مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری اصفهان گفت: نیمی از درختان اصفهان از سال 91 تا 96 در اثر خشکسالی آسیب جدی دیده است و با کم آبی شدید سال جاری این آسیب دیدگی بیشتر می شود.
کد خبر: ۶۲۳۴۳۶
تاریخ انتشار: ۰۴ تير ۱۳۹۷ - ۱۶:۳۵ 25 June 2018

به گزارش تابناک : در نشست شورای عالی سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری اصفهان بر لزوم کاشت چمن های مقاوم به جای چمن های اسپرت با مصرف زیاد آب تأکید شد. 

در این نشست برنامه عملیاتی حوزه فضای سبز جهت تطبیق پذیری با خشکسالی، چشم انداز، اهداف و استراتژی های سازمان و لایحه های پیشنهادی مورد بحث و بررسی قرار گرفت.  

لزوم کاهش گونه های گیاهی با نیاز آبی زیاد

مدیرعامل سازمان پارک ها و فضای سبز شهرداری اصفهان در این جلسه اظهار کرد: در این سازمان پژوهش های متعددی در خصوص اقلیم، پهنه بندی آفات مختلف، کیفیت آب و خاک و منابع آلاینده، برنامه ریزی و مطالعات زیست محیطی لازم انجام گرفته است.   

فروغ مرتضایی نژاد با بیان اینکه متاسفانه در سال های گذشته، 97 درصد چمن های شهر اصفهان از گونه های گیاهی با نیاز آبی زیاد کاشت شده است، تصریح کرد: کاهش این میزان و جایگزینی آن ها با چمن هایی با نیاز آبی کم و توجه به توسعه کیفی فضای سبز به جای افزایش کمیت، از جمله مواردی است که به شدت مورد تاکید و توجه قرار گرفته است.  

وی با اشاره به لزوم حذف چمن در مکان های غیرتفرجگاهی شهر تاکید کرد: کمربند فضای سبز شرق اصفهان حدود 700 هکتار است و به شدت در معرض تهدید قرار دارد.

مدیرعامل سازمان پارک ها و فضای سبز شهرداری اصفهان تصریح کرد: در راستای حذف چمن در مکان های غیرتفرجگاهی، تامین منابع آبی پایدار، مدیریت مصرف و حذف یا جایگزینی گونه‌های گیاهی پیشنهاد شده است.  

وی با اشاره به عملکرد سازمان پارک ها و فضای سبز طی ماه های گذشته، افزود: تمام تلاش سازمان فراهم آوردن منابع آبی است که در این خصوص اقدامات ستادی و اجرایی متعددی انجام گرفته است. استفاده از تکنولوژی های نوین مرتبط با آبیاری، تشکیل کمیته ها و کارگروه های تخصصی متعدد، به زراعی، مدیریت آبیاری، انتخاب گونه های گیاهی مقاوم، بازکاشت چمن های مقاوم به شوری و کم آبی، افزایش توالی و دوره آبیاری، روش های آبیاری تحت فشار و لایروبی پیگیری شده است.  

مرتضایی نژاد با بیان اینکه نیمی از درختان اصفهان از سال 91 تا 96 آسیب جدی دیده است، گفت: با کم آبی شدید سال جاری این آسیب دیدگی بیشتر می شود که لازم است در این خصوص تدابیر و تمهیداتی اندیشیده شود.  

وی مدیریت‌مصرف، نگهداری عرصه فضای‌سبز،‌ توانمندکردن نظام نظارت، اقدامات به زراعی، اجرای برنامه‌های کوتاه مدت،‌ حذف گونه های غیرمتحمل و بازکاشت گونه‌های مقاوم را از جمله برنامه‌های در دستور کار سازمان ذکر کرد.   

مدیرعامل سازمان پارک ها و فضای سبز شهرداری اصفهان میزان چمن اسپرت پرمصرف در شهر را 86 درصد اعلام کرد و افزود: هم اکنون تنها 3 درصد از چمن موجود، از گونه چمن مقاوم است که در برنامه ریزی سال جاری قرار است سه برابر 6 سال گذشته برای این موضوع برنامه ریزی شود، چراکه چمن مقاوم یک ششم چمن‌های اسپرت به آب نیاز دارد.

 

 

منبع : ایلنا 

برچسب ها: کم آبی ، استان اصفهان
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار