مدیر روابط عمومی شرکت آب منطقه‌ای استان کرمانشاه از بحران آبی که کل کشور ایران با آن مواجه است یاد کرد و گفت: بحران آبی که در برخی شهرهای کشور ایجاد شده خیلی از کرمانشاه دور نیست.
کد خبر: ۶۲۳۲۹۶
تاریخ انتشار: ۰۴ تير ۱۳۹۷ - ۱۲:۳۴ 25 June 2018

به گزارش تابناک به نقل از ایسنا،محمدحسین ایزدی به مناسبت هفته صرفه‌جویی در مصرف آب، با اشاره به محدودیت منابع آبی که در سراسر جهان وجود دارد اظهار کرد: از تمام منابع آبی که درجهان وجود دارد فقط سه درصد آن آب شیرین و قابل استفاده برای مصارف شرب است و این یعنی با محدودیت شدید آب شیرین در جهان مواجهیم.

وی افزود: ایران علاوه بر این محدودیت منابع آب، با پایین بودن میانگین بارندگی نیز مواجه است، به گونه‌ای که در ایران حدود یک سوم میانگین جهان (230 میلی‌متر در برابر 865 میلی‌متر) در سال بارندگی داریم.

مدیر روابط عمومی شرکت آب منطقه‌ای استان کرمانشاه از شیوه مصرف آب در کشور هم یاد کرد و ادامه داد: در دنیا سهم بخش کشاورزی در مصرف آب 70 درصد و در ایران این عدد حدود 92 درصد است، در دنیا برای شرب و بهداشت هشت درصد سهم وجود دارد و این میزان در ایران شش درصد است، در دنیا مصرف آب صنعت 22 درصد و این میزان در ایران دو درصد است.

به گفته ایزدی، در ایران بیشترین مصرف و هدر رفت آب در بخش کشاورزی است.

وی میزان تولید محصول خشک در جهان به ازاء مصرف هر مترمکعب آب را 2.8 کیلوگرم اعلام کرد که این عدد در ایران زیر یک کیلوگرم است.

مدیر روابط عمومی شرکت آب منطقه‌ای استان کرمانشاه درباره سرانه مصرف آب در ایران نیز خاطرنشان کرد: در شرایطی که سرانه مصرف آب در بسیاری از کشورهای دنیا زیر 200 لیتر در شبانه‌روز است، ایران جزو کشورهای پر مصرف با میانگین مصرف بیش از 240 لیتر در شبانه روز قرار دارد.

وی در ادامه با اشاره به شاخص‌های تنش آبی که در جهان وجود دارد، یادآور شد: بر اساس شاخص "فالکون مارک" اگر سرانه آب تجدیدپذیر در یک کشور برای هر نفر کمتر از 1700 مترمکعب در سال باشد، آن کشور با تنش آبی و اگر کمتر از هزار مترمکعب باشد با کمبود شدید آب مواجه است که بر اساس این شاخص ایران اکنون در شرایط تنش آبی قرار دارد.

ایزدی تاکید کرد: بر اساس شاخص سازمان ملل نیز اگر برداشت آب از منابع تجدیدپذیر به بیش از 40 درصد برسد، آن کشور در بحران شدید آبی قرار دارد که میزان برداشت آب در ایران اکنون بیش از 40 درصد است.

به گفته ایزدی افزایش مصرف آب از یک سو، گم شدن هوا از سوی دیگر و کاهش بارندگی همه باعث می‌شود بحران آبی در سال‌های آینده در ایران شدیدتر شود، آن هم در شرایطی که ما با داشتن یک درصد جمعیت جهان فقط سه دهم درصد منابع آب دنیا را در اختیار داریم.

مدیر روابط عمومی شرکت آب منطقه‌ای استان کرمانشاه گفت: طی سال‌های اخیر با افزایش یک درجه‌ای دمای هوا، کاهش 9 درصدی میانگین بارش ها و کاهش 25 درصدی رواناب در حوزه‌های بزرگ آبریز مواجهیم.

وی معتقد است، بر اساس همه این شاخص‌ها ایران با بحران آب مواجه است و بسیاری از شهرهای کشور امسال و یا سال‌های آتی درگیر کم آبی خواهند بود

ایزدی با بیان اینکه اکنون بیش از 300 تا 350 شهر در کشور در بخش تامین آب شرب با مشکل مواجهند، تصریح کرد: ممکن است بحران آب اکنون در فلات مرکزی ایران شدیدتر باشد، اما در سال‌های آتی سایر نقاط کشور را نیز درگیر خواهد کرد.

مدیر روابط عمومی شرکت آب منطقه‌ای استان کرمانشاه اظهار کرد: اکنون بحران آب در برخی شهرهای کشور آغاز شده و این وضعیت خیلی از کرمانشاه دور نیست. ممکن است امسال برای تامین آب شرب شهر کرمانشاه مشکل نداشته باشیم اما در سال‌های آینده قطعا با مشکل مواجه خواهیم شد.

ایزدی معتقد است، در این شرایط باید به سمت اجرای برنامه‌های سازگاری با کم آبی پیش برویم و هم مردم و هم مسئولین نسبت به وضعیت آب و شیوه مصرف آن تجدید نظر کنند.

 

 

 

 

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار