معاون حوزه هنری خراسان رضوی از پیگیری برگزاری کارگاه‌های تئاتر بچه‌های مسجد در سطح مساجد مشهدمقدس خبر داد.
کد خبر: ۶۲۵۲۶۴
تاریخ انتشار: ۱۰ تير ۱۳۹۷ - ۱۰:۵۰ 01 July 2018

به گزارش تابناک : ابراهیم زره ساز اظهار داشت: واحد هنرهای نمایشی حوزه هنری خراسان رضوی نسبت به برنامه‌ریزی برای آموزش جهت کشف و پرورش استعدادهای جوان و تولید آثار جریان‌ساز،  با تشکیل کارگاه‌های آموزشی در زمینه‌های مختلف اقداماتی را انجام داده است.

معاون حوزه هنری خراسان رضوی افزود: اجرای آثار (صحنه، خیابانی و مسجدی) از محورهای اصلی در این واحد است. ارائه تولیدات حوزه هنری خراسان رضوی علاوه بر اجرای عمومی، در جشنواره‌ها از دیگر برنامه‌ها بوده که در ماه‌های گذشته به ثمر رسیده است.واکنش نسبت به جریان‌ها و اتفاقاتی مانند؛ حادثه تلخ زلزله سرپل‌ذهاب و قصرشیرین از دیگر مواردی است که برای برنامه‌ریزی وجود دارد.
 
زره ساز با اشاره به فرخوان چله نمایش ما بیان کرد: برگزاری چله نمایش ما با حضور 40 نمایش و 200 اجرا در این راستا صورت گرفت و دبیرخانه فراخوان چلّه نمایشِ «ما» (مردمِ انقلاب)، به مناسبت آغاز چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی و با هدف احیای  تئاتر مردمی برگزار شد. پس اعلام رسمی فراخوان، در مرحله اول و دوم این این رویداد هنری 157 اثر به صورت طرح یا نمایشنامه در دبیرخانه ثبت شد.

وی خاطرنشان کرد: هیئت بازخوان پس از بازخوانی متون، 79 اثر را تایید و مشروط به بازبینی کردند، هیئت بازبین پس از بازبینی این آثار، 40 نمایش را برای اجرا تایید کردند.از بین این 40 نمایش، 15 نمایش برای مساجد، که سه اثر ویژه اجرا برای بانوان، 14 نمایش برای محله (خیابانی) و 11 نمایش برای مدارس بوده است.

زره ساز با اشاره به اینکه 15 نمایش مسجدی،  بالغ بر 75 اجرا در 55 مسجد اجرا شد اظهار داشت: 14 نمایش خیابانی، بالغ بر 80 اجرا در 35 محله 11 نمایش دانش آموزی، بالغ بر 45 اجرا در 30 مدرسه صورت گرفت و از بین آثار اجرا شده، 7 اجرا در 7 روستای اطراف مشهد و 74 اجرا در 50 منطقه محروم اجرا شده است.
 
زره ساز در ادامه با اشاره به برگزاری کارگاه‌های آموزشی حوزه هنری خراسان رضوی خاطرنشان کرد: در بخش کارگاه‌های آموزشی، سه روز کارگاه آموزشی با حضور حسین فدایی حسین با عنوان «لحظه‌های ناب از انقلاب» در تماشاخانه اشراق برگزار شد. همچنین کارگاه‌های آموزشی ویژه مساجد در دستور کار بود که این کارگاه‌ها در مساجد مختلف و تماشاخانه اشراق، با حضور هنرمندان مجرب برگزار شد.

وی با اشاره به برگزاری سه نشست تخصصی شامل نشست اول با موضوع "تئاتر، محله و مردم"،نشست دوم با موضوع "تئاتر، مسجد و مردم" و نشست سوم با موضوع "تئاتر، مدرسه و مردم" تاکید کرد: برگزاری اختتامیه چله نمایش ما نیز در دستور کار قرار گرفت و در این مراسم که با حضور جمعی از پیشکسوتان و هنرمندان تئاتر استان برگزار شد، از برگزیدگان بخش‌های مختلف؛ مسجد، محله، مدرسه، با اهدای تندیس، لوح تقدیر و جایزه نقدی تقدیر به عمل آمد و همچنین از مربیان برتر مسجدی تقدیر شد.

زره ساز عنوان کرد: چله نمایش ما با نام و یاد شهید مسعود سهیلی برگزار گردید و در این مراسم از مادر این شهید بزرگوار نیز تقدیر به عمل آمد و گروه‌های برگزیده جایزه ویژه شهید سهیلی را دریافت کردند.
 
وی در ادامه با اشاره به اجرای آثار (مسجدی، خیابانی، صحنه‌ای) تصریح کرد: اعزام هنرمندان واحد هنرهای نمایشی برای اجرای نمایش آئینی در پیاده روی اربعین نیز در دستور کار قرار گرفت و گروهی 15 نفره در این رویداد شرکت داشته‌اند که دو نمایش میدانی 12 اجرا داشته است.
 
معاون حوزه هنری خراسان رضوی ادامه داد:  همچنین اعزام هنرمندان کودک و نوجوان واحد هنرهای نمایشی برای اجرای نمایش در مناطق زلزله زده سرپل ذهاب و قصر شیرین صورت گرفت و 8 نفر از هنرمندان به این مناطق اعزام شده‌اند که در سرپل‌ذهاب و 22 روستای اطراف قصرشیرین و سرپل‌ذهاب 21 اجرا اجرا داشته‌اند.

زره ساز با اشاره به اجرای نمایش‌نامه‌خوانی «بانوی بی نشان» ویژه شهادت حضرت زهرا (س)، در سالن قدس حرم مطهر امام رضا علیه‌السلام با حضور جمعی از هنرمندان مطرح تئاتر استان و همچنین حضور؛ کوروش زارعی و مرشد میرزا علی از هنرمندان مطرح کشور خاطرنشان کرد: این نمایش به مدت 3 شب اجرا شد و در آن؛ محمد ملتجی، وفا طرفه، محمد تقی‌نژاد، راضیه ایرانی، علی جوانمرد، علی‌رضا رواندل، محمد جهان‌پا، کریم جشنی، مرتضی ملتجی، پرستش سلطانی، سجاد انتظاری، امیر بشیری، محبوبه سلطانی، سعید صادقی، عباس طاهری، علی ضمیری، امید هاشمیان، حمید ایزدپناه، و کوروش زارعی، مرشد میرزاعلی به ایفای نقش پرداختند.
 
وی با اشاره به اجرای نمایش‌های؛ خانواده محترم اردکانی (سه هفته)، ال کلاسیکو (17 شب)، پسرها تنهایند (دو هفته)، منطقه آرام (10 شب) در تماشاخانه اشراق و در مجموع 62 اجرا خاطرنشان کرد: اجرای هنرمندان تئاتر مسجد، در هفته هنر انقلاب در مساجد شهر و هفت نمایش در هفته هنر انقلاب با موضوع حمایت از کالای ایرانی از دیگر برنامه‌ها بوده است.

زره ساز با اشاره به برگزاری کارگاه‌های آموزشی و نشست‌های تخصصی خاطرنشان کرد: نشست تخصصی تئاتر کودک و نوجوان با حضور هنرمندان و مسئولین حوزه هنری کودک و نوجوان کشور برگزار شد که در این نشست 4 نفر از هنرمندان فعال تئاتر کودک و نوجوان استان خراسان رضوی به همراه حسن دولت‌آبادی از پیشکسوتان و اساتید تئاتر، رئیس و معاون فرهنگی‌هنری حوزه هنری کودک و نوجوان به همراه جمعی از کارکنان این حوزه به میزبانی رئیس حوزه هنری خراسان رضوی و معاون فرهنگی‌هنری این حوزه حضور داشتند.

وی با بیان برگزاری کارگاه آموزشی نمایشنامه‌نویسی با هدف؛ چاپ، انتشار و اجرای آثار افزود: همچنین برگزاری کارگاه‌های آموزشی تئاتر بچه‌های مسجد در دستور کار قرار گرفت که در مرحله اول، 5 مسجد شناسایی که پس از ثبت‌نام علاقه‌مندان، کارگاه‌های آموزشی آغاز و در نهایت نمایش‌های تولیدی این کارگاه‌ها در مساجد مختلف اجرا می‌شود. در حال حاضر در سه مسجد این کارگاه‌ها دایر است و ثبت‌نام دو مسجد دیگر در حال اتمام است.

 

 

منبع : تسنیم 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار