طرح سامانه آبیاری کم فشار در 50 هکتار مزارع روستای مریم آباد بخش مرکزی ابرکوه با صرف چهار میلیارد ریال کمک بلاعوض دولت عصر سه شنبه با حضور جمعی از مسئولان جهاد کشاورزی و کشاورزان منطقه به بهره برداری رسید.
کد خبر: ۶۲۳۹۹۳
تاریخ انتشار: ۰۶ تير ۱۳۹۷ - ۱۰:۱۲ 27 June 2018

فرماندار ابرکوه در آیین بهره برداری سامانه یادشده گفت: آبیاری کم فشار از جمله روش های جدیدی است که با استفاده از فشار آب در لوله های آبرسانی مزرعه یا با ایجاد فشار کم آب به درون مخزن کوچک به مانند لوله دارای جدار با اتصال به موتورخانه بدون نیاز به استخر و پمپاژ آب انجام می شود.
محمد کاظمی نسب با بیان اینکه در این روش راندمان انتقال آب 30 درصد افزایش می یابد و برای افزایش راندمان مصرف بایستی از سیستم های تحت فشار استفاده کرد، افزود: در شرایط کم آبی، مدیریت مصرف آب برای ارتقا بهره وری از منابع آب در دسترس، بسیار حایز اهمیت است .
وی اظهارکرد: به کارگیری روش های مناسب انتقال و توزیع آب در باغ ها و مزارع از جمله راهکارهای مدیریتی مؤثر در راستای ارتقای بهره وری در بخش کشاورزی باید مورد توجه مردم و مسئولان باشد.
همچنین مدیر جهاد کشاورزی ابرکوه با قدردانی از حسین قدیری نماینده کشاورزان در پیگیری طرح سامانه آبیاری مزارع مریم آباد ، گفت: این سیستم به صورت کم فشار و با ایجاد مخزن و خط هیدروفیکس برای هر قطعه زمین و با دریچه های ایجاد شده بر روی هر خط اجرا شده است.
مهدی غیب الهی با اشاره به اینکه برای آبرسانی به مزرعه بیش از 6 هزارمتر لوله گذاری شد، افزود: 150خانوار کشاورز از این طرح بهره مند شدند.
وی بیان کرد: اجرای طرح آبیاری کم فشار در مزارع و چاههای کشاورزی بهترین روش مدیریت مصرف آب است که با اجرای آن راندمان مصرف آب 30درصد افزایش می یابد.
غیب الهی با اشاره به تداوم 2 دهه خشکسالی در شهرستان و افت سطح آب های زیر زمینی تصریح کرد: کشاورزان برای تغییر الگوی کشت از آبیاری غرقابی به آبیاری نوین و کشت محصولات کم آب خواه تلاش کنند.
در شهرستان ابرکوه با وجود بحران کم آبی و بی آبی با 15هزار سطح زیرکشت سالانه بیش از 190هزار تن انواع محصولات باغی و زراعی تولید می شود.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار