رییس شورای اسلامی شهرستان یزد تأکید کرد:
رییس شورای اسلامی شهرستان یزد با اشاره به ضرورت احیا و حراست از قنات به عنوان یکی از زمینه‌های بسیار خوب برای نگهداری از منابع آبی استان، گفت: شهرداری یزد آمادگی دارد در صورت واگذاری پساب، چاه‌های موجود در شهر یزد که در حال حاضر برای مصارف فضای سبز استفاده می‌شوند را در اختیار مصرف شرب یزدی‌ها قرار دهد.
کد خبر: ۶۲۴۶۸۶
تاریخ انتشار: ۰۹ تير ۱۳۹۷ - ۰۸:۳۲ 30 June 2018

«حمیدرضا قمی» با بیان این‌که بحث آب امروزه یکی از دغدغه‌های جدی شهر و استان یزد است، اظهار کرد: مدیریت صحیح منابع آبی نظیر قنات‌ها و پسآب از جمله مواردی است که در در دستور کار جدی شورای اسلامی شهرستان یزد قرار گرفته است.

وی با اشاره به این‌که در حال حاضر شهرداری یزد برای آبیاری فضای سبز موجود از چاه‌های تحت اختیار خود استفاده می‌کند، افزود: شواری اسلامی شهرستان یزد آمادگی دارد در صورت واگذاری پسآب این شهر برای مصارف فضای سبز به شهرداری، چاه‌های موجود را برای افزایش میزان ظرفیت آب شرب در اختیار شرکت توزیع آب استان یزد قرار دهد.

رییس شورای اسلامی شهرستان یزد، گفت: پیش از این مصوبه‌ای در این مورد وجود داشته و تخصیصی به شهرهای یزد، زارچ و شاهدیه انجام شده که متأسفانه تاکنون این امر محقق نشده است.

قمی در ادامه بحث آلودگی‌های ناشی از پساب را یکی دیگر از دغدغه‌های شورای اسلامی شهرستان یزد دانست و تصریح کرد: شورای شهرستان یزد با همکاری بخش خصوصی بحث بررسی‌های تخصصی مبتنی بر داده‌های علمی در مورد آلودگی‌های تصفیه خانه فاضلاب شهری، گزش‌های پشه و بوی نامطلوب ناشی از وجود فاضلاب را در دستور کار جدی خود قرار داده است.

این مقام مسئول رسیدگی به قنات زارچ را یکی دیگر از محورهای اجرایی شورای اسلامی شهرستان یزد عنوان کرد و افزود: قنات زارچ اثری جهانی است که در لیست آثار ملی و تاریخی سازمان میراث فرهنگی ثبت شده و بسیار حائز اهمیت است.

ریزش فاضلاب‎های شهری مهمترین دغدغه قنات زارچ

وی با بیان این‌که طول قنات زارچ 80 کیلومتر است، خاطرنشان کرد: ریزش فاضلاب های شهری به داخل حریم قنات، یکی از معضلاب موجود در این حوزه بوده که مورد بررسی شورای اسلامی شهرستان یزد قرار گرفته است.

رییس شورای اسلامی شهرستان یزد، قنات‌ها را سرمایه و میراث ملی دانست و بیان کرد: تدوین برنامه مدون برای جلوگیری از هرگونه آسیب وارده به قنات‌ها ضروری است.

قمی اظهار کرد: علی‌رغم وجود علوم مختلف آبی در سطح استان و کشور، ما هنوز معتقدیم که قنات یکی از زمینه‌های بسیار خوب برای نگهداری از منابع آبی استان و کشور هستند.

این مقام مسئول احیا، ساماندهی و جلوگیری از سرازیر شدن آلودگی‌ها به قنوات از دیگر موارد در دستور کار شورای اسلامی شهرستان یزد است که به طور جدی پیگیری می‌شود.

وی در پایان با بیان این‌که استفاده از ظرفیت میراثی و گردشگری قنات‌ها یکی دیگر از الزمات اجرایی در خصوص استفاده از قنات‌های زنده شهر و استان یزد است، گفت: ادوار آینده هم باید دغدغه استفاده و احیای قنات را داشته باشند.

گفتنی است؛ قنات زارچ با بیش از 80 کیلومتر طول و ۳۰۰۰ سال قدمت از جمله قدیمی‌ترین و طولانی‌ترین قنوات جهان است که چند سالی است به دلیل اهمیت سازه‌ای و شاخصه‌های گردشگری در قالب مجموعه قنات ‎‎ های ایران به ثبت جهانی رسیده است.

این قنات که در سال‏‏های اخیر با کاهش آبدهی روبرو شده بود، علاوه بر نیاز به لایروبی و پیشکار کنی به دلیل اتصال برخی از فاضلاب‌های خانگی و شهری، از لحاظ سلامت بهداشتی نیز تهدید می‌شد ولی با توجه به جهانی شدن این قنات، احیا و مرمت آن در دستور کار اداره کل میراث فرهنگی استان یزد قرار گرفت.

قنات زارچ با وجود خشک ‎ سالی ‎ ها و تغییرات اقلیمی مقاومت کرده و هنوز خشک نشده است ولی با حفر پیشکار و لایروبی ورودی این قنات در خویدک و فهرج می ‎‎ توان آبدهی کنونی آن را افزایش داد.

کالبد و طول 80 کیلومتری این قنات، برخورداری از بیش از 2000 حلقه میله چاه و مادر چاه 90 متری آن از شاخصه‌های اصلی این قنات محسوب می‏‏‌شود و علاوه بر ویژگی‌های خاص آن، چگونگی استحصال آب توسط پدران ما را به نمایش می‌گذارد لذا حفظ حیات آن از اهمیت ویژه ‎‎ ای برای استان برخوردار است.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار