مدرسه سازی؛ این جهاد ماندگار که اگر چه از ساخت چند کلاس درس آغاز شد، اما در این ۲۰ سال با ایجاد فرصت تحصیل برای کودکان مناطق محروم و تحقق رویای سوادآموزی برای آنان، به ارتقای فرهنگ و تمدن این کشور کمک کرده است.
کد خبر: ۶۲۴۴۰۹
تاریخ انتشار: ۰۷ تير ۱۳۹۷ - ۲۰:۴۶ 28 June 2018
مدرسه سازی؛ این جهاد ماندگار که اگر چه از ساخت چند کلاس درس آغاز شد، اما در این ۲۰ سال با ایجاد فرصت تحصیل برای کودکان مناطق محروم و تحقق رویای سوادآموزی برای آنان، به ارتقای فرهنگ و تمدن این کشور کمک کرده است.
 
به گزارش ایرنا ۲۰ سال قبل، مدارس کشور چهار نوبته بود و برخی از دانش آموزان این مرز و بوم، در حسرت فضایی برای کسب علم و تحصیل بودند، اما در این فضا بود که جهادگرانی از جنس عشق و نور که در جهاد نفس، پیروز شده بودند به جهاد مال رسیدند و مدرسه سازی مردمی را آغاز کردند.

این اقدام جهادگونه، مدرسه‌هایی را در گوشه و کنار خاک پاک ایران به همت و غیرت این مردمان تاسیس کرد و از آنجا که نیاز بود این حرکات، نظم و نظامی ویژه یابد، مجمع خیرین مدرسه ساز تاسیس شد تا به صورت سازمان یافته به یاری دانش آموزان مناطق محرومی بشتابد که برای رسیدن به کلاس درس مجبور بودند کیلومتر‌ها راه بروند و امروز ۳۸ درصد فضا‌های آموزشی در کل کشور به همت خیران عضو این مجمع احداث شده است.

در این میان در دیاری، چون هگمتانه که در میانه موزه‌ها و آثار باستانی فراوانش، علم دانشمندانی، چون حکیم بوعلی سینا، میرزا رضی الدین آرتیمانی و عین القضات همدانی ماندگارترین آثار محسوب می‌شود، مردمان دانایی که همواره پا در مسیر علم آموزی و آموزگاری داشتند، پا در مکتب عشق گذاشتند و مجمع خیران مدرسه ساز را بنا نهادند و تا به امروز پویاتر از گذشته این سلسله را ادامه داده اند و حالا بعد از ۲۰ سال تلاش و همدلی، ۲۰ سال مشارکت در کار خیر و ۲۰ سال دغدغه تحصیل فرزندان این مرز و بوم را داشتن، ۲۶۷ واحد آموزشی این استان به همت خیران مدرسه ساز ساخته شده است.

نتیجه این همدلی ۲۰ ساله آن شد که ۲۶۷ واحد آموزشی با بیش از یک هزارو ۵۹۸ کلاس درس و زیربنای ۱۸۲ هزارو ۱۳۷ مترمربع به همت خیرین مدرسه ساز استان به صورت خیری و مشارکتی احداث و به اداره‌های آموزش و پرورش استان همدان اهدا شود؛ و امروز پس از آنکه بیستمین دوره جشنواره خیران مدرسه ساز در ۱۹ منطقه آموزشی استان همدان برگزار شد، این جشنواره با حضور خیران مدرسه ساز استان در شهر همدان خاتمه یافت تا سرآغازی بر پویایی بیشتر مدرسه سازی این استان باشد.

** خیران همدانی پیشرو در امر مدرسه سازی

رئیس مجمع خیران مدرسه ساز استان همدان در بیستمین دوره جشنواره خیران مدرسه ساز گفت: این مجمع جزو رتبه‌های بالای کشوری است و در حالی که سرانه فضای آموزشی در کل کشور پنج مترمربع است به همت خیران مدرسه ساز و همدلی و مشارکت این افراد، سرانه فضای آموزشی در همدان به حدود ۶ مترمربع رسیده است.

علی فراهانی افزود: در این ۲۰ سال میزان تعهدات جشنواره خیران مدرسه ساز استان همدان حتی با وجود رکود اقتصادی کشور، رشد فزاینده‌ای داشته و از حدود پنج میلیارد ریال در سال ۱۳۷۷ به بیش از ۳۰۰ میلیارد ریال در سال جاری رسیده است.
 
وی بیان کرد: استان همدان در مجموع دارای ۸۵۹ مدرسه ساز حقیقی و حقوقی است که ۱۹۰ نفر آن‌ها این خیران مدرسه ساز هستند و بقیه آن‌ها با اهدای زمین، مستغلات، پول نقد، تجهیزات و مصالح به مدرسه سازی کمک می‌کنند.

**خیران مدرسه ساز مصداق بارز نیک اندیشی

مدیرکل آموزش و پرورش استان همدان نیز با بیان اینکه خیران مدرسه ساز مصداق بارز نیک اندیشی هستند گفت: در ۲۰ سال عمر مجمع خیرین مدرسه ساز، خیران نیک اندیش به کمک حوزه تعلیم و تربیت آمدند.
محمد پور داود افزود: این جشنواره باید جامعه را به سمت و سوی مدرسه سازی سوق دهد و ساخت و توسعه فضا‌های آموزشی، اشاعه فرهنگ نیکوکاری و تجلیل از اقدامات خیران، سه رویکرد پیش روی این جشنواره است.

** تعهد ۲۲۰۰ میلیارد ریالی خیران مدرسه ساز همدان در ۲۰ سال

مدیرکل نوسازی مدارس استان همدان نیز گفت: کل تعهدات مجمع خیران مدرسه ساز در ۲۰ جشنواره بالغ بر ۲ هزار و ۲۰۰ میلیارد ریال بوده است.

فرزاد تیموری افزود: حضور خیران مدرسه ساز در ایجاد زیرساخت‌های آموزشی اعم از ساخت و تجهیز مدرسه، ساخت سالن ورزشی، ساخت نمازخانه، اهدای مبلغ نقد و مستغلات قابل تحسین است.

وی تاکید کرد: خیران مدرسه ساز در دستیابی به اهداف و پیشبرد امور آموزشی و پرورشی نقش بسزایی دارند.

** خیر و برکت زیر بنای مدارس خیر ساز

معاون امور عمرانی استاندار همدان نیز گفت: مدرسه‌ای که توسط خیران احداث می‌شود علاوه بر ماهیت آموزشی دارای خیر و برکت نیز هست و در این مدارس انسان‌های بزرگی پرورش می‌یابند.

محمود رضا عراقی افزود: اهدای مال در راه ساخت مدرسه به عنوان محلی امن برای تحصیل فرزندان این سرزمین اقدامی سترگ است که باید استمرار یابد.

وی ادامه داد: سنت حسنه خیرین مدرسه ساز در ۲۰ سال گذشته به حدی موفق بوده است که در حال حاضر بسیاری از بخش‌های دیگر در سطح کشور به دنبال ایجاد مجمعی همچون مجمع خیرین مدرسه ساز هستند.
 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار