بیش از یک دهه است که شهرضا با خشک‌سالی و کمبود آب روبه رو است، بحران کم‌آبی سبب به وجود آمدن محدودیت‌ها و چالش‌هایی برای بخش کشاورزی این شهرستان شده است.
کد خبر: ۶۲۴۸۲۱
تاریخ انتشار: ۰۹ تير ۱۳۹۷ - ۱۱:۱۳ 30 June 2018

به گزارش تابناک : شهرستان شهرضا از نظر تولید انواع محصولات کشاورزی، یکی از قطب‌های مهم تولیدی در سطح استان اصفهان است که کشاورزان آن با وجود محدودیت‌های زیاد از نظر منابع آبی و امکانات کشاورزی، از کشاورزان برتر استانی و ملی بوده که تولیدات آنان نیز در سطح استان و حتی کشور در زمینه محصولات زراعی و باغی و دامی و گلخانه‌های سبزی و صیفی و گل‌های شاخه بریده از تولیدات برتر محسوب می‌شود.

عمده محصولات زراعی شهرضا شامل، گندم، جو، آفتابگردان، ذرت علوفه‌ای و عمده محصولات باغی آن انار، انگور، سیب درختی، بادام، گردو و پسته است.

با وجود کاهش 65 درصدی آب کشاورزی مجموع تولیدات کشاورزی شهرستان شهرضا کاهش پیدا نکرده است هر چند 50 درصد سطح زیر کشت شهرستان کاهش پیدا کرده است اما با ارائه راهکارهای علمی نوین و اصلاح روش‌های کاشت و آبیاری تولیدات بخش کشاورزی کاهش پیدا نکرده است.

*شهرضا یکی از قطب‌های مهم تولید نشاء در کشور است

علی باقری مدیر اداره جهاد کشاورزی شهرستان شهرضا در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در شهرضا با اشاره به پتانسیل‌ها و فرصت‌های سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی شهرستان شهرضا می‌گوید: وجود اراضی مستعد کشاورزی و آب و هوای مناسب و اقلیم‌های متفاوت در سطح شهرستان و وجود حدود 7 هزار و 500 نفر بهره‌بردار در بخش کشاورزی و 3 شرکت فنی مشاوره‌ای و 2 تعاونی تولید شرایط را برای سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی شهرستان شهرضا فراهم کرده است.

او با اشاره به کلینیک‌های گیاه پزشکی در شهرضا می‌افزاید: با توجه به وسعت مراتع قابلیت توسعه بخش زنبورداری و با توجه به امکانات شهرستان توسعه در بخش پرورش سایر طیور مانند بوقلمون، کبک و بلدرچین امکان‌پذیراست.

مدیر اداره جهاد کشاورزی شهرستان شهرضا با اشاره به امکان توسعه باغ‌ها و توسعه گلخانه‌های تولید سبزی و صیفی‌جات و گل‌های شاخه بریده در این شهرستان معتقد است: شهرضا با تولید نشاء به میزان 120 میلیون اصله در سال به عنوان یکی از قطب‌های مهم تولید نشاء در کشور بوده و مقام اول استان را دارا است.

او با اشاره به استفاده از عوامل بیولوژیک در کنترل بیماری‌ها و آفات در مزارع و باغ‌ها تأکید دارد: شهرضا با تولید 25 هزار و 200 تن انار و تولید 7 هزار و 200 تن انگور در سال به ترتیب رتبه‌های چهارم و پنجم استان را دارا است.

* امکان افزایش گاوداری‌ها به شرط تأمین علوفه

 باقری با بیان این‌که کل حوضه آبخیز شهرستان مطالعه شده و آماده اجرای طرح‌های آبخیزداری به شرط تأمین اعتبار است، بیان می‌کند: با توجه به احداث 3 واحد کارخانه فرآوری شیر در شهرضا امکان افزایش واحدهای پرورش گاو شیری در صورت تأمین علوفه مورد نیاز وجود دارد.

مشکل کمبود آب، پراکندگی و کوچک بودن اراضی کشاورزی، عدم تسطیح اراضی، ناکافی بودن اعتبارات دولتی برای انجام طرح‌ها و کمبود وسایل و بالا بودن هزینه حمل و نقل محصولات کشاورزی از چالش‌های پیش روی بخش کشاورزی شهرضاست.

کمبود آب از مهم‌ترین معضلات بخش کشاورزی شهرضاست که در این راستا طرح اصلاح الگوی کشت برای نخستین بار در شهرضا به عنوان یکی از 5 شهر در کل کشور در سال‌های 93 و 94 انجام شد.

محمدمهدی ابوالحسنی معاون فنی اداره جهاد کشاورزی شهرستان شهرضا در این باره به خبرنگار فارس می‌گوید: در سال 91، 5 استان کشور به عنوان پایلوت برای انجام مطالعه تغییر الگوی کشت انتخاب شد که استان اصفهان یکی از 5 استان بود که شهرضا در استان به عنوان پایلوت انتخاب شد.

او با بیان این‌که در کل کشور شهرستان شهرضا نتایج آن قابل قبول برای اجرای طرح الگوی کشت شناخته شد، ابراز می‌دارد: تنها شهری که در کشور اصلاح الگوی کشت در آن قابل اجراست، شهرضا است.

* اجرای طرح اصلاح الگوی کشت در شهرضا

معاون فنی اداره جهاد کشاورزی شهرستان شهرضا با بیان این‌که طرح الگوی کشت شهرضا تدوین شده است، عنوان می‌کند: از اول سال زراعی 98-97 طرح اصلاح الگوی کشت در شهرضا اجرایی می‌شود و باید در این طرح منافع بخش کشاورزی و تولید رعایت شود.

او با اشاره به عدم وجود کارخانجات صنایع تبدیلی و سردخانه به تعداد کافی تصریح دارد: کمبود ماشین‌آلات کشاورزی و ادوات و لوازم یدکی وابسته به آن، نوسان صادرات محصولات و عدم تثبیت قیمت‌ها و عدم ثبات قیمت علوفه و تولیدات دامی از دیگر چالش‌های پیش روی کشاورزی است.

ابوالحسنی با اشاره به کمبود تسهیلات بانکی بلندمدت با بهره کم در زمینه بهداشتی کردن جایگاه‌های دام و احداث گلخانه‌ها، کانال‌های آبیاری و استخرهای ذخیره آب در شهرضا ادامه می‌دهد: سیاست‌های اجرایی مشخص و یک‌نواخت بانک‌های عامل در بخش کشاورزی مانند ضمانت‌نامه‌ها، وثایق بانکی و دوران مشارکت پروژه‌های مصوب تسهیلات بانکی وجود ندارد.

*دشت‌های آبی شهرستان شهرضا در کل ممنوعه و ممنوعه بحرانی است

او با تأکید بر این‌که دشت‌های آبی شهرستان شهرضا در کل ممنوعه و ممنوعه بحرانی است، اضافه می‌کند: متوسط بارندگی سالانه در شهرستان شهرضا 130 میلی‌متر است و در نتیجه جزو مناطق خشک محسوب می‌شود و در اثر بهره‌برداری‌های بی‌رویه و خشک‌سالی‌های متعدد سطح آب‌های زیرزمینی به شدت پایین رفته است.

معاون فنی اداره جهاد کشاورزی شهرستان شهرضا با تأکید بر تقویت بیشتر بنیه علمی و فنی بهره‌برداران بخش کشاورزی شهرضا می‌افزاید: تسهیلات مورد نیاز برای توسعه باغات و گلخانه‌ها با محدودیت روبه‌رو است و باید این محدودیت برداشته شود.

* کاهش بارندگی در سال زراعی 87-86 هنوز جبران نشده است

او با اشاره به پایین بودن کیفیت منابع خاکی و آبی شهرستان خاطرنشان می‌کند: بعضی از محصولات غالب شهرستان تحت پوشش بیمه محصولات کشاورزی قرار ندارند و همچنین برای توسعه روش مبارزه تلفیقی در کنترل آفات و بیماری‌های گیاهی  نیاز به تأمین اعتبار داریم.

ابوالحسنی با اشاره به میزان بارش در 10 سال گذشته در شهرضا یادآور می‌شود: در سال زراعی 86-85، 208 میلی‌متر بارندگی‌های مناسب با پراکنش خوب و به ویژه بارندگی‌های بعد از عید اتفاق افتاد و سبب جاری شدن روان آب‌های خیلی خوب و پر شدن طرح‌های پخش سیلاب و تغذیه مصنوعی و سدهای خاکی منطقه شد که تا این تاریخ هنوز اثرات آن در آب‌های زیر زمینی قابل مشاهده است.

او با اشاره به این‌که در سال‌های 87-86 میزان بارندگی 26 میلی‌متر در 21 بارش اتفاق افتاد و عملاً تنش بسیار شدیدی را در کل بخش کشاورزی منطقه و همچنین منابع آبی پدید آورد که هنوز جبران نشده است.

* چشم امید کشاورزان به یاری خدا و بارش باران

معاون فنی اداره جهاد کشاورزی شهرستان شهرضا متذکر می‌شود: در سال‌های 89-88، 91-90 و 92-91 بارندگی از حد نرمال بیشتر بوده است اما توجه به تعداد بارش مؤثر، بیان‌گر آن است که عملاً آب‌های زیرزمینی بهره چندانی از بارندگی‌ها نبرده است.

او با اشاره به این‌که برخی از بارش‌ها در فصل تابستان اتفاق افتاده که نه تنها مفید نبوده بلکه سبب ایجاد سیلاب‌های منطقه‌ای و وارد آمدن خسارت به محصولات بهاره نیز شده است، تأکید دارد: ایستگاه سینوپتیک هواشناسی شهرضا در یک نقطه خاص جغرافیایی واقع شده و آمار جمع‌آوری شده مربوط به همین ایستگاه است و به طور کلی نمی‌تواند بیانگر وضعیت کل شهرضا باشد.

کشاورزان شهرستان شهرضا با وجود بیش از یک دهه خشک‌سالی دست از تلاش بر نمی‌دارند و با نگاه به آسمان و منابع آبی که روز به روز در حال کاهش است، چشم امید به یاری خدا و بارش باران دارند.

 

 

منبع : فارس 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار