در سالی که به نام حمایت از کالای ایرانی نام‌گذاری شده است در چهاردهمین نمایشگاه کودک، نوجوان و اسباب‌بازی و سرگرمی شیراز، خبری از عرضه کالای ایرانی نیست.
کد خبر: ۶۲۲۹۶۳
تاریخ انتشار: ۰۳ تير ۱۳۹۷ - ۱۷:۰۳ 24 June 2018

تابناک فارس به نقل از تسنیم: فعالیت‌های تجاری از این رو جذاب است که علاوه بر کسب درآمد، فرهنگی را به جامعه منتقل می‌کند. فعالیت‌های اقتصادی در حوزه انتقال فرهنگ به جامعه تاثیر‌گذار است و نحوه تاثیر‌گذاری نیز بیشتر در تحلیل و نمودار عرضه محصولات خود را نشان می‌دهد.

غربت کالای ایرانی در نمایشگاه کودک، نوجوان و اسباب بازی شیراز

 

از سوی دیگر در‌ جامعه‌ای که هدف‌گذاری صادارتی محصولات سایر کشورها است نگاه صادراتی بر انتقال فرهنگی و ایجاد نیاز برای خریدار بوده است. در این خصوص باید گفت که کشورهای مبدا صادرات محصولات فرهنگی با توجه به شرایط بسته‌بندی، نوع رنگ‌ها و‌ کیفیت محصولاتی که صادر می‌کنند این نیاز را در مخاطب کشورهای هدف ایجاد می‌کنند که بیشتر از قبل به سمت خرید کالاهای فرهنگی وارداتی بروند.

با در نظر گرفتن شرایط ویژه بسته‌بندی و‌ تبلیغات برای کالاهای فرهنگی در بازارهای هدف این‌نیاز به گونه‌ای ایجاد می‌شود که دیگر افراد تمایل به خرید کالای تولیدی داخلی نداشته باشند و به سمت خرید کالای وارداتی پیش روند و در نتیجه صنایع داخلی آن کشور تضعیف می‌شود.

پیش تر در خبرگزار‌ی تسنیم در‌ خصوص افتتاح چهاردهمین نمایشگاه کودک و نوجوان، اسباب بازی، سرگرمی و اوقات فراغت، سومین نمایشگاه مادر و نوزاد، نهمین نمایشگاه تخصصی ملزومات جهیزیه، تشریفات، سفره عقد، گل‌آرایی و خدمات مرتبط با زوج‌های جوان و چهارمین نمایشگاه لیزینگ و فروش اقساطی کالا اطلاع‌رسانی کردیم این نمایشگاه‌ها تا جمعه دوم‌ تیرماه در شیراز برقرار است.

عرضه کالای فرهنگی خارجی در نمایشگاه کودک و نوجوان

پس از ورود به این نمایشگاه و‌ گذر از سالن‌های ابتدایی که بیشتر آنها به خدمات تصویر‌برداری و ‌عکاسی مجالس عروسی پرداخته بودند به قیمت‌های نجومی رسیدیم که کار ازدواج را بیشتر از قبل برای جوانانی که در شرف ازدواج‌اند سخت می‌کرد. در این ‌غرفه‌ها عکس‌های مختلفی از مراسمات به عنوان نمونه کار ارائه شده بود که پس از پرس و‌جوهای مختلف در ‌مورد قیمت‌ها با دستمزدهای نجومی روبه‌رو می‌شدیم.

پس از گذشت از سالن‌های سرو، ملاصدرا و نرگس به بزرگ‌ترین سالن شرکت نمایشگاه‌های استان فارس رسیدیم جایی که انقدر شلوغ بود که تنها این حجم از جمعیت را در نمایشگاه کتاب دیده بودیم! و علت این حجم بالای مخاطب نیز این بود که در این سالن غرفه‌داران به ارائه اسباب بازی ویژه کودکان و ‌نوجوانان پرداخته بودند.

شاید کمی آرمانی به نظر رسد اما انتظار ما این بود که در سالی که به نام حمایت از کالای ایرانی نام‌گذاری شده است در نمایشگاه عرضه اسباب بازی حداقل بیشتر از سایر نمایشگاه‌ها شاهد عرضه محصولات فرهنگی و اسباب بازی‌های ایرانی باشیم و اصلا فکر نمی‌کردیم که تا وارد این سالن شویم با بنر قرمز رنگی مواجه شویم که تبلیغ برندی بود که ریاضی را با سبکی جدید به کودکان یاد ‌می‌داد و غرفه مربوط به آن نیز اولین غرفه این سالن باشد.

نکته جالبی که در این ‌نمایشگاه و پس از ساعتی گشت‌زنی در آن دریافتیم این بود پیدا کردن سوزن در انباری مملو از کاه راحت‌تر از پیدا کردن اسباب‌بازی ایرانی در این نمایشگاه بود و در هیچ غرفه‌ای خبری از اسباب‌بازی ایرانی نبود.

حضور پر شور باب اسفنجی‌ها

در طول بازدید از این نمایشگاه شاید بتوان‌گفت تکراری‌ترین صحنه‌ای که با آن رو‌به‌رو بودیم تصویر تکراری باب اسفنجی بر روی لیبل‌ها، بسته‌‌بندی‌ها و در غرفه‌ها بود و از آن جالب‌تر استقبال خانواده‌ها از خرید این محصولات بود.

یکی از خریداران می‌‌گوید: جذابیتی که کارتون‌ها برای‌کودکان ما ایجاد کرده‌اند به گونه‌ای است که در‌ هر ‌مغازه یا غرفه‌ای که عروسک یا اسباب‌بازی‌های باب اسفنجی، باربی و بن تن عرضه می‌شود باید چند دقیقه‌ای توقف کرده و برای جلب رضایت کودکانمان از این محصولات خرید کنیم.

وی می‌افزاید: وقتی تلویزیون برنامه‌های کودکی را نمایش می‌دهد که مملو از عروسک‌های خارجی و با نیرو‌های خارق‌العاده است کودک با آن‌ها اخت می‌گیرد و علاقه‌‌مند به داشتن عروسک‌های این شخصیت‌ها می‌شود.

این شهروند درباره عدم حمایت از اسباب‌بازی‌های ایرانی ‌نیز می‌گوید: کودکان علاقه‌مند به داشتن عروسک و اسباب بازی‌هایی است که شخصیت آنها را می‌شناسد‌ و یا حداقل در تلویزیون آنها را دیده است، نمی‌توانیم به زور آنها را مجبور به استفاده از اسباب‌بازی‌های بی‌کیفیت و بدون جذابیت کنیم و خود کودکان به سمت اسباب‌بازی‌هایی مانند باب اسفنجیو غیره کشش دارند.

البته در این‌ نمایشگاه فعالیت‌های فرهنگی خوبی نیز در حال انجام است به طور مثال شهرداری با ایجاد فضای مناسبی برای خانواده‌ها به آموزش معقوله‌هایی نظیر بازیافت به کودکان پرداخته و نسبتا خانواده‌ها نیز از این گونه طر‌ح‌های خلاقانه استقبال داشتند.

اما چیزی که بیشتر در چشم می‌آمد حضور پر رنگ اسباب‌بازی‌های خارجی در این نمایشگاه بود. عرضه این محصولات در قلب تاریخ ایران زمین نه تنها تعارض با حقوق مصرف‌کننده ایرانی دارد که به دنبال یافتن فرهنگ غنی خو‌د در اسباب‌بازی‌های ایرانی است بلکه حقوق تولیدکنندگان اسباب‌بازی ایرانی نیز زیر سوال برده است با دیدن این نمایشگاه این سوال در ذهن مرور می‌شود که آیا حمایت از کالای ایرانی با کیفیت در حد حرف باقی مانده است؟!

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار