاق جهانگیری، نهاوندیان و بیش از همه نوبخت و واعظی که بارها در نشست‌های خبری تاکید کردند که ارز دولتی تنها به واردات کالاهای ضروری و اساسی مردم اختصاص می‌یابد، اما در این لیست در نهایت ناباوری مشاهده می‌شود که حاشیه‌ای ترین کالاها توانسته‌اند در سایه قدرت لابی و نفوذ، ارز دولتی دریافت کنند. میلیونها یورو به واردات بخار شور دو کاره و موز و لوبیای چشم بلبلی اختصاص یافته است.

 ادامه رسیدگی به پرونده یاشار سلطانی

وکیل مدافع یاشار سلطانی گفت: جلسه سوم رسیدگی به پرونده موکلم ۲۱ مرداد ماه در دادگاه انقلاب برگزار خواهد شد. سیدصادق کاشانی به ایسنا گفت: موضوع اتهامی، پرونده مربوط به شکایت اشخاص، شهرداری، شورای شهر و همچنین مدعی‌العموم است.

یاسین رامین، نیز صبح امروز برای رسیدگی به پرونده‌اش در شعبه ۱۰۵۸ دادگاه ویژه کارکنان دولت حضور یافت. پیش از این، دو جلسه دادگاه با حضور متهم، وکیل مدافع متهم و نماینده حقوقی هلال احمر برگزار شده است. جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران، شاکی پرونده مزبور است.

حاشیه های بحث استعفای رئیس‌جمهور

محمود واعظی، رئیس دفتر رئیس‌جمهور در واکنش به اظهارات اخیر موسویان که خواستار استعفای روحانی شده بود گفت: آقای موسویان که ایران نیست چنین اظهاراتی را می‌کنند!. واعظی گفت: اظهارات ایشان به هیچ وجه ارتباطی با دولت ندارد، آقای موسویان یک شخص است نه جریان.

وی افزود: برخی مصاحبه‌های وی خوب بوده و برخی هم مناسب نبوده است؛ این مصاحبه اخیرش هم بسیار بد بوده و نمی‌دانم ایشان بر اساس چه مبنایی این حرف را زده است؟ ... آن کسانی هم که در ایران زندگی می‌کنند و شرایط را می‌دانند چنین حرفی نمی‌زنند و مطمئنا صحبت ایشان هیچ ارتباطی با دولت ندارد.

وحید یامین‌پور، مجری برنامه های مذهبی تلویزیون در مورد فشارها برای استعفای دولت در حساب توییترش نوشت: «استعفا یا برکناری یعنی قسر در رفتن دولت از زیر بار فاجعه‌ای که به‌بار آورده. دور کمر روحانی کمربند انفجاری بسته‌اند و وسط نظام رهایش کرده‌اند. حالا با رمز استعفا می‌خواهند کار او و نظام را باهم بسازند. اینکه به او کمک کنیم تا بمب‌هایش را خنثی کند از باب علاقه به او نیست.»

موسویان اخیراً گفته بود: اخیرا شاهدیم هر چه تهدیدات منطقه‌ای و بین‌المللی علیه ایران سنگین تر می شود، متاسفانه اختلافات و ناهماهنگی های داخلی هم بیشتر می شود؛ با ادامه این وضع اولا: مشکلات اقتصادی فعلی مردم بیشتر می شود، ثانیا:امنیت داخلی درمعرض تهدید بیشتر قرار می گیرد و ثالثا: ائتلاف ضد ایران به افزایش فشار تشویق می شود... استمرار وضع فعلی تا دو سال دیگر، موجب لطمات غیرقابل جبران خواهد شد... اگر قرار است در سه سال آینده چنین وضعیتی داشته باشیم، بهتر است که آقای روحانی فداکاری کرده و برای حفظ کشور، انتخابات زودرس برگزار کند؛ این گزینه نامطلوب و بقول طلبه ها از باب 'اکل میت' است.

 ادامه بحث تغییر کابینه

مشاور قالیباف گفت: خبر پیشنهاد معاون اولی دولت روحانی به محمدباقر قالیباف را برخی رسانه‌های اصلاح‌طلب نوشتند اما این خبر به راحتی تکذیب می‌شود. محمدسعید احدیان درباره برگزاری جلساتی از سوی سیدابراهیم رئیسی در تهران با چهره هایی سیاسی همچون محمدباقر قالیباف در موضوع انتخابات مجلس به نامه نیوز گفت: خبر را دیدم ولی من از چنین جلسه ای درباره انتخابات مجلس اطلاعی ندارم. وی درباره ورود محمدباقر قالیباف به انتخابات مجلس اظهار کرد: آقای قالیباف ورودی به انتخابات مجلس ندارد، او کارهای دیگری می کند.

مدیر مسئول روزنامه خراسان درباره خبر طرح پیشنهاد وزارت راه و شهرسازی دولت دوازدهم به آقای قالیباف بعد از انتخابات ریاست جمهوری سال 96 نیز بیان کرد: هیچ پیشنهاد جدی توسط دولت آقای روحانی به آقای قالیباف ارائه نشده و نخواهد شد چون ماهیتا اگر آقای قالیباف بخواهد کاری کند موی دماغ یک مجموعه فرصت طلب 4 درصدی درون دولت می شود بنابراین این مجموعه فرصت طلب هیچ گاه چنین وضعیتی را برای خودش ایجاد نمی کنند.

تسنیم نوشت: وضعیت اخیر در بازار موجب شده تا اختلاف ها در تیم اقتصادی کابینه نمایان تر از قبل شود؛ وزرای اقتصادی دولت بعد از اعلام دستور روحانی برای انتشار اسامی دریافت کنندگان ارز دولتی به صورت علنی و با استفاده از تریبون رسانه ها بگو مگوهای خود را مطرح می کردند. در این باره باید به به جدال شریعتمداری و جهرمی،  دعوای بانک مرکزی و وزارت صنعت، بحث سیف و ترکان و ... اشاره کرد.

سایت انتخاب نزدیک به دولت نوشت: در حالی که ترمیم کابینه به یک مطالبه همه گیر تبدیل شده، تعلل دولت در انجام تغییرات که خود وعده ی آن را داده، همچنان ادامه دارد و این در حالی است که اوضاع اقتصادی بهبودی پیدا نکرده و حتی قیمت سکه امروز بار دیگر از مرز سه میلیون تومان عبور کرده است... باید از دکتر روحانی و تیم بسته اقتصادی و دفتر رییس جمهور پرسید، منتظر چه هستید و تصور می کنید، قرار است سیاست های سوخته تیم فعلی، چه معجزه ای بکند؟ آخرین تیر غیب تفکرات و استراتژی های ناقص تیم اقتصادی فعلی، تداوم افزایش قیمت سکه و دلار است که لابد این هم، از دسته حباب های ناتمام است!..محل اصلی اشکال، البته به جز بانک  مرکزی، برخی دیگر از استراتژی های اقتصادی سوخته و امتحان ‏پس داده کنار گوش شما هستند! سازمان برنامه ، معاونت اقتصادی ، مشاوران اقتصادی - سیاسی  و ....را نیز دریابید! لختی تعلل، باید؛ زمان به نفع ‏شما و کشور نیست!

 روزنامه اصلاح طلب اعتماد نوشت: شامگاه شنبه پاستور میزبان جلسه‌ای مهم بود. گعده‌ای مهم و محرمانه برای اتخاذ تصمیمات اساسی در جهت تغییرات تیم اقتصادی دولت. شنبه شب علی طیب‌نیا، وزیر سابق اقتصاد که به تازگی از فرانسه به ایران بازگشته مهمان جلسه خصوصی حسن روحانی رییس‌جمهور و محمود واعظی رییس دفتر رییس‌جمهور بوده است. این گعده از آن جهت محرمانه بوده است که طیب نیا بدون راننده و با خودروی شخصی عازم پاستور شده است و این نشان می‌دهد شاید رییس دفتر رییس‌جمهور و همچنین روحانی علاقه نداشتند تا کسی از جزییات این جلسه با خبر شود... به گفته یک منبع آگاه در دفتر رییس‌جمهور تغییر رییس بانک مرکزی و رییس سازمان برنامه و بودجه خروجی این جلسه محرمانه بوده است... به گفته منبع آگاه در دفتر رییس‌جمهور، حسن روحانی به طیب‌نیا پیشنهاد ریاست سازمان برنامه و بودجه را ارایه کرده است که مورد توجه او نیز قرار گرفته است... بنابر گفته این منبع آگاه دیگر عضو جدید تیم اقتصادی دولت حمید پورمحمدی خواهد بود. پورمحمدی که اکنون معاون اقتصادی سازمان برنامه و بودجه است گزینه جدی جایگزینی ولی‌الله سیف در بانک مرکزی است.

در صورت خروج کرباسیان از دولت، محمدباقر نوبخت جدی‌ترین گزینه وزارت اقتصاد و دارایی خواهد بود زیرا او جزو مورد اعتماد‌ترین چهره‌های رییس‌جمهور در موضوع اقتصاد است. اما یک گمانه‌زنی دیگر نیز درباره مقصد نوبخت وجود دارد؛ برخی معتقدند در صورت ابقای کرباسیان پس از جلسه استیضاح، نوبخت، معاون اجرایی رییس‌جمهور می‌شود.

خبر آنلاین نوشت: خبرهای موثق حکایت از آن دارد بخش عمده ای از فشار برای ایجاد تغییرات در تیم اقتصادی کابینه از سوی حزب کارگزاران وارد می شود . بر اساس اطلاعات رسیده،این حزب که در دولت دوازدهم نتوانست افراد پیشنهادی خود برای وزارتخانه های خاص اقتصادی را به رییس جمهور بقبولاند، هم اینک در پی فشار جبران تلاش ناکام خود در ابتدای تشکیل کابینه است.

 گفته می شود حزب کارگزاران همچنان به دنبال معرفی رضا ویسه به عنوان وزیر صنعت، معدن و تجارت است و برای سایر پستهای اقتصادی نیز گزینه هایی از افراد نزدیک به خود را مطرح می کند. شنیده شده است رییس جمهور به اکثریت افرادی که توسط کارگزاران برای تصدی پست رییس کلی بانک مرکزی و وزارتخانه های اقتصادی مطرح شده اند، تمایلی ندارد.

 اکبر ترکان، مشاور رئیس جمهور در گفت‌وگو با ایلنا می گوید: بعضی وزرای کابینه جسارت و شجاعت کافی برای ورود به مسائل جدی را ندارند. برخی وزرا بیشتر مراقب خودشان هستند تا مراقب انقلاب، درواقع آنها بیشتر سعی دارند به خودشان صدمه‌ای وارد نشود. چون می‌دانند در یک سطوحی اختلافاتی وجود دارد که اگر سر باز کنند امکان دارد به بعضی افراد صدمه وارد شود، به همین دلیل شجاعانه به مسائل ورود نمی‌کنند و تصمیم گیری‌هایی سست و با تعلل دارند...اگر بخواهم به نقطه ضعف دولت یازدهم اشاره کنم باید به طرح سلامت اشاره کنم، طرح سلامت می‌توانست کار افتخار آفرینی باشد که پرهزینه اجرا شد و موجب بدهکاری‌های بسیار دولت شد. اما در دولت دوازدهم هم طرح سلامت لنگی‌های قدیم را دارد.

 تابناک نیز در خبری با عنوان «نوبخت، سیف، آخوندی، کرباسیان و شریعتمداری رفتنی شدند» نوشت: خبرها حاکی از آن است که تاکنون رئیس جمهور برای انجام این پنج تغییر در کابینه ـ که منجر به تغییر بخش عمده ای از تیم اقتصادی دولت می شود ـ به نتیجه رسیده و به احتمال فراوان، به زودی احکام مربوط به رئیس کل جدید بانک مرکزی و رئیس جدید سازمان برنامه و بودجه را صادر خواهد کرد؛ اما در خصوص وزیران یاد شده ملاحظاتی دارد که احتمالا نمی خواهد، هزینه برکناری آنها به پای او نوشته شود... همچنین گفته می شود که رئیس جمهور برای تغییر «محمد شریعتمداری» وزیر صنعت، معدن و تجارت، «مسعود کرباسیان» وزیر امور اقتصادی و دارایی و همچنین «عباس آخوندی» وزیر راه و شهرسازی به جمع بندی رسیده است، اما تمایل دارد که این افراد یا خود استعفا بدهند و یا اینکه با نظر مجلس کنار گذاشته شوند.

 20 دستگاه خودروی نمایندگان مجلس به سرقت رفت

طی یکسال گذشته حدود 20 دستگاه خودرو متعلق به نمایندگان خانه ملت با برچسب مجلس شورای اسلامی به سرقت رفته است. به گزارش باشگاه خبرنگاران، شنیده شده که این خودروها به دلیل داشتن برچسب هولگرام دار مجلس شورای اسلامی توانایی عبور از گیت‌های اصلی ساختمان مجلس را دارند. لازم به ذکر است، این سرقت ها بیشتر از منطقه غرب تهران صورت گرفته است.

محمد حسن‌نژاد عضو کمیسیون اقتصادی در این باره گفت: حدود یک سال پیش هم خودروی بنده با برچسب مجلس به سرقت رفت، اما متاسفانه هنوز خبری از آن وجود ندارد. نماینده مرند و جلفا تصریح کرد: اگر ارزش مادی این خودروها را هم کنار بگذاریم، اگر فردا این خوردوها را با برچسب مجلس پر از مواد منفجره وارد خانه ملت کنند، چه کسی پاسخگو است؟. عضو کمیسیون اقتصادی تصریح کرد: زمانی که یک کیلومتر سرعت بالاتر می‌رویم، بلافاصله جریمه برایمان پیامک می‌شود، اما هنوز این خودروها پیدا نشده‌اند.

 ماموریت مرد مذاکرات محرمانه تکذیب شد

صبح نو نوشت: عقل منفصل ظریف، مرد خاص تیم مذاکره‌کننده، عضو «حلقه نیویورک» در زمان وزارت خارجه کمال خرازی. این‌ها القابی است که آقای مجید تخت‌روانچی در طول بیش از 30سال کار دیپلماتیک، صاحب و حامل آن‌ها شده است...البته به نظر می‌رسد، سکه سیاست‌ورزی آقای دیپلمات، روی دیگری هم دارد. شاید پُست جدید تخت‌روانچی در پاستور، پوششی برای ایجاد حاشیه امن جهت پرداختن به ماموریت دیپلماتیک بزرگ‌تر از سوی وی باشد؛ این ماموریت بزرگ‌تر نه در اروپا که در ورای اقیانوس اطلس، یعنی آمریکا قرار گرفته است.

او که مهندس طراح مذاکرات نامیده می‌شود و در عمده مذاکرات محرمانه (مانند مذاکرات ایران و آمریکا در عمان) حضور داشته است، حال شایعات حاکی از آن است که پس از خروج آمریکا از برجام و به قول عراقچی: «از تعادل خارج شدن برجام» چهره‌ای با دستور رییس‌جمهوری مامور مذاکره مستقیم با طرف آمریکایی شده است تا بلکه کلاف پیچ‌در‌پیچ مذاکرات ایران با اروپایی‌ها هر چه زودتر باز شود. که این شایعه به‌شدت از سوی سخنگوی وزرات خارجه تکذیب شد... اما بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت خارجه گفت: برجام نیز دیوار بی‌اعتمادی ایران و آمریکا را بسیار بلندتر کرده است. اراده و اندیشه‌ای برای مذاکره با چنین دولتی که نمی‌تواند به تعهدات خود پایبند باشد، مطرح نیست و ‌من به‌شدت این موضوع را تکذیب می‌کنم و هیچ‌گونه تماس و مذاکره با دولت ایالات‌متحده‌آمریکا نداریم.

 اختلاف اصلاح طلبان در شورای شهر تهران

روزنامه آرمان نوشت: در شرایطی که شهردار تهران مورد هجمه گاه و بیگاه مخالفان است برخی در لباس دوست هجمه‌های سنگینی به او و اعضای شورای شهر وارد می‌کنند. افشانی عضو شورای مرکزی حزب اعتمادملی است و سیدابراهیم امینی، محمدجواد حق‌شناس و حجت نظری دیگر اعضای این حزب در شورای شهر هستند. برخی موفقیت اعضای حزب اعتمادملی در ورود به شهرداری و شورای شهر را موفقیتی بزرگ و پیش‌بینی نشده می‌دانستند، اما به هر حال آنها توانستند کرسی‌های بهشت را از آن خود کنند. به‌طور طبیعی اولین انتظار این 4 نفر مورد حمایت قرار گرفتن از سوی حزب متبوعشان است، اما رسول منتجب‌نیا قائم مقام حزب اعتمادملی در روز گذشته اظهاراتی داشت که معنایی جز تضعیف اعضای این حزب در شهرداری و شورا ندارد. منتجب‌نیا گفته است: «متاسفانه چند مورد مشاهده شده که آن چند نفری که در حزب اعتماد ملی شیطنت کردند و باعث اختلاف شدند الان در شهرداری تهران پست‌های حساس گرفته‌اند» و در بخش دیگری مدعی شده است: «تعلق خاطر کارشکنان به جبهه مشارکت و اتحاد ملت است، جلسات خصوصی و سری هم با آنان دارند و افکار و منویات اینها را در حزب دنبال می‌کنند که جفا به حزب اعتماد ملی است. بارها گفتیم که اگر ترجیح دوستان به حزب اتحاد ملت است، بروند عضو آنجا باشند، چرا در حزب اعتماد ملی می‌مانند و می‌خواهند دستور آن تشکل را در حزب اعمال کنند.» ریشه این اظهارات به اختلافات چندی قبل حزب اعتمادملی باز می‌گردد که گروهی درصدد آن بودند با جعل امضا و... خود را محق در تصمیم‌سازی‌های اصلی معرفی کنند و اکنون شاید زمان تسویه حساب با افشاگران جعل و تحریف از سوی مدعیان باشد.