سناریوی قطعی و افت فشار آب در تابستان امسال این بار به خاموشی های مکرر خانه های اصفهانی ها رسیده است.
کد خبر: ۶۲۵۸۶۳
تاریخ انتشار: ۱۱ تير ۱۳۹۷ - ۱۵:۳۸ 02 July 2018
به گزارش تابناک : این روزها بحران بی آبی و گرمای شدید تابستان در خانه های اصفهانی‌ها با خاموشی و قطعی های مکرر برق بیشتر احساس می شود، این در حالی است که بیشتر مسئولان برق استان اعلام کرده بودند که با مدیریت و صرفه جویی مردم، خاموشی نخواهیم داشت.
 
با این وجود به خصوص طی یک هفته گذشته اصفهانی ها بی آبی را با قطعی برق در ساعات گرم تابستان به خوبی احساس می کنند و این بار در صف انتظار پاسخ گویی شماره 121 شرکت توزیع برق شهرستان اصفهان برای مطلع شدن از به دلیل قطعی برق هستند.
 
کارمند دارالترجمه ای در محدوده خیابان چهارباغ بالا به خبرنگار ایسنا، گفت: متاسفانه قطعی مکرر برق موجب شده که کارها به نوعی بخوابد و نتوانیم به درخواست مراجعین خود پاسخ بدهیم.
 
وی  افزود: برای پیگیری دلیل قطعی برق با شماره 121 شرکت برق تماس گرفتیم که تلفن گویا اعلام کرد که 63 نفر در صف انتظار هستند و بعد از 20 دقیقه انتظار، تنها جوابی که شنیدیم این بود که "از زمانی که برق رفته دو ساعت خاموشی خواهید داشت"، با این وجود بیشتر از دو ساعت قطعی برق داشتیم.
 
شهروند دیگری با گلایه از خاموشی های مکرر برق طی یک هفته گذشته به ایسنا، گفت: با قطعی برق چراغ قرمزهای خیابان چهارباغ بالا قطع شده بود که در این گرمای هوا در این محدوده، ترافیک سنگینی ایجاد شده بود و خودروها بی نظم عبور و مرور می کردند.
 
 کارمند یکی از مراکز فرهنگی اصفهان نیز در این خصوص، گفت: با قطعی برق و بدون هیچ وسیله خنک کننده ای نمی توان به کار کردن ادامه داد و متاسفانه این مجموعه فرهنگی هر روز بین یک تا دو ساعت قطعی برق دارد.
 
خانمی دیگر با انتقاد بر اینکه طی چهار روز گذشته در ساعات بعدازظهر حدود دو ساعت قطعی برق داریم، به خبرنگار ایسنا گفت: متاسفانه شرایط بسیار سخت شده است، از یک سو دایم با افت فشار آب مواجه هستیم و از سوی دیگر روزانه برق قطع می شود، متاسفانه برای حل مشکل بی آبی در منزل خود اقدام به نصب پمپ آب کرده ایم که این وسیله نیز با برق کار می کند و زمانی که در اوج گرما برق قطع می شود، با قطعی آب نیز مواجه می شویم.
 
وی تاکید کرد: قطعی مکرر برق، وسایل برقی را دچار آسیب خواهد کرد و در این شرایط گرانی، امکان خرید دیگر وجود ندارد، اما متاسفانه شرکت برق پاسخی برای این مشکلات ندارد.
 
شهروند دیگری در محدوده خیابان امیرحمزه اصفهان به خبرنگار ایسنا، گفت: طی یک هفته گذشته تقریبا هر دو روز یک بار برق این منطقه قطع می شود و با پیگیری دلیل این مشکل از طریق شماره 121 متوجه شده ایم که اصفهان قطعی برق دارد و باید علاوه بر بی آبی، حداقل دو ساعت قطعی برق را در این هوا گرم تحمل کنیم.
 
مدیر یکی از مراکز آموزشی اصفهان که شعب مختلفی در سطح شهر دارد، با انتقاد از عملکرد شرکت برق در قطعی برق مراکز عمومی و آموزشی اصفهان به ایسنا، گفت: شرایط قطعی برق در منازل مسکونی و مراکز عمومی همچون آموزشی بسیار متفاوت است، چرا که در منازل مسکونی تنها دو یا سه نفر درگیر قطعی برق می شوند اما در مراکز آموزشی حدود 500 تا 400 نفر درگیر می شوند و بی نظمی و اختلال ایجاد می شود.
 
وی با بیان اینکه برخی از مراکز آموزشی ما حدود 30 کلاس دارند که از هفته گذشته دست کم در ساعات بعدازظهر حدود سه ساعت با قطعی برق مواجه هستند، تاکید کرد: کنترل حدود 500 نفر بدون کولر و وسایل سرمایشی، کامپیوتر و چراغ و روشنایی بسیار سخت است.
 
وی با تاکید بر اینکه بارها برای پیگیری این موضوع با شرکت برق تماس گرفته ایم تا مراکز آموزشی و عمومی را از قطعی برق مستثنا کنند، افزود: متاسفانه شرکت برق تنها بر قطعی برق در محدوده های مختلف شهر مطابق زمان بندی تاکید دارد و در پاسخ به گلایه های ما عنوان کرده که ژنراتور و موتور برق خریداری کنید، اما باید توجه داشت که در یک ساختمان استیجاری با فضای محدود آموزشی و همچنین توان محدود مالی، امکان خرید موتور برق وجود ندارد.
 
این گلایه ها در حالی طی یک هفته گذشته از سوی شهروندان مطرح می شود که پیش تر عسکری، مدیر دفتر مدیریت مصرف شرکت توزیع برق شهرستان اصفهان در تاریخ هشتم خرداد امسال در خصوص اینکه آیا احتمال خاموشی در تابستان 97 وجود دارد یا خیر؟ به خبرنگار ایسنا گفته بود که اگر با مدیریت و همکاری مشترکین بتوانیم کمبود برق را جبران کنیم، قطعا خاموشی در اثر کمبود تولید نخواهیم داشت،هم چنین اگر تمام مشترکین تنها 10 درصد مصرف را بین ساعات 12 تا 16 کاهش دهند و این 10 درصد را به ساعات دیگر انتقال دهند، تابستان بدون خاموشی خواهیم داشت.
 
البته مطابق آمارهای اعلام شده حدود 78 هزار 400 مگاوات ظرفیت نصب شده نیروگاهی وجود دارد که شامل نیروگاه های سیکل ترکیبی، گازی و بخاری جز حرارتی است، هم چنین 19 درصد نیروگاه‌ها سد، یک درصد نیروگاه اتمی بوشهر و از دیزل‌ها و منابع تجدیدپذیر و تولید پراکنده جهت تامین منابع استفاده می‌شود.
 
هم چنین نیروگاه‌های برق‌آبی 12 هزار مگاوات ظرفیت تولید دارند که امسال به دلیل کم شدن آب پشت سد حدود 4000 مگاوات از ظرفیت را نمی‌توانند تولید بکنند. از طرفی، رشد مصرف مشترکین حدود3000 مگاوات افزایش خواهد یافت که مجموعا حدود 7000 مگاوات نسبت به سال گذشته کمبود تولید خواهیم داشت.
 
مطابق آمارهای اعلام شده از سوی شرکت توزیع برق شهرستان اصفهان، پیک مصرف برق در اصفهان طی سال گذشته حدود 4400 مگاوات بود و ظرفیت مجموع تولید هم 4400 مگاوات بود، بنابراین سال 95 توانست نیاز مصرف استان را در مجموع تولید کند، اما تابستان امسال با مشکلاتی از جمله حذف نیروگاه سد زاینده رود و نیروگاه سد دز از مدار تولید برق مواجه هستیم، هم‌چنین نیروگاه اسلام‌آباد با حدود 900 مگاوات ظرفیت، به دلیل مصرف آب بالا تعطیل است و نیروگاه شهید محمد منتظری از پساب فاضلاب شاهین‌شهر برای تولید استفاده می‌کند.
 
در این شرایط عسکری مدیر دفتر مدیریت مصرف شرکت توزیع برق شهرستان اصفهان در نشست خبری خود در 22 خرداد ماه با تاکید بر ضرورت صرفه جویی 10 درصدی برق در ساعات پیک مصرف، اعلام کرده بود که در خوشبینانه ترین حالت در کشور طی ماه های تیر و مرداد، حدود هفت هزار مگاوات، کمبود تولید برق داریم.
 
وی با بیان اینکه کاهش فشار آب موجب شده که اکثر مشترکین از پمپ ‌آب استفاده کنند و افزایش استفاده از کولر گازی، رشد مصرف برق را به دنبال دارد، گفت: با این اوصاف احتمالا شبکه برق استان امسال به صورت وارد کننده از شبکه سراسری برق، بخشی از نیاز مصرف را تامین کند.
 
از سوی دیگر مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای اصفهان هفتم تیر ماه در نشست خبری افتتاحیه نهمین نمایشگاه بین المللی دوسالانه صنعت برق اصفهان با اشاره به تاثیر کم آبی بر کاهش تولید برق، اعلام کرد که باید 5800 مگاوات برق تولید کنیم، به دلیل گرما و کم آبی در دو تا سه سال گذشته نتوانستیم از ظرفیت لازم نیروگاه‌ها استفاده کنیم، اما در حال حاضر نیروگاه‌ها تنها با ۱۰ درصد ظرفیت خود فعالیت می‌کنند.
 
رسول موسی رضایی گفت: همه توربین‌های کشور به شبکه سراسری متصل‌اند و همه مصارف هم از شبکه سراسری تامین می‌شود، این دلیل نیست که اگر نیروگاه اصفهان تولیدش پایین باشد همه اصفهان دچار مشکل شود و نتوانیم از شبکه سراسری برق بگیریم، اما همه برق را هم از شبکه سراسری دریافت نمی‌کنیم.
 
وی با تاکید بر اینکه خاموشی‌های استان از پنجم تیر ماه آغاز و احتمالا تا اواخر مردادماه و هفته اول شهریور ادامه خواهد داشت، اظهارکرد: با برنامه ریزی و هماهنگی هایی که انجام شده، قرار است سهمیه‌های هر بخشی مشخص تا بر اساس آن مصرف شود.
 
موسی رضایی افزود: ۳۰۰ مگاوات خاموشی داریم، از این رو هر سال ۴۵ صنعت سنگین را دعوت به همکاری کرده‌ایم تا در اوج ساعت بار محدویت خود را به حداقل برسانند.
 
وی با بیان اینکه در خرداد ماه از مرز تولید 5500 مگابات گذشتیم و یکی از علل عمده کمبود برق، کمبود تولید برق خوزستان است، تاکید کرد: هر سال در منطقه خوزستان هفت تا هشت هزار مگاوات تولید برق آبی وجود داشت، اما امسال با کاهش آب و در نتیجه تولید برق روبرو هستیم.
 
با این وجود چند روزی است که شرکت توزیع برق در یک برنامه زمان بندی اقدام به قطعی برق مناطق اصفهان در ساعات مختلف شبانه روز حتی بیشتر از دو ساعت کرده است. البته اصفهانی ها از اطلاع رسانی ضعیف شرکت توزیع برق شهرستان گلایه دارند، اما روابط عمومی این شرکت می گوید که از طریق صدا و سیما اطلاع رسانی کرده و برنامه زمان بندی قطعی برق بر روی سایت این مجموعه قرار داده و برنامه خاموشی برق به طور قطع با هماهنگی وزارت نیرو و توانیر در حال انجام است و نمی توان از اکنون اعلام کرد که خاموشی در شهر اصفهان تا چه زمانی ادامه دارد.
 
 
منبع : ایسنا 
برچسب ها: بی آبی ، استان اصفهان
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار