مدیرکل کمیته امداد امام خمینی(ره) با اشاره به‌تلاش برخی افراد ضدانقلاب برای ایجاد فضای بی‌اعتمادی بین مردم و کمیته امداد؛ گفت: با وجود این هجمه‌ها، میزان پرداخت فطریه در خراسان رضوی به‌کمیته امداد 20 تا 30 درصد افزایش داشت که نشان‌دهنده شکست حرکت این افراد بود.
کد خبر: ۶۲۳۴۰۸
تاریخ انتشار: ۰۴ تير ۱۳۹۷ - ۱۵:۳۴ 25 June 2018
به گزارش تابناک : پس از پیروزی انقلاب اسلامی، دومین نهادی که تأسیس شد، کمیته امداد امام خمینی(ره) بود و از همان ابتدا هدف خود را پشتیبانی از محرومان و مستضعفان جامعه و خودکفا کردن این قشر بنیان نهاد.

کمیته امداد طی 40 سال فعالیت خود توانسته به‌عنوان نهادی انقلابی، اعتماد مردم را برای دریافت کمک‌های نقدی، غیرنقدی و سازمان‌دهی آنها برای اهدا به‌افراد نیازمند، جلب کند، اما چند سالی است که همان گروه‌هایی که از پیروزی انقلاب اسلامی ناامید و خشمگین شدند، پس از 40 سال از حیات جمهوری اسلامی دست به‌تخریب نهادهای انقلابی میراث امام خمینی(ره) می‌زنند.

یکی از اهداف خشم و نفرت این افراد، کمیته امداد است که در چند سال گذشته، به‌بهانه‌های مختلف و انتشار مطالبی غیرواقعی درباره عملکرد این نهاد، آن را زیرسئوال برده و تلاش کردند تا اعتماد مردم را نسبت به این ارگان از بین ببرند.

فعالیت این نهاد انقلابی در همان سال‌های ابتدایی پیروزی انقلاب در خراسان رضوی آغاز شد و اکنون سابقه‌ای طولانی در خدمت به‌مردم و دستگیری افراد نیازمند و همچنین توانمندسازی اقشار محروم جامعه دارد، آنچه در ادامه می‌خوانید گفت‌وگویی تفصیلی فارس با حبیب‌الله آسوده، مدیرکل کمیته امداد امام خمینی(ره) در خراسان رضوی است که توسعه فعالیت‌های این نهاد را تشریح می‌کند.

کمک معیشت کمیته امداد به 123 هزار خانواده خراسان رضوی

***: اقشاری از جامعه که تحت حمایت‌های کمیته امداد قرار می‌گیرند، چند دسته هستند و چه‌تعداد خانوار با چه‌جمعیتی در خراسان رضوی زیرپوشش کمیته امداد قرار دارند؟

افراد بر اساس فقر اقتصادی با شرایطی خاص زیرپوشش کمیته امداد قرار می‌گیرند، یک گروه از افراد زیرپوشش، خانواده‌های بی‌سرپرست نیازمند هستند و تنها بی‌سرپرست بودن کافی نیست، بلکه نیازمند بودن اولویت است، گروه دوم، خانواده‌های دارای سرپرست بیمار است که اگر زیر 60 سال باشند به‌کمیسیون پزشکی معرفی می‌شوند و درصورتی‌که مشکل بیماری و ناتوانی آنها توسط پزشک مشخص شود، فرآیند حمایت از آنها توسط مددکاران صورت می‌گیرد.

دسته سوم، خانواده‌های دارای سرپرست سالمند و نیازمند است، عمده افراد زیرپوشش کمیته امداد این سه دسته از افراد هستند، اما گروه‌های دیگری نیز مانند خانواده‌های سرباز نیازمند و زندانیان نیازمند هستند که بر اساس ضرورت مورد حمایت کمیته امداد قرار می‌گیرند.

حمایت کمیته امداد از این افراد به دو شکل است، یک دسته از افراد  تمام خدمات را دریافت می‌کنند، یعنی کمک معیشت و سایر خدمات را می‌گیرند که مددجویان «کمک معیشت‌بگیر» نامیده می‌شوند، حدود 123 هزار خانواده به‌این شکل زیرپوشش کمیته امداد خراسان رضوی هستند.

دسته دیگری از خانواده‌های زیرپوشش کمیته امداد با خدماتی غیر از کمک معیشت باید حمایت شوند، بیش از 60 هزار خانواده در خراسان رضوی در این دسته قرار می‌گیرند و مجموع خانواده‌های زیرپوشش کمیته امداد در استان به‌بیش از 182 هزار خانواده می‌رسد.

این افراد نیازمند یا خود به‌طور مستقیم برای دریافت خدمات به‌کمیته امداد مراجعه می‌کنند یا توسط مسؤولان، مراجع و مراکز مختلف معرفی می‌شوند، تعدادی نیز توسط خود مردم معرفی و برخی از افراد نیازمند طی مراجعات نیروهای کمیته امداد شناسایی می‌شوند.

***: ایتام زیرپوشش کمیته امداد امام خمینی (ره) خراسان رضوی چه تعداد هستند؟ و در طرح محسنین چند نفر زیرپوشش قرار گرفتند و چند نفر از این ایتام حامی دارند؟

کمیته امداد از دو گروه از فرزندان خانواده‌های نیازمند را حمایت می‌کند، یک گروه ایتام هستند، بیش از 12 هزار نفر فرزند یتیم در خراسان رضوی زیرپوشش کمیته امداد این استان قرار دارند و گروه بعدی یتیم نیستند، اما یا سرپرست بد دارند یا سرپرست آنها بیمار، نیازمند یا از کار افتاده است، به‌این گروه در طرح محسنین مورد حمایت خیران قرار دارند و جمعیتی بیش از 50 هزار نفر را در سطح استان تشکیل می‌دهند.

نزدیک به 8 هزار و 500 نفر حامی این فرزندان هستند و مابقی نیز امیدوارم با کمک مردم و نیکوکاران امسال برای هر کدام از این 50 هزار نفر بتوانیم حامی بگیریم و حمایت مادی و معنوی نسبت به‌فرزندان محسنین و یتیم را انجام دهیم.

اشغال 10 درصدی بازار اشتغال توسط کمیته امداد امام خمینی(ره) خراسان رضوی

***: فرصت‌های شغلی ایجاد شده توسط کمیته امداد خراسان رضوی برای توانمندسازی مددجویان چه‌میزان است؟ در این خصوص چه‌مقدار اعتبار اختصاص داده شده است؟

در حوزه اشتغال که محور توانمندسازی مددجویان  کمیته امداد در کنار سایر فعالیت‌ها است در دو محور فعالیت انجام می‌گیرد، یک مورد در حوزه آموزش و مهارت‌آموزی افراد زیرپوشش است و مورد دیگر در حوزه ایجاد اشتغال است که از محل تسهیلات بانکی و تسهیلات صنوق قرض‌الحسنه امداد ولایت انجام می‌شود،  سرانه 20 میلیون تومان این تسهیلات صندوق قرض‌الحسنه با بازه 5 ساله برای اشتغال هر فرد پرداخت می‌شود.

در سال 96، بیش از 15 هزار و 500 فرصت اشتغال  ایجاد شد و بیش از 10 درصد اشتغال خراسان رضوی در سال 96، توسط کمیته امداد خراسان رضوی صورت گرفت، امسال نیز اگر تفاهم‌های صورت گرفته با دولت در حوزه روستایی و تسهیلات قرض‌الحسنه سیستم بانکی به‌سرانجام برسد، امیدوارم اشتغال در خراسان رضوی توسط کمیته امداد،  رشد تقریبا صد در صدی نسبت به‌سال گذشته داشته باشد.

سال گذشته بیش از 177 میلیارد تومان اعتبار اشتغال کمیته امداد خراسان رضوی بود و امسال نیز این رقم اگر تفاهم‌نامه انجام شود، نزدیک به دو برابر می‌شود که نزدیک به 100 میلیارد تومان از تبصره 16 و 100 میلیارد تومان توافقی است که در حضور رئیس جمهور امضاء شد و 15 هزار فرصت شغلی نیز از محل صندوق توسعه ملی مربوط به‌فرصت شغلی روستاییان است که در صورت به‌تحقق پیوستن هرسه مورد، اعتبار اشتغال بیش از دو برابر می‌شود.   

***: محور فعالیت‌های کمیته امداد چیست ؟

محور فعالیت کمیته امداد توانمندسازی مددجویان است و چند حوزه موجب توانمندسازی افراد می‌شود که اشتغال و کسب‌وکار محور توانمندسازی است و توانمندسازی خانواده‌ها به‌شیوه‌های مختلف از جمله تامین مسکن، فعالیت‌های فرهنگی، کمک‌های معیشتی، خدمات معیشتی و پایدارکننده زندگی افراد است که محور آن اشتغال بوده و توانمندسازی اقتصادی اصل توانمندسازی افراد است و این توانمندسازی با کسب‌وکار پایدار شکل می‌گیرد.

موانع بانکی سر راه اشتغال خانواده‌های نیازمند 

***: مهم‌ترین مانع توانمندسازی مددجویان در کمیته امداد چیست؟

هرزمانی که فرصت‌های برای خانواده‌های نیازمند فراهم شده، اکثریت آنها موفق شده‌اند، اما موانع موجود در جامعه و سیستم‌های اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی مانع توانمندسازی و توسعه محرومان می‌شود.

سال گذشته بالغ بر 98 درصد تسهیلات بانکی در خراسان رضوی جذب شد، با این حال موانعی بر سر راه خانواده‌های زیرپوشش برای تأمین حدقل ضمانت‌ها برای ایجاد کسب‌وکار وجود دارد.

در این زمینه به‌دولت و مجلس پیشنهاد می‌کنیم که راهکاری را برای دادن تسهیلات به‌خانواده‌های نیازمند ایجاد کنند که اگر این فرصت ها فراهم شود، می‌توان گفت، تمام محرومان تحت حمایت پوشش دستگاه‌های حمایتی می‌توانند کار کنند و به‌جمعیت فعال اقتصادی و تولید کننده در کشور تبدیل  شوند.

از طرف دیگر به‌دلیل اینکه فرهنگ کار در کل جامعه متکی بر اشتغال دولتی است و تا زمانی که این فرهنگ به‌اشتغال تولیدمحور تغییر نکند، موانع فرهنگی در مسیر اشتغال جوانان از بین نمی‌رود.  

مانع سوم،  نبود ثبات اقتصادی در کشور است و مسؤولان کشوری در این خصوص اقداماتی را باید انجام دهند، در شرایط کنونی، افراد قدرت خطر سرمایه‌گذاری و ایجاد کسب‌وکار با این سرمایه‌های اندک را ندارند، این بی‌ثباتی اقتصادی ارزش پولی سرمایه افراد را کاهش می‌دهد که قابل رقابت نیست.

مانع چهارم در حوزه کسب‌وکار و توانمندسازی بازار یابی و فروش است که پیشنهاد می‌کنیم، سیستم‌های بازاریابی و بازارسازی به‌صورت خصوصی یا دولتی شکل بگیرد و یک عده در کشور تولید کننده باشند، افراد، کالاهای تولیدی را بر اساس سلیقه بازار داخلی و خارجی بازاریابی و سفارش دهند.

باید در جامعه فرهنگ مصرف کالاهای داخلی رواج یابد و اگر تمام مردم ایران از کالای ایرانی استفاده کنند هم کیفیت  کالاها افزایش می‌یابد و هم تمام محرومان و نیازمندان تشویق به‌تولید می‌شوند و براساس  خرید مردم سرمایه و درآمدی کسب کنند و به این صورت به فرهنگ کار و کاهش فقر و هم به یک اقتصاد درون‌زاد کمک می‌شود و جمعیت فعال اقتصادی کشور افزایش می‌یابد، یک اقتصاد پویا و درون‌زا نشاط اجتماعی، فردی، خانوادگی و پایداری خانواده  را نیز موجب می‌شود.

***: کمک‌ها و حمایت‌هایی که به مددجویان کمیته امداد می‌شود، بیشتر از بودجه‌های دولتی است یا کمک‌های مردمی؟

حدود 10 تا 15 درصد بودجه کمیته امداد کمک‌های مردمی است و مابقی کمک‌های دولتی است که حدود 80 تا 90 درصد  است، همچنین کمک‌های مردمی در صندوق صدقات، اکرام و زکات از منطقه جغرافیای خود خارج نمی‌شود و کمک‌های مردمی یک شهرستان به‌صورت شرعی و قانونی در همان منطقه هزینه می‌شود، مگر مواردی که خود مردم برای یک حادثه کمک می‌کنند.  

اگر مردم یک استان و شهری به‌صندوق مردم کشورهای دیگر کمک کنند، همان پول ارسال می‌شود و وجوهات مردمی به هیچ‌وجه به هیچ شهر و کشور دیگری انتقال پیدا نمی‌کنند، از وجوهات مردمی هیچ هزینه تشکیلاتی، جاری و اداری برای کارکنان و ادارات هزینه نمی‌شود و کمک‌های مردمی به‌دست نیازمندان می‌رسد.

***: چه‌تعداد صندوق صدقات در خراسان رضوی وجود دارد و مبلغ جمع‌آوری شده از این صندوق‌ها چه‌مقدار است؟

در سال 96، کل کمک‌های صندوق صدقات کمیته امداد خراسان رضوی از مجموع  520 هزار صندوق خانگی و 18 هزار صندوق در معابر  23 میلیارد تومان بوده است، هزینه جمع‌آوری شده از صندوق صدقات در سرفصل‌های مسکن، جهیزیه، آموزش، درمان و کمک‌های موردی و ابن سبیل هزینه می‌شود.

همراهی مردم برای حفظ امنیت صندوق‌های صدقات

***: امنیت صندوق‌های صدقات سطح شهر به‌چه صورتی است؟

 امنیت صندوق‌ها قابل قبول بوده، البته گاهی دیده می‌شود که عده‌ای هنجارشکنی می‌کنند، ولی مردم و نیروهای اتظامی به‌امنیت صندوق صدقات کمک می‌کنند، نیروهای کمیته امداد تخلیه صندوق‌ها را به‌نحوی انجام می‌دهند تا کمترین آسیب را داشته باشیم.

امنیت صندوق‌ها و امانات صدقات مردم درجه بالایی دارد و این هنجارشکنی‌ها به میزانی نیست که سبب نگرانی مردم شود، کمیته امداد در تلاش است  تا  امنیت کمک‌ها و صدقات را از طریق درگاه‌های مختلف مانند خودپردازها، موبایل، کدهای  USSD  و پرداخت اینترنتی ارتقا دهد، این اقدامات می‌تواند هزینه‌ها را کاهش و امنیت را افزایش دهد و همچنین بسبب افزایش سرعت انتقال کمک‌های مردم به‌نیازمندان می‌شود.

تقاضای ما از مردم این است که به‌این حرکت که کمیته امداد برای ایجاد صدقات الکتریک انجام داده، کمک کنند، کمیته امداد این شیوه‌های نوین را در استان پیگیری می‌کند تا به‌ارتقای امنیت و تسریع رساندن‌کمک‌های مردمی کمک  کند. 

حمله بی‌اثر به‌کمیته امداد

***: کمک‌های مردم به‌کمیته امداد در روز قدس و عید فطر بعد از حاشیه‌های پیش آمده چگونه بود؟

هجمه‌ای علیه محرومان و کمک‌های مردمی و نیکوکاری توسط افراد فریب‌خورده خارج کشور نسبت به‌فرهنگ انفاق و نیکوکاری در یک ماهه اخیر در داخل کشور ایجاد شد، اما چون کمیته امداد یک نهاد مردمی و انقلابی است و مردم به کمیته امداد اعتماد دارند، این حرکت بی‌اثر بود.

این افراد در حمله خود، کمیته امداد را نشانه گرفتند، اما در واقع فرهنگ انفاق و احسان نشانه این دشمنان بود و به‌عنوان مسؤولی در خراسان رضوی می‌گویم، اینها دشمن ملت و محرومان بودند که نه‌تنها به‌هدف  خود نرسیدند، بلکه حرکت آنها نتیجه عکس داد  و در خراسان رضوی وجوهات پرداخت شده در فطریه، کمک‌های مردم به‌صندوق صدقات و کمک‌ها به اطعام نسبت به‌سال گذشته افزایش داشت.

در کمیته امداد خراسان رضوی، اطعام  بیش از صد در صد رشد داشت و  فطریه نیز به‌طور میانگین بیش از 20 تا 30 درصد افزایش پیدا کرد، مردم ایران در تمام عرصه‌ها هرگز در مقابل دشمنان ملت مغلوب نشدند، بلکه همیشه پیروز بودند و در عرصه انفاق و احسان نیز امسال کاری کردند که در طول 40 سال انقلاب انجام دادند.

 

 

منبع : قدس آنلاین 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار